Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
nr16

LÖST Flytta kontakter till ny dator

Rekommendera Poster

nr16

Har M365 med outlook på båda datorerna. Försöker flytta alla kontakter till nya helt enligt CSV-instruktionerna. Inget läggs in ok i nya datorn.

Provat med mallen som finns att ladda ner - går ej heller.

Finns någon speciell reg att göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
X-Men
6 timmar sedan, skrev nr16:

Har M365 med outlook på båda datorerna. Försöker flytta alla kontakter till nya helt enligt CSV-instruktionerna. Inget läggs in ok i nya datorn.

Provat med mallen som finns att ladda ner - går ej heller.

Finns någon speciell reg att göra?

Importera .pst-filen från den gamla datorn till den nya. Det är det enklaste sättet att få över kontakter i MS Office.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
bgjo

Du kan ju Exportera dina Kontakter till en fil i den första maskinen och därefter Importera filen i den andra.

Tror inte det går att synkronisera dem i Outlook i MS Office 365.

Arkiv - Öppna och Exportera - Importera och Exportera - Exportera till en fil - Outlook datafil (.pst) - Välj exempelvis Kontakter och därefter Destination. Gör sedan omvänt i den andra maskinen för att importera filen.

Det verkar dessvärre inte som man kan använda kontakterna man har  i Windowsappen Kontakter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

I sammanhanget en fråga som kan vara av intresse:

Den .pst man har exporterat och/eller flyttat in i den nya datorn - vad gäller för just den egentligen?

Är det så att den filen måste ligga kvar i datorn eller går den att ta bort efter import?

Om det är så att den måste finnas kvar är det lämpligt att man lägger den på ett ställe där den inte riskeras att tas bort av misstag, ex. inte i Hämtningar eller c:\temp osv.

Jag har för mig att "min" sådan fil behövde finnas kvar, jag hade en fråga här på eforum angående dess storlek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
polken
1 timme sedan, skrev Mikael63:

Är det så att den filen måste ligga kvar i datorn eller går den att ta bort efter import

Nej, men om man väljer ”öppna” istället så måste den vara kvar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men
1 timme sedan, skrev Mikael63:

I sammanhanget en fråga som kan vara av intresse:

Den .pst man har exporterat och/eller flyttat in i den nya datorn - vad gäller för just den egentligen?

Är det så att den filen måste ligga kvar i datorn eller går den att ta bort efter import?

Om det är så att den måste finnas kvar är det lämpligt att man lägger den på ett ställe där den inte riskeras att tas bort av misstag, ex. inte i Hämtningar eller c:\temp osv.

Jag har för mig att "min" sådan fil behövde finnas kvar, jag hade en fråga här på eforum angående dess storlek.

Om du flyttar/kopierar över .pst-filen från en dator till en annan kan du använde den som huvudfil för all e-post och alla dina kontakter. .pst-filen innehåller all e-post som är sparad till den lokala datorn. Om Outlook är konfigurerad att hantera e-post som IMAP ligger all e-post kvar på servern som hör till Inkorgen. 
All e-post som flyttats från inkorgen till en egen mapp i Outlook följer med .pst-filen.

När man installerar Outlook och konfigurerar kontot skapas det en .pst-fil för just det kontot. 
Om man ser till att ha den gamla .pst-filen redan på datorn innan installation av Outlook görs kan man välja, vid konfigureringen av Outlook, att Outlook skall använda den befintliga .pst-filen. 
Om så görs brukar normalt alla inställningar för e-postkontot per automatik läggas in i Outlook och kontot är klart.

Har man installerat Outlook innan .pst-filen finns där och konfigurerat det kan man lägga till .pst-filen i Outlook. Den måste ligga kvar i Outlook om man vill behålla åtkomsten till innehållet. Alternativet är att kopiera allt innehåll från den .pst-filen till den nya .pst-filen innan den gamla raderas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men

Missade att svara på storleken på en .pst-fil.

När en .pst-fil når storleken 2GB brukar det innebära problem. Antingen försvinner e-post spårlöst när man flyttar e-brev till en mapp i en .pst-fil som nått drygt 2GB eller så får man problem med att flytta dem.

Något som inte heller framgår i Outlook är att raderade e-brev fortfarande tar upp utrymme i .pst-filen. En .pst-fil växer således hela tiden, även om e-brev raderas permanent.

För att få tillbaka utrymmet i en .pst-fil där e-post raderats krävs att man öppnar .pst-filen i Outlooks hanteringsprogram och väljer ”Komprimera”, på liknande sätt som man kan göra i t.ex. Thunderbird.

Om .pst-filen vuxit till 2GB i storlek kan man antingen skapa en ny .pst-fil och använda den som huvudfil eller kopiera över allt från huvudfilen till den nyskapade filen.

När jag hjälper de som använder Outlook brukar jag skapa en ny .pst-fil och namnge den med det aktuella datumet för skapande av filen samt ”arkiv”, t.ex. så här:

arkiv20201108.pst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Hittade min tråd:

https://eforum.idg.se/topic/347928-samma-storlek-på-pst/

OBS OBS!

Inte aktuellt för egen del längre, när vi blev tvingade att byta dator flyttade jag mina lokala mappar till icke-lokala varför dessa då synkades med servern.

Mer ett allmänintresse och kanske något som @nr16 ev. behöver känna till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
nr16

Jag tackar för alla tips och råd. Hade inte tänkt använda mig av pst-fil. Hade hoppats på annan lösning, fungerande synkning i outlook tex. Får se hur jag gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Är det dessa instruktioner som du har använt för att flytta kontakter via en .csv-fil?

https://support.microsoft.com/sv-se/office/exportera-kontakter-från-outlook-10f09abd-643c-4495-bb80-543714eca73f?ui=sv-SE&rs=sv-SE&ad=SE

https://support.microsoft.com/sv-se/office/importera-kontakter-till-outlook-bb796340-b58a-46c1-90c7-b549b8f3c5f8?ui=sv-SE&rs=sv-SE&ad=SE

Men visst går det att synkronisera med Outlook.com också. Har du samma mejladresser i Outlook.com?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
nr16

Ja visst Cecilia!

Jag har använt mig av båda instruktionerna och följt dem till punkt och pricka tycker jag.

Jag har MS365 med outlook i båda datorerna och samma mejladresser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

På vilket sätt går det fel när du använder de instruktionerna?

Finns mejl och/eller kontakter när du kollar på Outlook.com?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
nr16

Inkommande och utgående mejl fungerar.

I kontakt"listan" kommer alla mina  gamla namn- registreringar,  ett hundratal, som "Namnet är inte tillgängligt".,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
25 minuter sedan, skrev nr16:

I kontakt"listan" kommer alla mina  gamla namn- registreringar,  ett hundratal, som "Namnet är inte tillgängligt".,

Menade du efter en överföring av .csv-filen?

Har du tagit upp filen i Excel liksom motsvarande fil i nya datorn och jämfört om de har samma kolumnnamn och om kolumnerna kommer i samma ordning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
nr16

Ja efter överföring av csv-filen.

Har inte jämfört Excelfilerna mellan datorerna. Ska göra så - återkommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Ja detta med kommaseparerad fil kan ställa till det om det inte genomgående är engelska på alla inblandade ställen.

Har man möjlighet att välja tab-separerad fil är detta bättre då tab är tab oavsett språk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
nr16

Jag har nu tagit upp Excelfilen i båda datorerna och vad jag kan se är de exakt lika.

I kolumnrubrikerna finns några ?? i stället för bokstäver.

I gamla datorn har jag bara registrerat namn och mejladress. Inga telefonnummer eller annat.

Jag har några grupper i mappar.

I Excelfilerna kommer efter namnen, på alla som jag kan se, lite olika noteringar typ = SMTP,  Normal, Odefinierat, Falskt,    00-0-0.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
nr16

Jag kan också säga att har "redigera" i anteckningar enligt MS supportanvisningar och tagit bort extra citationstecken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
56 minuter sedan, skrev nr16:

Jag har nu tagit upp Excelfilen i båda datorerna och vad jag kan se är de exakt lika.

I kolumnrubrikerna finns några ?? i stället för bokstäver.

I gamla datorn har jag bara registrerat namn och mejladress. Inga telefonnummer eller annat.

Jag har några grupper i mappar.

I Excelfilerna kommer efter namnen, på alla som jag kan se, lite olika noteringar typ = SMTP,  Normal, Odefinierat, Falskt,    00-0-0.

Om du menar att SMTP mm står i namnkolumnen kan det ju bli konstigt. Kolla om du kan välja tabbseparerad fil i stället som Mikael63 föreslog.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
nr16

Jag kom inte på hur jag skulle få till excel/csv filen tabbseparerad.

Däremot har jag skapat en pst datafil och lagt in i outlook. Det verkar fungera bra!

Tack än en gång för hjälpen!!!!

Avslutat för min del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...