Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Radera filer permanent på minneskort


stjo57
 Share

Rekommendera Poster

Vad är det bästa sättet att "radera" filer permanent på ett minneskort (Micro-SD)?
Är det att fylla kortet med "skräpfiler"?
I så fall, spelar det någon roll om det är många små eller färre stora filer?

Redigerad av stjo57
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Thirteen:

Du kan ju välja Hardwipe om du vill https://www.hardwipe.com/

Ja det finns ju flera olika program som har som uppgift att radera men svårt att veta vad som är bra.
Vad jag har förstått så är det mer effektivt att fylla kortet med skräpfiler än att använda raderingsprogram.
Min fråga var mer om det stämmer och i så fall om det spelar någon roll vilken storlek det är på filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det inlägg som Mikael63 tänkte på var nog detta:

Det sliter alltså rätt mycket på minnet att skriva till varenda minnescell.

 

Men annars spelar det ingen roll om man skapar små filer, stora filer eller skriver till varenda minnescell utan att skapa någon fil som "wipe"-programmen gör. När man skriver till en minnescell så ersätts det som fanns där förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, skrev stjo57:

Ja det finns ju flera olika program som har som uppgift att radera men svårt att veta vad som är bra.
Vad jag har förstått så är det mer effektivt att fylla kortet med skräpfiler än att använda raderingsprogram.
Min fråga var mer om det stämmer och i så fall om det spelar någon roll vilken storlek det är på filerna.

Vill du ha ett bättre programalternativ till att radera minnet så lär du få vänta på svar eller förstöra minnet fysiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det inlägg som Mikael63 tänkte på var nog detta

 

3 timmar sedan, skrev Thirteen:

Vill du ha ett bättre programalternativ till att radera minnet så lär du få vänta på svar eller förstöra minnet fysiskt.

Ja, precis. Om det var ett dyrt minne så kanske man inte vill riskera att det förstörs men å andra sidan kan det kanske vara värt 52-59 kr att förstöra det och skaffa ett nytt, och vara säker på att inget går att återställa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kryptera minneskortet först.

Formatera därefter minneskortet så skall du inte behöva bekymra dig om säkerheten. Sliter inte lika mycket som när man använder program för att säkert radera allt.

 

Det finns ett antal krypteringsprogram, en del kostnadsfria, som fungerar fint. Har du Windows i en Pro eller Enterpriceversion ingår Bitlocker i systemet. Här är förslag på några krypteringsprogram du kan använda:

 

https://www.veracrypt.fr/en/Downloads.html
 

https://www.axcrypt.net/download/
 

http://folder-crypt.findmysoft.com

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev stjo57:

Vad är det bästa sättet att "radera" filer permanent på ett minneskort (Micro-SD)?
Är det att fylla kortet med "skräpfiler"?
I så fall, spelar det någon roll om det är många små eller färre stora filer?

Ska du använda det själv, eller ska du ge bort det, eftersom det verkar vara så oerhört viktigt att ingen fil går att återge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-06 16:44, skrev Cecilia:

Det inlägg som Mikael63 tänkte på var nog detta:

Det sliter alltså rätt mycket på minnet att skriva till varenda minnescell.

 

Men annars spelar det ingen roll om man skapar små filer, stora filer eller skriver till varenda minnescell utan att skapa någon fil som "wipe"-programmen gör. När man skriver till en minnescell så ersätts det som fanns där förut.

Ok tack för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-07 11:25, skrev X-Men:

Kryptera minneskortet först.

Formatera därefter minneskortet så skall du inte behöva bekymra dig om säkerheten. Sliter inte lika mycket som när man använder program för att säkert radera allt.

 

Det finns ett antal krypteringsprogram, en del kostnadsfria, som fungerar fint. Har du Windows i en Pro eller Enterpriceversion ingår Bitlocker i systemet. Här är förslag på några krypteringsprogram du kan använda:

 

https://www.veracrypt.fr/en/Downloads.html
 

https://www.axcrypt.net/download/
 

http://folder-crypt.findmysoft.com

Ok hur fungerar det? 
Kan man använda minneskortet i t.ex. en kamera om det är krypterat?
Hur öppnar man filer i ett krypterat kort? Öppnas dom i krypteringsprogammet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev stjo57:

Ok hur fungerar det? 
Kan man använda minneskortet i t.ex. en kamera om det är krypterat?
Hur öppnar man filer i ett krypterat kort? Öppnas dom i krypteringsprogammet?

Om du krypterar minneskortet först och sedan formaterar kortet är alla bilder borta. Om någon får tag i minneskortet kan denna återställa den krypterade filen men att öppna filen krävs att lösenordet också finns.

 

Du ville med säkerhet radera minneskortet. Det är ett säkert sätt att radera det på om du krypterar kortets innehåll först och sedan formaterar kortet.

 

När du sedan använder kortet kommer en del av informationen att skrivas över. Det sker hela tiden så länge du använder det. Samtidigt innebär det att det blir allt svårare att återskapa det krypterade innehållet. Att avkryptera innehållet blir mycket svårt, för att inte säga omöjligt, om du använder ett krångligt lösenord vid krypteringen. 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev X-Men:

Om du krypterar minneskortet först och sedan formaterar kortet är alla bilder borta. Om någon får tag i minneskortet kan denna återställa den krypterade filen men att öppna filen krävs att lösenordet också finns.

 

Du ville med säkerhet radera minneskortet. Det är ett säkert sätt att radera det på om du krypterar kortets innehåll först och sedan formaterar kortet.

 

När du sedan använder kortet kommer en del av informationen att skrivas över. Det sker hela tiden så länge du använder det. Samtidigt innebär det att det blir allt svårare att återskapa det krypterade innehållet. Att avkryptera innehållet blir mycket svårt, för att inte säga omöjligt, om du använder ett krångligt lösenord vid krypteringen. 
 

 

Ok jag tror jag är med ;)
Tack...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-06 16:45, skrev Thirteen:

Vill du ha ett bättre programalternativ till att radera minnet så lär du få vänta på svar eller förstöra minnet fysiskt.

Som sagt, det finns ju olika program att  radera filer med och svårt att veta vad som är bäst. Min fråga handlade ju mer om vilket sätt som är bäst att radera filer på. Om det bästa sättet är att fylla minneskortet med andra filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev stjo57:

Som sagt, det finns ju olika program att  radera filer med och svårt att veta vad som är bäst. Min fråga handlade ju mer om vilket sätt som är bäst att radera filer på. Om det bästa sättet är att fylla minneskortet med andra filer.

Du har fått flera svar här ovan på riktigt kraftfulla sätt att radera eller kryptera filer till oläsbarhet. Välj nåt av dem.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev stjo57:

Min fråga handlade ju mer om vilket sätt som är bäst att radera filer på. Om det bästa sättet är att fylla minneskortet med andra filer.

Det spelar ingen roll. Skriver man över en fil/minnescell så gör man och det spelar ingen roll om man gör det med en liten fil, stor fil eller genom att skriva till varje minnescell direkt som programmen gör.

 

Men det sliter mindre på minneskortet ju mindre man skriver till det och på det sättet är ju krypteringen+formateringen bättre eftersom den inte skriver till alla minnesceller.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-08 13:25, skrev stjo57:

Ok hur fungerar det? 
Kan man använda minneskortet i t.ex. en kamera om det är krypterat?
Hur öppnar man filer i ett krypterat kort? Öppnas dom i krypteringsprogammet?

 

Redigerad av stjo57
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-07 11:25, skrev X-Men:

Kryptera minneskortet först.

Formatera därefter minneskortet så skall du inte behöva bekymra dig om säkerheten. Sliter inte lika mycket som när man använder program för att säkert radera allt.

 

Det finns ett antal krypteringsprogram, en del kostnadsfria, som fungerar fint. Har du Windows i en Pro eller Enterpriceversion ingår Bitlocker i systemet. Här är förslag på några krypteringsprogram du kan använda:

 

https://www.veracrypt.fr/en/Downloads.html
 

https://www.axcrypt.net/download/
 

http://folder-crypt.findmysoft.com

Jag testade Veracrypt nu och verkligen försökt men fattar inte hur man gör för att kryptera minneskortet....
Jag valde att skapa någon slags "Volym" men var den skapades eller hur jag ska använda den har jag ingen aning om. Jag kanske ska kolla på något enklare program...
Foldercrypt var ju tidsbegränsat till ett visst antal dagar så det går bort.
Axcrypt kan jag inte se hur jag kan använda, det verkar bara gå att skydda mappar, ej en drive...? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du markerar alla filer och mappar på minneskortet och därefter startar krypteringen bör du inte råka på några problem.

Om du däremot markerar själva minneskortet och vill kryptera det kan du få svårigheter.

Säkerställ att du markerar filer och mappar och inte själva diskvolymen på kortet så skall det gå bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, skrev X-Men:

Om du markerar alla filer och mappar på minneskortet och därefter startar krypteringen bör du inte råka på några problem.

Om du däremot markerar själva minneskortet och vill kryptera det kan du få svårigheter.

Säkerställ att du markerar filer och mappar och inte själva diskvolymen på kortet så skall det gå bra.

Ok men jag är mer ute efter att skydda själva minneskortet, då kanske jag inte ska använda Veracrypt.
Du skrev:
"Om du krypterar minneskortet först och sedan formaterar kortet är alla bilder borta. Om någon får tag i minneskortet kan denna återställa den krypterade filen men att öppna filen krävs att lösenordet också finns."
Äh vi lägger ner detta, det blev för krångligt. Jag fixar mina problem annat sätt.

Redigerad av stjo57
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krypterar du alla filer och mappar på kortet och formaterar det sedan är din information på kortet mycket svårt att återställa, om ens möjligt om du använder ett mycket starkt lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev X-Men:

Krypterar du alla filer och mappar på kortet och formaterar det sedan är din information på kortet mycket svårt att återställa, om ens möjligt om du använder ett mycket starkt lösenord.

Om man använt kortet i en kamera och tagit bilder man inte vill någon annan ska se och därför raderat dem (delete) så finns inga filer att kunna kryptera?

 

Fast om jag skulle hamna i en sådan situation skulle jag se till att förstöra kortet, vilket kanske sker om jag använder hardwipe.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...