Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Radera filer permanent på minneskort


stjo57
 Share

Rekommendera Poster

19 minuter sedan, skrev Mikael63:

Om man använt kortet i en kamera och tagit bilder man inte vill någon annan ska se och därför raderat dem (delete) så finns inga filer att kunna kryptera?

Om du har tillgång till Windows i Pro, Enterprise eller Ultimate (Windows 7 finns i Ultimateversion) ingår Bitlocker i Windowssystemet. Bitlocker tillåter kryptering av en enhet i sin helhet. Det går bra att kryptera enheten innan den tas i bruk.

 

Om det finns tredjepartsprogram för kryptering, t.ex. betalversioner, som kan kryptera en enhet vet jag inte. Jag har använt Axcrypt för att kryptera filer och mappar. 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev stjo57:

Ok men jag är mer ute efter att skydda själva minneskortet, då kanske jag inte ska använda Veracrypt.

Vad menar du med skydda minneskortet?

Förut har du skrivit om att radera filer så att de inte kan återställas. Är det något annat nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev Cecilia:

Vad menar du med skydda minneskortet?

Förut har du skrivit om att radera filer så att de inte kan återställas. Är det något annat nu?

Jo grundfrågan handlade ju om att radera filer men sedan när någon började blanda in kryptering så övergick frågan delvis i en annan inriktning. Eftersom jag inte kan något om kryptering och någon skrev att jag kan kryptera minneskortet så ville jag veta mer om det men verkade det som man inte kan göra detta utan svaren övergick till hur jag kunde kryptera filer/mappar på kortet. Men strunt samma, jag lägger ner detta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kryptering och sen formatering är ett enkelt sätt att radera filer så att de inte kan återställas utan att slita på minneskortet som att fylla minneskortet med filer gör.

 

Kryptera det som finns på minneskortet och sen formatera det. Då är alla filer borta och det går inte att återställa dem.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Cecilia:

Kryptering och sen formatering är ett enkelt sätt att radera filer så att de inte kan återställas utan att slita på minneskortet som att fylla minneskortet med filer gör.

 

Kryptera det som finns på minneskortet och sen formatera det. Då är alla filer borta och det går inte att återställa dem.

Ok men kan man använda kortet sen igen eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, efter formateringen ser ju minnet helt tomt ut.

 

Tillägg:

Om man vill att minnet inte ska gå att använda så förstör man det ju fysiskt.

Redigerad av Cecilia
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Cecilia:

Ja, efter formateringen ser ju minnet helt tomt ut.

 

Tillägg:

Om man vill att minnet inte ska gå att använda så förstör man det ju fysiskt.

"...ser ju minnet helt tomt ut". Men det är inte tomt? Filerna finns kvar krypterade? Går att återställa av mig?
Ja om man inte vill att minnet ska gå att använda mer så är det ju bara att förstöra/slänga det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du ute efter att du själv inte  ska kunna komma åt de tidigare filerna eller att andra inte ska kunna göra det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...