Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ikoner

David Karlsson

Recommended Posts

David Karlsson

Hur ändrar jag (i MacOS 8.5.1) mina systemikoner?

Jag har provat med resedit, men den visar ändå standardikonerna.

Något annat program som kan göra detta.

Jag vill alltså att när jag gör en ny mapp, så skall den få ett utseende som JAG specat.

Mvh

David Karlsson

anders123452

Hej David. Jag brukar använda ett program som börjar på f, ööhhhh, lite pinsamt, i förvirringen kommer jag inte ihåg det just nu. Men medan jag ändå skriver kan jag passa på att fråga dig vad du använder för program för att skapa dina egna iconer

mvh

anders

David Karlsson

Jag använder iconbuilder från iconfactory.

www.iconfactory.com

Kostar 49 usdollar.

/David

David Karlsson

JO, men jag har ikonerna i filer, men när jag gjort ändringarna i system-väskan och kopierat tillbaka den så visar den samma gamla ikoner som vanligt.

Skumt.

Kan det inte ha att göra med att MacOS fr o m 8.5 har ett nytt ikon-system med tusentals färger? Jag misstänker att det finns en ny typ av ikonresurs som bara macOS 8.5 kan läsa medan den gamla vanliga, som också finns kvar, bara används av tidigare system. Resedit är ju så vitt jag vet inte helt nytt (ny version?), så den fattar nog inte att den nya resursen är en ikonresurs.

Dessa är dock bara kvalificerade gissningar, men det låter sannolikt, tycker jag. Clip2GIF ska klara det nya formatet, men det kan inte redigera resurser direkt, utan man får nog gå in med ResEdit och kopiera in den nya resursen manuellt på nåt sätt...

Samuel Kvarnbrink

Skall du ändra systemikonerna (i Mac OS 8.0 eller 8.1) med Resedit letar du på fel ställe om du öppnar systemväskan. Ikonerna ligger i stället i filen "utseendetillägg" i tilläggsmappen. Det är dock sämre ställt med ikonerna i 8.5, eftersom Resedit inte kan hantera de nya ikonerna. Jag har för mig att Iconfactory har tipsat om något sharewareprogram man kan använda, men jag är långtifrån säker.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...