Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatering av drivers för PS/2 keyboard tar inte


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Svärgubben har en Lenovo ideapad 330 med Win 10 Home 2004 -64.

I går ringde han och sa att tangentbordet inte lyder, inte ens CapsLock tar. Externt tangentbord fungerar och även om man fjärrstyr.

Får hit datorn idag. Googlar.

Tydligen inte ovanligt fel på denna och liknande modeller.

Lösning i första sökträffen bestod i att ta bort batteriet och CMOS-batteriet vilket hjälpte för många men inte alla. Inte här heller. I samma sökträff en uppdatering av BIOS vilket jag avvaktar med (men testar senare och det är samma version)

Googlar.

Får info att "detta beror på en konflikt med Elan Touchpad, det finns ett gult utropstecken i enhetshanteraren, installera nya drivrutiner"

Jodå det stämmer, det finns ett Utropstecken för PS/2 Keyboard i Enhetshanteraren på denna (inte Touchpad men ja, tänker att konflikten kanske medför att det ser ut som det gör.

Kollar hos Lenovo anger datorns serienummer för att jag ska hamna exakt rätt. Börjar med automatisk skanning av drivers, några föråldrade hittas men inget angående tgb eller T-pad, låter de installeras. Fortfarande fel i enhetshanteraren. Installerar manuellt de tre drivers som finns under "Mus, penna och tangentbord" vilket bara är tre olika Touchpad drivers, ALPS, Synaptic (vilket verkar vara det som gäller på denna), och just Elan. Ingen skillnad.

Gör jag "riktig" manuell uppdatering, Disk finns osv. så får jag meddelande om att det är fel driver. Och ja det kan jag ju hålla med om, om jag ska uppdatera tgb men väljer driver för t-pad. Kanske läste fel och minns inte var jag läste de heller nu.

Tar då och uppdaterar drivers för Synaptic T-pad, som alltså inte har gult utropstecken.

Startar om.

Givetvis finns det tydligen andra uppdateringar som trillat in för det tar en stund.

Hjälper inte

Det finns några återställningspunkter jag kan backa till men OM det skulle hjälpa finns väl kanske risk att detta händer igen, kanske direkt jag lämnat tillbaka datorn?

Kollar lite mer i enhetshanteraren och ser att det är Kod 10.

Kollar Microsoft, jo det verkar vara drivers för den.

Citat
Kod 10 "Den här enheten kan inte starta. (Kod 10)"

Fullständigt felmeddelande

"Den här enheten kan inte starta. Uppgradera drivrutinerna för enheten. (Kod 10)"

Orsak

Vanligtvis innehåller enhetens maskinvarunyckel värdet "FailReasonString" och värdesträngen visar ett felmeddelande som definierats av maskinvarutillverkaren. Om maskinvarunyckeln inte innehåller värdet "FailReasonString" visas meddelandet ovan.

Rekommenderade lösningar

Uppdatera drivrutinen

Klicka på fliken Drivrutin i dialogrutan Egenskaper för enheten och klicka sedan på Uppdatera drivrutin så startas guiden Uppdatera maskinvara. Följ instruktionerna för att installera drivrutinen.

Obs Du kan uppmanas att ange sökvägen till drivrutinen.  Om du tillfrågas om drivrutinen och inte har den, kan du försöka att hämta den senaste drivrutinen från maskinvaruleverantörens webbplats.

 Men uppdatera går inte. Lenovo har ingen driver för "bara tangentbordet". Åtminstone inte när jag söker på datorns serienummer.
Där står jag just nu men fortsätter.

 

Tips?

 

Jo, just det, jag har testat att avinstallera enheten så att den får installeras igen.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev Laso:

Vild chans, vet inte om du kollat denna sajt, är bara för Win 7, men ändå, kommer inte vidare utan serienummer eller inlogning?

 

https://support.lenovo.com/us/en/downloads/ds012554-lenovo-tinian-fn-ps2-keyboard-driver-windows-7-32-bit-64-bit

Tack, hjälpte inte.

 

12 minuter sedan, skrev X-Men:

Har du provat någon av drivrutinerna hos Microsoft?

 

https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=Elan+Input

Njae, det verkar som om det finns Elan, Synaptic och Alps för samma datomodell och på denna verkar det vara Synaptic.

 

https://pcsupport.lenovo.com/us/en/products/laptops-and-netbooks/300-series/330-17ikb-type-81dk/81dk/81dk001lmx/pf176msn/downloads/automatic-driver-update

 

image.png.14ef9f2f37ed3dd3d5f7af8d8e2dbe19.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad IDG gör med länkar till Microsoft. Båda länkarna jag lagt in går till fel sida när jag testar dem ”offline”.

Det dyker upp en massa ”tradedoubler”-visningar när jag klickar på dem och skickas sedan vidare till sidor som inte har med länkarna att göra.

 

Testar att lägga in en rensad länk:

 

https://www.catalog.update.microsoft.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Mikael63:

Tack, hjälpte inte.

 

Njae, det verkar som om det finns Elan, Synaptic och Alps för samma datomodell och på denna verkar det vara Synaptic.

 

https://pcsupport.lenovo.com/us/en/products/laptops-and-netbooks/300-series/330-17ikb-type-81dk/81dk/81dk001lmx/pf176msn/downloads/automatic-driver-update

 

image.png.14ef9f2f37ed3dd3d5f7af8d8e2dbe19.png

 

Drivrutinen Lenovo har på sin hemsida är för musplattan och de använder sig av tre olika fabrikat, Elan. Synaptics och ALPS.

 

Vad jag får fram är att drivrutin för tangentbordet inte ingår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, man måste högerklicka och kopiera, inte kopiera länk, och sedan klistra in i adressfältet.

 

mer info

Device ACPI\MSFT0001\4&372d8b7b&0 had a problem starting.

Driver Name: keyboard.inf
Class Guid: {4d36e96b-e325-11ce-bfc1-08002be10318}
Service: i8042prt
Lower Filters: 
Upper Filters: 
Problem: 0xC
Problem Status: 0xC0000018
 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev X-Men:

Vad jag får fram är att drivrutin för tangentbordet inte ingår.

Nej, men länken jag hittade tidigare idag pekade på att det var en konflikt med pekplattan.

ska se om jag hittar den, nu sitter jag med problemdatorn (ext.tgb)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Tangentbordet är felande. När jag väl hittade Boot-menyn så ser jag att piltangenterna inte fungerar där. 

 

Blev jäkligt vilseledd av den där tråden, med samma symtom inkl. Enhetshanteraren, och där detta med drivern var lösningen.

Redigerad av Mikael63
  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite sent in i tråden tyvärr... men ett snabbt sätt att ibland konstatera att det är mjukvarufel är att boota från ett Linux-USB. Det har hjälpt mig ett flertal gånger där hårdvarufel misstänkts men kunnat uteslutas då det fungerat bra i Linux. Först då har jag börjat leta efter gamla drivisar till Windows.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev polken:

Lite sent in i tråden tyvärr... men ett snabbt sätt att ibland konstatera att det är mjukvarufel är att boota från ett Linux-USB. Det har hjälpt mig ett flertal gånger där hårdvarufel misstänkts men kunnat uteslutas då det fungerat bra i Linux. Först då har jag börjat leta efter gamla drivisar till Windows.

Ja precis så brukar jag själv tänka/skriva men just här lät jag mig tro att problemet fanns i Windows, pga. att innehållet i tråden på Lenovos forum stämde så väl in med detta. För att komma in till boot-menyn, eller bios, behövde man trycka in en liten knapp på sidan av datorn.

Tangentbordet är inte utbytbart. Man kan säga att moderkortet är ansluten till tangentbordet.

Eller ja det går väl att byta hela delen där tangentbordet sitter fast men...

Ska försöka hitta ett smidigt men ändå ganska billigt externt tangentbord. Datorn är ändå fasttejpad i datorskrivbordet (!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är några drivrutiner som du kan testa.

https://devid.info/find?lng=en&text=acpi\ven_msft%26dev_0001#osbtn4xdevidx1722143

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev vertpre:

Här är några drivrutiner som du kan testa.

https://devid.info/find?lng=en&text=acpi\ven_msft%26dev_0001#osbtn4xdevidx1722143

Tack men eftersom det inte ens går att med tangenterna navigera i boot-menyn eller i Linux grub-meny är det väl rätt så kört?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...