Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Teams lägga till folk


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Möten via Microsoft Teams.
Jag skapar ett nytt schemalagt möte. Om man ska bjuda in runt 10 pers till ett möte. Hur gör man? Jag klistrar typ in en och en. Det går ju inte klistra in fler när man schemalagt ett nytt möte. Eller ska man istället göra det via Outlook?

 

Och hur gör man om man skapat ett möte som man schemalagt och skickat ut inbjudan och man vill lägga till personer i efterhand? Hur läger jag till 2 pers i efterhand? Vill ju inte att resterande ska få inbjudan 2 ggr.

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter som jag inte  använder program själv.

Utan andra program !

Andra program brukar ge en länk av nogot slag . För bjuda in !

Eller via någon kalander ! Där länken är med ? 

Redigerad av Stafstaf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är att skicka ut en inbjudan till dem annars är det nog som du säger att man får lägga till/ringa upp dem var och en.

 

Bjuder du in fler till ett möte som du satt upp får inte övriga något meddelande om det normalt sett. Delar du som gäst in fler så får den som satt upp mötet notis om det (i Outlook ivartfall)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte skapat en schemalagd inbjudan, bara deltagit.

Skulle tro att de flesta använder Outlook och skapar Teamsmöte därifrån, lägger till användare.

Om fler behöver läggas till görs väl det genom att klicka på kalenderhändelsen i Outlook och redigera där.

image.png.84a634162f9b94e63ae0ff09efcdade8.png

 

Kalendern i Teams gillar jag inte då den inte visar hela arbetsdagen, åtm. inte på en liten skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte så jag förstått rätt:

 

Som jag gjort idag är att jag i Teams skapat ett schemalagt möte. Vid Obligatoriska mottagare klistra jag in en mailadress och valde ”bjud in” och sedan klistra in nästa mailadress och ” bjud in”. Detta upprepa jag typ 11 ggr för det var runt 11 adresser. Därefter ”skicka” händelsen. Det går ju inte klistra in alla adresser samtidigt som man gör i Outlook. 
 

Hur gör jag då enklast om 2 tillkommer imorgon om dom ej fått länk?  Ska jag då dubbelklicka på händelsen i Teams och klistra in bland befintliga mottagare som fått länk och ”anslut” så får de nya en länk ? Tänkte ifall det sker.
 

Eller går det alltså skapa en ny händelse, möte i Teams och lägga till bara de nya två isåfall? Nu hoppas jag alla fått länk men man vet ju aldrig. 
Funkar det så? Så de andra 2 inte kommer in till ett möte som ej finns ?
 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Monshi:

Mötet i teams finns väl även i din Outlook-kalender? 

Bara att bjuda in fler till det mötet.

 

Nej inte det mötet jag bjöd in till. Det är ett annat och när jag dubbelklickar  i kalendern i Outlook finns ej några mottagare som fått länken. 
 

fortsättningsvis lär jag göra det i Outlook iaf. 
 

Frågan är hur jag går till väga om 2 pers vill ha inbjudan imorgon till samma möte som de andra 10.   Det måste ju gå? 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Monshi:

Som sagt, om i outlook lägg bara till dem i mötet/skicka inbjudan så får de en länk.

Nu har jag ju redan skickat länk till 10 pers via Teams och inte via Outlook. Hur gör jag om 2 till vara med imorgon ? In i Outlook lägger upp nytt teammöte och lägga till enbart de 2 nya? Det är nämligen så att jag inte ser nåt  i kalendern Outlook efter att jag skickat ut till 10 pers i Teams. 
 

Eller ska jag isåfall imorgon skapa ny händelse i kalendern i Outlook som Teammöte och lägga till alla 10 igen plus de 2 nya och skicka ut? 
 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det centrala bör väl vara att ansluta till samma möte. Det finns väl någon länk, både för den som öppnar mötet och för de som är inbjudna att ansluta till mötet. Hur den länken sen skickas till ytterligare personer borde inte spela någon roll.


Så har det väl betydelse vilka man bjuder in, om det är användare som ingår i samma Team eller inte. Men det är en annan fråga.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev ChristerE:

Det centrala bör väl vara att ansluta till samma möte. Det finns väl någon länk, både för den som öppnar mötet och för de som är inbjudna att ansluta till mötet. Hur den länken sen skickas till ytterligare personer borde inte spela någon roll.


Så har det väl betydelse vilka man bjuder in, om det är användare som ingår i samma Team eller inte. Men det är en annan fråga.
 

Men hur skickar jag en länk till ytterligare 2 om dom ska gå på samma möte som de andra 10? Hade jag gjort teamötet via Outlook hade jag väl kunnat dubbelklicka på mötet och lägga till 2 personer men nu är det gjort i Teams. Jag ser alla personerna som ska vara med på högersidan i fönstret i teams när jag dubbelklickar på mötet i Teams. Frågan är hur jag gör om 2 icke inbjudna vill vara med imorgon om det sker. 
 

Fortsättningsvis lär jag göra det via Outlook iaf. 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du öppnar/startar mötet så finns ett fält där man kan lägga till personer. Till höger om det fältet finns en länk.

image.png.bc03df81971443a71c61f60623c1881b.png

Klicka på den så kopieras anslutningsinformationen till urklipp. Den kan du sedan klistra in i ett vanligt mejl du skickar till de övriga.

Citat

 

Join Microsoft Teams Meeting

Learn more about Teams

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var vissa som ej fick länk så jag gjorde helt ny inbjudan via Outlook idag. Jag klistra in adresserna bara för jag hade dom i ett worddokument jag fått. Sedan när jag anslöt i Teams så dök de upp personer på högersidan och deras bild i mittendelen och jag bjöd in på högersidan genom trycka på namnen där. Vissa kom ej med på grund av felstavad maillista jag fick och jag dubbelklicka på mötet i Outlook och la till de som ej fått. Då fråga Outlook om jag ska skicka till Alla eller bara de nya. Jag valde då de nya. 


Jag antar att de som dyker upp på högersidan först är i lobbyn och jag klickar på dom på högersidan bjuder in ifrån lobbyn. Alla verkar vara med. En sa jag måste släppa in dom ifrån lobbyn och jag antar att insläppet ifrån lobbyn till mötet görs när jag trycker på dom på högersidan!? 

 

När jag skriver ett namn på högersidan som ej finns i listan dyker de ej upp något. 
 

Det får gärna bli fullt rätt nästa möte så alla släpps in direkt. Lite fumligt vid insläppet på vissa. Fick en felstavad maillista dessutom. Kanske berodde de på att de tryckte på fel länk först också. Jag antar att om de tryckt på rätt länk så ska namnen dyka upp på högersidan så jag kan släppa in folk? 
 

Det är första mötet jag håller i Teams inför rätt många och det får gärna bli klockrent nästa möte och alla blir insläppta direkt. 
 

För jag ska väl inte behöva göra mer än att skicka ett Teamsmöte i Outlook klistra in mailadresser och skicka.

Därefter in i Teams och ansluta och folk dyker upp på högersidan och jag trycker på varje på högersidan och bjuder in? 


 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet, kanske främst från Skype för företag då, är att personer inom den egna organisationen inte behöver vänta i lobbyn. Externa kontakter får vänta där tills någon som redan är ansluten till mötet släpper in dem. Möjligen är det bara personer i den egna organisationen som kan släppa in.

 

Felstavade e-postadresser rår ju varken Teams eller Outlook för.

Får personer länk till fel/annat möte kan de ju inte klandras om de inte hittar till rätt möte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vart är lobbyn? Är det att jag ser personer till höger och att jag trycker på dom och bjuder in eller är det någon annanstans i Teams? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Lobbyn visas först när någon finns i lobbyn, som ett meddelande.

Vart ser jag meddelandet om jag är inne och håller i mötet? Så personen visas alltså inte på högersidan när de är i lobbyn då? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ägare av mötet poppar det upp en dialog i teams som informerar när någon kommer in i lobbyn och du kan då släppa in dem.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och det meddelandet går inte att missa då det lägger sig framför allt annat (i Teams).

Även andra än ägare får detta meddelande men jag vet alltså inte om det bara är inom den egna organisationen eller alla som redan anslutit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan minnas fick jag inte nåt meddelande om nån i lobbyn när jag höll i mötet. Jag vet att det dök upp alla på högersidan i fönstret och där bjöd jag in eller liknande och sedan ploppa deras kamerabild upp.
 

Nån maila sa de satt i lobbyn.
Varför fick jag inget meddelande och hur ser jag vilka som sitter i lobbyn och kan släppa in isåfall?
 

De som var med på mötet jobba på samma. Jag är extern. Jag vet nån la till sin kollega. 
 

Så om nån mailar mig och säger de sitter i lobbyn. Hur släpper jag in folk ifrån lobbyn? Såg inga dialogrutur 

 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Martassen:

hur ser jag vilka som sitter i lobbyn och kan släppa in isåfall?

 

2 timmar sedan, skrev Martassen:

Hur släpper jag in folk ifrån lobbyn? Såg inga dialogrutur 

 

7 timmar sedan, skrev Monshi:

Som ägare av mötet poppar det upp en dialog i teams som informerar när någon kommer in i lobbyn och du kan då släppa in dem.

 

6 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ja, och det meddelandet går inte att missa då det lägger sig framför allt annat (i Teams).

...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg iaf inget meddelande som kom upp att nån sitter i nån lobby vad jag kommer ihåg. 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...