Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inga nätverk tillgängliga? Hjälp!


Fröken Fräken
 Share

Rekommendera Poster

Fröken Fräken

Jag håller på att bli vansinnig, finns det någon som är bra på sådant här? Har googlat rätt mycket men hittar ingen lösning (ingen som jag förstår i alla fall.)

 

Problem: Jag kan inte ansluta till wifi. Datorn säger att det inte finns några tillgängliga trådlösa nätverk. det finns det bevisligen, ty min telefon och surfplatta använder sig av dem utan problem. Jag misstänker att Fn-knapparna har något med saken att göra, för F12 som har en bild av trådlöst nätverk på sig, lyser orange, och det händer inget när jag trycker på Fn + F12. Om jag har webbläsaren öppen när jag trycker på Fn + F12 så kommer det dock upp en ruta med en massa kod i på höger sida. Om jag trycker F12 utan Fn så sätter jag på och av flygplansläget (har kollat att det inte är på nu!).

 

Problemet uppstod ur ingenstans. Jag använde internet någon timme tidigare och då funkade det utan problem. Nästa gång jag skulle använda det var det borta.

 

Dator: gammal HP med Windows 10.

 

Jag har prövat:

  • Starta om datorn.
  • Stänga av datorn helt och sätta på den igen.
  • Högerklicka på nätverksikonen i aktivitetsfältet. Det enda förslag på lösning som kom då var att sätta i en nätverkskabel (vilken jag har i nu, för annars skulle jag ju inte kunna skriva här). Inga förslag på hur jag kan få wifi att funka.
  • Klickat runt under Inställningar/Nätverk och internet.
  • Försökt inaktivera och reaktivera nätverkskort (vet dock inte om jag lyckades).
  • Följt en instruktion för att rätta till Fn-knapparna, som jag hittade genom googling och inte förstod (var dessutom på engelska) men följde ändå (så gott det gick): https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Operating-System-and-Recovery/FN-Function-Keys-stopped-working/td-p/4671416
  • Försökt använda HP:s virtuella supportassistent, hjälpte inte.
  • Säkert något mer som jag har glömt nu.

 

Vore supertacksam för hjälp.

Mvh

Fröken Fräken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Fröken Fräken:

Försökt inaktivera och reaktivera nätverkskort (vet dock inte om jag lyckades).

Hur gjorde du det? Finns wifi kortet i Enhetshanteraren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fröken Fräken

Tack för svar. Flygplansläget är avstängt. Dock är wifi inte påslaget enligt bild, för valet finns inte i menyn. :-(

Så här ser det ut hos mig:

Skärmklipp inställningar wifi.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fröken Fräken
10 minuter sedan, skrev vertpre:

Hur gjorde du det? Finns wifi kortet i Enhetshanteraren?

Jag följde en instruktion som jag googlat fram. Gick till enhetshanteraren. Klickade på pilen bredvid "Nätverk", men där fanns det en massa olika kort(?) att välja på och det framgick inte i instruktionen jag hittat vilket av dem det var jag skulle inaktivera. Jag inaktiverade det översta som hette Realtek PCle FE Family Controller, ingen aning vad det är. Och så aktiverade jag det igen.

 

De andra som fanns att välja på hette alla WAN Miniport med varsin förkortning efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser inte ut som du har något trådlöst Wi-Fi kort (anslutning), men titta i Enhetshanteraren som vertpre skrev (Högerklicka på Windows Startflagga och välj Enhetshanterare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fröken Fräken
Just nu, skrev bgjo:

Det ser inte ut som du har något trådlöst Wi-Fi kort (anslutning), men titta i Enhetshanteraren som vertpre skrev (Högerklicka på Windows Startflagga och välj Enhetshanterare).

Vad brukar trådlösa nätverkskort ha för namn? Så här ser det ut i enhetshanteraren: 

Skärmklipp nätverkskort.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fröken Fräken
Just nu, skrev bgjo:

Missuppfattade dig lite, men fanns det något utropstecken vid någon enhet?

Har du provat att starta om datorn?

Jag ser inga frågetecken och jag har provat att starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fröken Fräken
Just nu, skrev bgjo:

Skrev visst om varandra. Borde finnas ett Wi-Fi kort också. Ser ut så här på min Laptop.

snip_20201105153503.png

Vad konstigt, ett sådant har jag inte, som man kan se i min skärmdump ovan. Vad kan jag göra nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet faktiskt inte. Hände detta i samband med någon uppdatering från Microsoft?

Kan nog tyvärr inte hjälpa dig, men kanske det finns någon annan här på forumet som kan det.

Det är nog bra om du talar om vad det är för modell på din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fröken Fräken
Just nu, skrev bgjo:

Vet faktiskt inte. Hände detta i samband med någon uppdatering från Microsoft?

Kan nog tyvärr inte hjälpa dig, men kanske det finns någon annan här på forumet som kan det.

Det är nog bra om du talar om vad det är för modell på din dator.

Tack för dina försök!

 

Jag tror inte att det hände i samband med en uppdatering, för jag stängde aldrig av eller startade om datorn mellan att det funkade och när det någon timme senare inte funkade.

 

Min dator är HP Pavilion G6 Notebook PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fröken Fräken

Nu kom jag vidare ett steg, men gjorde sedan något dumt. Jag valde Visa dolda enheter i enhetshanteraren och då dök det upp tre extra enheter under Nätverkskort. De hade en ljusare blå färg än de andra enheterna. Då tänkte jag att jag ska inaktivera dem och sedan reaktivera dem. Men jag tror att jag avinstallerade dem istället. Det var nog inte rätt. Finns det något jag kan göra för att återställa dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var förmodligen Bluetooth-enheter som du tog bort. Prova med att starta om datorn igen, så kanske de installeras igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fröken Fräken
Just nu, skrev bgjo:

Det var förmodligen Bluetooth-enheter som du tog bort. Prova med att starta om datorn igen, så kanske de installeras igen.

Jag har provat det och de dök inte upp igen i listan tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fröken Fräken

Kan ni tipsa om någon professionell tjänst man kan anlita för att lösa detta? Jag befinner mig i Stockholm. Har googlat men jag tycker det känns obekvämt att ta vem som helst som dyker upp på Google, det kan ju vara en klåpare. Jag har nu ägnat en halv arbetsdag åt detta och är stressad och förtvivlad.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en risk att det trådlösa nätverkskortet har gått sönder eftersom det verkar som att det försvann utan att något särskilt gjordes. Då kan man köpa ett separat trådlöst nätverkskort som man ansluter till en USB-kontakt. Kan det vara något för dig?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På din skärmbild finns som sagt inget trådlöst nätverkskort i Enhetshanteraren. Det kan ju vara så att det chippet i datorn har gått sönder. Finns det någon Okänd enhet i Enhetshanteraren?

 

Jag har hittat 15 HP Pavilion G6. Alla ska ha wifi kort men det finns olika varianter. Det behövs serienr. för att hitta rätt drivrutin.

 

Såg inte att Cecilia svarat samma innan jag skickade

Redigerad av vertpre
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fröken Fräken
21 minuter sedan, skrev vertpre:

På din skärmbild finns som sagt inget trådlöst nätverkskort i Enhetshanteraren. Det kan ju vara så att det chippet i datorn har gått sönder. Finns det någon Okänd enhet i Enhetshanteraren?

 

Jag har hittat 15 HP Pavilion G6. Alla ska ha wifi kort men det finns olika varianter. Det behövs serienr. för att hitta rätt drivrutin.

 

Såg inte att Cecilia svarat samma innan jag skickade

 

25 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det finns en risk att det trådlösa nätverkskortet har gått sönder eftersom det verkar som att det försvann utan att något särskilt gjordes. Då kan man köpa ett separat trådlöst nätverkskort som man ansluter till en USB-kontakt. Kan det vara något för dig?

Tack båda. Vet ni om det går att på något sätt verifiera att nätverkskortet är trasigt innan man köper ett nytt?

Jag hittar ingen okänd enhet i listan enhetshanteraren.

 

vertpre jag förstår inte riktigt det du skriver. Behöver jag serienumret för att köpa rätt typ av externt nätverkskort? Eller för att hitta drivrutin till det nätverkskort jag redan har (om det nu inte skulle vara trasigt)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fröken Fräken
4 minuter sedan, skrev MH_:

Enligt den här snabbstartsmanualen (sid 5)

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c02837025

Skall det finnas en lampa i övre högra delen av tangentbordet som lyser när WIFI'n är på (troligtvis vid F12). Tänds den lampan?

Den mer omfattande manualen är väldigt otydlig, men man kan tolka texten som att vissa varianter av din dator har en fysisk On/of knapp för WiFi (inte FN+F12). Du kan inte hitta en sådan? 

 

Enligt snabbstartsmanualen sid 11 så sitter antennerna i övre vänstra hörnet av skärmen. Törs du att knacka lite ?

 

enligt snabbstartsmanualen sid 12 så har din burk en servicelucka på undersidan. ta bort batteriet och öppna luckan (tror bara att det är en skruv).

Kolla att "WLAN-modulen" är fastskruvad, att antenkablarna sitter fast och och och knacka försiktigt på modulen med t.ex plastskaftet till en skruvmejsel. Sätt tillbaks luckan och testa. Eller köp en ny

sid 46-47:

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c02829479

 

Det finns en lampa på F12-knappen. Den lyser orange, vilket jag tolkar som en signal att något är fel. Tror den ska lysa blå.

 

Jag ska testa de andra tipsen om en liten stund!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev Fröken Fräken:

Vet ni om det går att på något sätt verifiera att nätverkskortet är trasigt innan man köper ett nytt?

Det är nog ungefär vad du har gjort hittills. Om du funderar på att anlita någon för att kolla om det går att få igång nätverkskortet så är det antagligen dyrare än att köpa ett externt nätverkskort.

 

38 minuter sedan, skrev Fröken Fräken:

Behöver jag serienumret för att köpa rätt typ av externt nätverkskort?

Nej, men för att hitta rätt drivrutin måste du ange ditt serienummer på HP:s supportsidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fröken Fräken
4 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det är nog ungefär vad du har gjort hittills. Om du funderar på att anlita någon för att kolla om det går att få igång nätverkskortet så är det antagligen dyrare än att köpa ett externt nätverkskort.

 

Nej, men för att hitta rätt drivrutin måste du ange ditt serienummer på HP:s supportsidor.

Ok, tack för hjälpen! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det finns en risk att det trådlösa nätverkskortet har gått sönder eftersom det verkar som att det försvann utan att något särskilt gjordes. Då kan man köpa ett separat trådlöst nätverkskort som man ansluter till en USB-kontakt. Kan det vara något för dig?

När jag idag öppnade en bärbar dator och skulle lyfta undan fläkten behövde jag lossa två anslutningar på det trådlösa nätverkskortet. Den ena av dessa satt väldigt dåligt/gick enkelt att lossa.

Kanske någon sådan ledare som lossnat från anslutningen?

 

image.thumb.png.512c17efc651084e5a19c444622f7fb6.png

 

Nu när jag ser bilden så verkar det vara "antennkabeln" som satt löst.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...