Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Radiovågor


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Kanske skulle ligga i forumkategorin "Snillen spekulerar" men eftersom den inte finns än får den ligga här, som "naturvetenskap". Åtminstone till en början.

 

Ja ämnet är ju starkt och direkt kopplat till min tråd https://eforum.idg.se/topic/362124-ändrad-något-stör-usb-enheter/ men förhoppningsvis är den löst och den tråden är dessutom ganska uttjatad nu.

Även om problemet i den tråden är löst, eller snarare "motverkad" så kvarstår orsaken, själva fenomenet.

I korthet så handlar det om utrustning avsedd gör kommunikation mellan hårdvaror, i det fallet USB-anslutna "dongels" tillhörande trådlösa möss.

Något stör dessa om de är ansluten via en USB-hubb eller förlängningskabel men inte om de sitter direkt i datorn. Eller jo, de torde vara utsatt för denna störning även då men resultatet dämpas så att det inte märks (ännu).

Det är ju ganska välkänt att radioutrustning kan störa varandra, särskilt om de ligger på samma frekvens och många enheter använder 2,4 GHz. Så även en av de aktuella mössen. Det trådlösa nätverket arbetar vid samma/lika frekvens (och även 5 GHz) liksom även ex. en mikrovågsugn. Vilken frekvens som nyttjas av Bluetooth vet jag inte. Denna störning påverkar enheterna så att de i praktiken blir oanvändbara, för den dator de är ansluten till. Med samma dators Bluetooth aktiv blir störningen tydligare. Med samma dators trådlösa nätverkskort av-aktiverat blir störningen väldigt påtaglig. Bara just den datorn och i förra tråden fick den och dess OS ovett av mig.

Men det finns alltså två orsaker till att jag tar upp detta på nytt, i den här kategorin.

 

1. Det som stör, det som ger denna påverkan, borde ju rimligen finnas kvar och vad kan det vara? Det måste väl ändå anses rimligt att man ska kunna använda en trådlös mus av välkänt fabrikat OCH samtidigt använda Bluetooth? Lika rimligt bör det väl vara att man ska kunna använda en trådlös mus av välkänt fabrikat OCH samtidigt ha det trådlösa nätverkskortet inaktiverat? Eller är detta helt normalt med Lenovo Thinkpad P52 och/eller Windows 10?

 

2. Just idag upplever min fru också lite störningar när hon använder en styrplatta från Apple. Markören kan röra sig ryckigt någon gång då och då för att all övrig tid fungera hur bra som helst.

 

Finns det ex. någon riktigt bra telefon-app man kan använda för att "skanna av" denna typ av signaler? Någon som nyttjar telefonens trådlösa nätverkskort eller så? Vari finns logiken när av-aktivering av en hårdvara (nätverkskortet) påverkar annan utrustning i märkbart högre grad? Det borde väl i så fall vara tvärtom?

Så som man skulle kunna se logiken med Bluetooth.

Skulle ex. vår Telia-gateway "få spunk" och skicka ut störsignaler men som i viss mån dämpas av datorns nätverkskort?

Annat

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Bluetooth använder 2,45 Ghz bandet. Tangentbord och möss använder i regel 2,4 Ghz bandet för sin kommunikation. Det kan innebära att de stör varandra beroende på hur mottagare och sändarkretsarna är utförda. De ligger i regel på samma chip och kanske dåligt avskärmade. Kanalbredden hos sändarkretsarna kan också spela in då frekvensbanden ligger relativt nära varandra. 

Homepluggar anslutna via en skarvsladd fungerar inte heller så samma fenomen kan uppträda vid användning av en kabelförsedd usbhub.

 

/ Jari 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, skrev Jari Karivainio:

Homepluggar anslutna via en skarvsladd fungerar inte heller så samma fenomen kan uppträda vid användning av en kabelförsedd usbhub.

Fast där är det den överlagrade signalen i ledarna som påverkas.

En USB-dongel har sin sändare/mottagare i den och sedan är det rimligen "vanlig" USB-trafik som går i kabeln.

 

58 minuter sedan, skrev Jari Karivainio:

Det kan innebära att de stör varandra beroende på hur mottagare och sändarkretsarna är utförda. De ligger i regel på samma chip och kanske dåligt avskärmade. Kanalbredden hos sändarkretsarna kan också spela in då frekvensbanden ligger relativt nära varandra. 

Ja, men det kvarstår flera frågor, varför bara ibland? Varför bara på en dator? Hur sker påverkan när en helt annan enhet avaktiveras?

 

1 timme sedan, skrev Jari Karivainio:

Tangentbord och möss använder i regel 2,4 Ghz bandet för sin kommunikation.

Japp, mössen (i den andra tråden egentligen då) använder 2,4 GHz och 500 Hz. Tangentbordet ansluten med kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant problem. Kanske testa att bygga en faradays-bur och ställa datorn i denna. ?

Vi ska även minnas att radiostrålning minskar med kvadraten med avståndet, dvs att om du förflyttar utrustningen som störs en bit kanske problemet avtar.

Radiostrålning kan även studsa i rummet och få lokala max.

Om möjligt slå av exempelvis router för att se om det påverkar. Utesluta orsaker helt enkelt.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Monshi:

Intressant problem.

 

41 minuter sedan, skrev MH_:

Eftersom det är snillen spekulerar..

Ja precis. Nu är det lite bredare än just mitt specifika fall, även om jag får ha det som en "kontrollfunktion"

 

Det med routern har jag funderat på men det har inte varit läge.

KAN det vara möjligt att routerns 5GHz-band stör? DET skulle jag kunna stänga av men inte tvärtom tror jag då det lär finnas prylar som bara hanterar 2,4.

Fanns en inställning, "steering" i routern som jag aktiverade men inte testade efter det. Dock blev det knas med en Mac då så jag fick ändra tillbaks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flytta på routern en bit, som sagt så kan en liten ändring ge stort utslag.

 

Fler enheter arbetar, som det sagts ovan, kring 2.4 GHz men testa det du kan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökte efter någon app som skulle kunna detektera frekvenser i samma spektrum som Wifi men har inte hittat någon sådan.

Däremot hittade jag några appar som mäter magnetfältstyrkan.

Vid routern:

 

vidrouter.jpg.127466f3d96bafdf6c84778af5b677b1.jpg

 

Vid mobilladdare:

 

vidmobilladdare.jpg.36bc1acbc9bd36e01ccbc7165e816aa9.jpg

 

Vid klockradio:

 

vidklockradio.jpg.63e4f33198faf29bbb4597d8243d8350.jpg

 

Vid jobbardatorn:

 

viddator.jpg.2da457d2a7990aa0e63341b5ca3e2d1c.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...