Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljud borta efter uppdatering


Nikita
 Share

Rekommendera Poster

Efter senaste uppdateringen av Windows 10 har ljudet försvunnit. Kör version 2004 64 bitars. Ser att det hänt tidigare, men oklart om det finns någon hyggligt enkel lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du något felmeddelande, typ ljudtjänsterna svarar inte?

https://digiist.com/windows/how-fix-audio-services-not-responding-error-windows-10-8336900.html

https://thegeekpage.com/fix-audio-services-not-responding-in-windows-10/

Jag har själv varit med om att ljudet försvunnit och då berodde det på att jag uppdaterat ljudet genom att installera en ljuddrivrutin som tydligen inte var bra. Problemet löstes och ljudet kom tillbaks genom att jag gick tillbaka till en återställningspunkt före installerandet av den olycksaliga ljuddrivrutinen. Detta hände på Windows XP-tiden. Det var helt och hållet mitt eget fel eftersom jag var dum nog att använda mig av ett tredjepartsprogram som var till för att hjälpa en att hitta drivrutiner. Windows 10s update har aldrig ställt till något problem för mig.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Nej, inget felmeddelande. Inga utomstående drivrutiner. Provat felsökningen och troubleshooting enligt ovan. Har sett i tidigare tråd från i somras att man sannolikt måste återställa datorn till före uppdateringen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ljudkortet med i Enhetshanteraren och i så fall utan någon extra symbol som ett frågetecken eller finns det någon okänd enhet där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under enhetshanteraren får jag upp "Ljud Video- och spelenheter" med "VIA HD Audio" under samt

"Ljudinspelningar och ljuduppspelningar" med "HDMI", "Headphone", "Högtalare" och "SPDIF interface" som undergrupper. Jag kollar och Windows tycker att jag har de bästa drivrutinerna. Jag hittar inget separat "ljudkort". 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra!

Kolla i Inställningar - System - Ljud att rätt utdataenhet är vald och att volymen är tillräckligt hög. Kolla också Hantera ljudenheter, Avancerade ljudalternativ och andra alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör detta en gång till och väljer olika utdataenheter och ingen fungerar. Kör felsökaren igen och det enda den kommer fram till är följande:

Om du inaktiverar ljudförbättringar kan du få bättre ljudkvalitet. Om du vill inaktivera dem markerar du kryssrutan Inaktivera alla eller avmarkerar en och en och klickar på Använd. Om fliken Förbättringar inte visas har enheten inte förbättringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev Nikita:

Under enhetshanteraren får jag upp "Ljud Video- och spelenheter" med "VIA HD Audio" under samt

"Ljudinspelningar och ljuduppspelningar" med "HDMI", "Headphone", "Högtalare" och "SPDIF interface" som undergrupper. Jag kollar och Windows tycker att jag har de bästa drivrutinerna. Jag hittar inget separat "ljudkort". 

Det behöver inte betyda att du har de senaste drivrutinerna. Det är inte säkert att de finns på Windows Update.

Vad är det för dator du har? Här en drivrutin, men om den passar till din dator vet jag inte.

 

Det borde stå något mer vid "Högtalare".

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hände vid senaste stora uppdateringen så det känns som svårlöst om man inte backar bandet eller om Microsoft kommer med någon lösning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har på det här forumet konstaterats några gånger tidigare att precis alla aktuella och nödvändiga drivrutiner inte alltid installeras av Windows Update.

vertpres inlägg är i högsta grad relevant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står högtalare (Via HD audio) i enhetshanteraren. Datorn 64-bitars, HDD, Asus moderkort, Intel processor - 10 år gammal, men top of the line då och fortfarande välfungerande. 

Tror jag gått igenom det mesta av de tips som kommit - tack alla. En ytterligare fråga. Vid genomgången av services är alla tjänster inställda som de ska och jag har startat om dem. Plug and Play körs, men startar manuellt. Ska den också vara automatisk?

Tar man inte en risk om man installerar drivrutin från annan part?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Nikita:

Plug and Play körs, men startar manuellt. Ska den också vara automatisk?

Har ingen betydelse.

6 timmar sedan, skrev Nikita:

Tar man inte en risk om man installerar drivrutin från annan part?

En risk finns väl alltid när man är på nätet, men om du menar länken jag har lagt upp, så är inte drivrutinen från annan part.

6 timmar sedan, skrev Nikita:

Datorn 64-bitars, HDD, Asus moderkort, Intel processor - 10 år gammal

Den info hjälper tyvärr inte mycket utan att veta märket på datorn eller versionen på Asus kortet.

 

Kan du göra så här. Högerklicka på Via HD Audio i Enhetshanteraren. Välj Egenskaper - Information - Enhetsbeskrivning. Välj Maskinvaru-ID i listan. Högerklicka på Översta raden i Värde och kopiera. Klistra in den i sökrutan i din webläsare och sök på drivrutiner eller klistra in raden på Eforum om du vill ha hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...