Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Elbolag tar inte betalt för elen jag förbrukar


Hakinger
 Share

Go to solution Solved by Hakinger,

Rekommendera Poster

Jag har upptäckt att Borås el som jag har som el-leverantör ett par månader har angett 0 kronor på autogirot, för att nästa månad dra pengar som vanligt, alltså de drar inte dubbelt för den "missade" autogirobetalningen. Sen efter ett par månader händer det igen att de inte drar någonting.
Läste i dagarna att elpriset ibland är så lågt att man i princip kan få betalt för att förbruka el (en några månader gammal artikel om negativt pris) så jag antar att det är därför de inte drar pengar ibland?

Men, om det inte skulle vara anledningen. Finns det risk att de kan komma efteråt och kräva pengarna för misstaget de i så fall gjort? Jag menar, jag har satt autogiro på det för att jag inte ska behöva bry mig om räkningar. Jag har förvisso låg elräkning på nån hundring i månaden, men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev Hakinger:

Läste i dagarna att elpriset ibland är så lågt att man i princip kan få betalt för att förbruka el (en några månader gammal artikel om negativt pris) så jag antar att det är därför de inte drar pengar ibland?

För att detta ska inträffa måste du dels ha ett avtal med 100% rörligt elpris, sedan måste det rörliga priset ha legat nära 0 under en hel månad. Är inte insatt i hur det rörliga elpriset legat över tiden, men du borde även betala en nätavgift, så det verkar underligt att de inte skulle dra några pengar vissa månader.

 

39 minuter sedan, skrev Hakinger:

Men, om det inte skulle vara anledningen. Finns det risk att de kan komma efteråt och kräva pengarna för misstaget de i så fall gjort?

Klart att det finns en sådan risk, men jag hade kontaktat dem och frågat varför det vissa månader inte dragits några pengar. Tror inte de kommer bli sura för att du är en ärlig kund som vill kolla upp att inget blivit fel. Det kanske finns en logisk förklaring och då slipper du oroa dig för att det ska komma en räkning för missade månader.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Ok, tack för info. Jo, jag har 100% rörligt, nätavgiften kommer på en separat faktura från Telgeenergi, och den lär ju priset aldrig sjunka på någonsin så den kommer obönhörligt ;)
Kollade spotpriset och elpriset ligger på strax över 6(!) öre kwh  idag.
Jissesmenisses... :oNåja, snart stängs Oskarshamn kärnkraftverk så det lär väl justera sig illa kvickt :P
Kanske då jag förbrukar så lite el så finner de inte värt att skicka ut någon räkning den här månaden :)

 

*edit* Jag mailade faktiskt Örebro el, och fick svar såg jag nu. Och det var det låga priset. De skickar tydligen inte ut någon räkning om summan är under 100kr och läggs på nästa räkning istället. Då priset är så lågt har jag inte märkt någon skillnad mot vanligt när de lagt på det på nästa räkning :)

Redigerad av Hakinger
  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag redigerade mitt svar medan du skrev. Om jag förstått saken rätt så har vi såna där moderna mätare så att elbolaget kan se i realtid så att säga, så de behöver inte läsas av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...