Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VPN och GPS


eken81
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Jag förstår hur det funkar, men ska försöka förklara följande för personer som inte har samma samma nivå av kunskap.

 

Hur förklarar jag så man kan förstå hur en VPN skyddar en surfning på hemsidor, ens position efter IP adressen, men inte ens position på GPS. Har någon några tips?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

(Väldigt) spontant kom jag på en typ av liknelse kanske...

Om man får ett telefonsamtal från ett nummer som börjar med 031 så vet man att personen ringer någonstans från Göteborgstrakten.

Så kanske man kan säga att det fungerar utan VPN.

Om man får ett telefonsamtal från ett nummer som börjar på 070 så skulle det kunna vara en person som ringer från Göteborgstrakten men det kan lika gärna vara ett samtal från Haparanda.

Så skulle man kunna säga att det fungerar med VPN.

 

En GPS är en manick som tar emot signaler från satelliter och utifrån deras positioner räknar ut var GPS-manicken finns.

Det normala är väl att det så att säga stannar där, att GPS-manicken visar positionen för den som håller i den men den kan ju dessutom "berätta" det för en annan enhet, ex. som appen Glympse fungerar.

Typ som att man ringer kompisen och säger att jag står här i korsningen Storgatan-Långgatan.

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...