Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har Win10 och Win8.1 "exakt samma" drivrutiner för maskinvara?


Okalettos
 Share

Go to solution Solved by Okalettos,

Rekommendera Poster

Hej :)

 

Har win8.1 fler drivrutiner till äldre 'udda datorer/maskinvaror' än Windows10..? Dvs, kan det vara så att de "rensar bort" grejer i Win10 (via de ständiga uppdateringarna), som fanns och fungerade bra i Win8.1 (och även i Win10 till en början)..?

 

Bakgrunden till frågan är denna:

Min far har en liten 2in1 Lamina T1010b.nord från 2015 som levererades med Windows 8.1 32-bit..

Efter ett par år uppdaterade vi den gratis till Windows 10 32-bit.. och allt fungerade som det ska..

Men sen en tid (okänd) så har det hänt negativa grejer i datorn..

Bland annat:

Batteri ACPI finns inte längre i enhetshanteraren.. och således kan inte Windows prata med batteriet och vi kan inte se laddning etc..

Ljudkortskretsen (okänt fabrikat) finns inte längre i enhetshanteraren.. Såldes inget ljud i datorn..

Skärmen går inte att justera ljusstyrkan på utan den kör på högsta styrka (vilket iofs är bättre än motsatsen)..

 

Jag har bett enhetshanteraren att söka efter maskinvaruförändringar, men utan resultat.. Och även kört den inbyggda felsökaren..

Samt har kört igång windows update i en veckas tid, för att vara säker på att allt tillgängligt kommit ner..

 

Tyvärr verkar det inte gå att återställa datorn till fabriksskick.. och tillverkaren (som knappt hade support ens när de existerade) finns inget kvar av på nätet..

Mappen win.old finns kvar i utforskaren.. men vet inte om man har någon glädje av det om det inte finns någon återställningsfunktion..?

Det är en del Intelgrejer i datorn vet jag.. CPU är en AtomZ nånting.. och chipsetet torde också vara intel.. Men intels automatiska uppdateringsprogram (som vi nyligen installerat) känner inte igen något i datorn överhuvudtaget..

 

Mvh :)

 

Redigerad av Okalettos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mappen win.old används för att återställa till tidigare version av Windows 10 så här: https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-windows_install/how-to-recover-restore-your-previous-version-of/94368560-9c64-4387-92b9-82a9234216ad

Men det är bråttom om du ska göra det för möjligheten finns inte så många dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är meningen att win.old ska tas bort automatiskt när det inte längre går att göra återställningen. Det gäller alltså inte nödvändigtvis en uppdatering från version 8 till 10 utan lika gärna från en version av Windows 10 (t ex 2004) till en annan (t ex 20H2).

 

3 timmar sedan, skrev Okalettos:

Dvs, kan det vara så att de "rensar bort" grejer i Win10 (via de ständiga uppdateringarna), som fanns och fungerade bra i Win8.1 (och även i Win10 till en början)..?

Det kan nog vara så att drivrutiner som just inte efterfrågas rensas bort eller helt enkelt slutar att fungera med nyare Windows-versioner, särskilt om tillverkaren av dem inte längre gör några uppdateringar.

 

Det här verkar vara tillverkare/distributör: https://www.exertis.se/start/sv/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det kan nog vara så att drivrutiner som just inte efterfrågas rensas bort eller helt enkelt slutar att fungera med nyare Windows-versioner, särskilt om tillverkaren av dem inte längre gör några uppdateringar.

 

Kan det även gå så långt att delar av själva maskinvaran inte ens syns/hittas i enhetshanteraren? Dvs det som hänt i vårt fall.

Redigerad av Okalettos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen drivrutin så brukar det bli en okänd enhet i Enhetshanteraren. Om man inte ens får det så kan det vara någon elektronik som gått sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den tillverkad av nedanstående företag,

Jag vet inte om du blir hjälpt av detta det verkar som dom inte håller med surfplattor längre

 

Tillverkaren:
Exertis CapTech AB
Ekonimivägen 11,
436 33 Askim
Sverige
 
https://manuall.se/lamina-t-1010b-nord-tablet/     länk till manual ; uppgifterna om tillverkare finns i manualen
 
Tillverkaren:Exertis CapTech ABEkonimivägen 11,436 33 AskimSverige
 
HANS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu lyckats göra en fabriksåterställning..!

Dessvärre ser det exakt likadant ut nu som innan.. Dvs ingen ljudkrets och ingen batteri-acpi i enhetshanteraren.. Och ingen skillnad efter Windows Update (20H0 etc)..

Så det lutar väl åt att det är nåt chip som är kaputt.. Så nu bråkar jag inte mer med detta..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte på att det är en krets som är defekt. Skulle det vara så är det betydligt mer sannolikt att din enhet inte fungerar överhuvudtaget.

 

Vet du vem som tillverkat ljudkretsen (det är idag mycket vanligt med Realtek-kretsar som finns integrerade på moderkorten) ?

Vet du vilket Intelchipset som finns i din enhet?

 

Du kan, om du vill, chansa på att det är en Realtek-ljudkrets och hämta drivrutin för den här:

 

https://realtek-download.com/download-hd/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Okalettos:

Har nu lyckats göra en fabriksåterställning..!

Dessvärre ser det exakt likadant ut nu som innan.. Dvs ingen ljudkrets och ingen batteri-acpi i enhetshanteraren.. Och ingen skillnad efter Windows Update (20H0 etc)..

Så det lutar väl åt att det är nåt chip som är kaputt.. Så nu bråkar jag inte mer med detta..

 

Om du gjorde en fabriksåterställning så bordet det väl vara Windows 8.1 i datorn nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Om du gjorde en fabriksåterställning så bordet det väl vara Windows 8.1 i datorn nu?

Ja det trodde jag det skulle bli, men det blev Windows10, halvt om halvt till min förvåning.. Men har ett minne av att det var lite speciellt med Lamina när vi köpte den.. Den såldes som "win10" men var installerad med win8.1, men att den var 'förberedd' att uppgraderas till win10 med ett par klick direkt i datorn.

Redigerad av Okalettos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev X-Men:

Du kan, om du vill, chansa på att det är en Realtek-ljudkrets och hämta drivrutin för den här:

Jag ska prova detta för säkerhets skull :), men det känns så märkligt att viss maskinvara inte ens syns i enhetshanteraren.. Precis som Cecilia skrev så borde den synas men med ett frågetecken på sig eller liknande om något är fel.. 

 

Vet inte om ljudkretsen är från realtek och vet bara att det är en Intel Atom Z3735F quad core men inte vilket chipset.. Den tekniska specen för Lamina är ganska knapphändig ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att du inte har någon "Okänd enhet" i Enhetshanteraren eller någon ikon med utropstecken eller annan symbol?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Cecilia:

Har du kollat att du inte har någon "Okänd enhet" i Enhetshanteraren eller någon ikon med utropstecken eller annan symbol?

Jajamän, vet inte hur många gånger jag gjort det ?..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad trist alltså..

Laddade ner Windows 8.1 32-bit home/pro från Microsoft.se..

Och köpte en produktnyckel för professionell..

Installationsprogrammet accepterade/verifierade nyckeln via nätet..

Jag godkänner installationsvillkoren och klickar på nästa, i tron om att installationen ska dra igång..

Då får jag upp en ruta som iaf aldrig jag sett förut ?.. med den mest intetsägande text jag nånsin sett vid en installation, tror jag ?..

Vad sjutton kan vara fel? 

20201103_175721.jpg

Redigerad av Okalettos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte installera Windows 8 när Windows 10 är igång utan du måste starta datorn från USB-minnet genom att ändra i BIOS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Cecilia:

Du kan inte installera Windows 8 när Windows 10 är igång utan du måste starta datorn från USB-minnet genom att ändra i BIOS.

 

Aha.. Då har jag en fråga, bör den boota om man har extraherat iso-filen till usb-minnet (som är formaterat innan), eller måste man välja att skapa installationsmedia på microsofts hemsida?

 

Ps. Den bootar nämligen inte från usb med den extraherade iso-filen. Men den bootade från usb när jag provade med win10 på usb-minnet.. Ds. 

Redigerad av Okalettos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog välja att skapa installationsmedia för att det ska gå att starta från USB-minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju tråkigt men då har det i alla fall inte med Windows-version att göra.

 

Allt bra i Enhetshanteraren fortfarande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En massa frågetecken i enhetshanteraren med win8.. Så installerade win10 igen..

Enda hoppet nu är nog att Lamina-representanten vaknar till liv på nätet igen.. För tydligen lever de faktiskt, Inet Data mfl säljer Lamina per idag ?..

Trots att Laminas hemsida är under uppbyggnad, eller nåt..

https://www.lamina.info

Vet inte hur länge den legat nere, eller när den kommer igång.. Samt om de kommer erbjuda drivers till en 5år gammal Lamina t-1010b.. Förhoppningen är tyvärr inte så stor ?

 

Hade varit intressant att få veta (och kopiera) vad som finns på de två dolda partitionerna för system och återställning, det skulle ju kunna vara så att drivers finns där.. Men å andra sidan hade väl fabriksåterställning löst problemen med de drivrutinerna kan man tycka.. Så antagligen finns de inte där, utan bara på en 'image' som bara tillverkaren har ??

 

Redigerad av Okalettos
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Lite statusuppdatering:

Vi har varit i kontakt med representanten i Sverige, de sitter ju i Göteborg faktiskt, och fått tillgång till fabriks-image till vår Lamina.. Och ta mig tusan, INGEN hårdvara är defekt/trasig.. Efter installationen fungerar precis ALLT ???..

DOCK, efter ett dygn med uppdateringar från Microsoft Windows Update så kom vi till slut till höstens stora uppdatering 20H0 samt efterföljande kummulativ uppdatering för densamma.. Allt frid och fröjd.. Ända tills Windows Update kort därefter aviserar att det finns massvis med valfria drivrutinsuppdateringar (främst Intel och Realtek, men även andra namn), ungefär 15-20st..

Och eftersom allt gått så bra ända t o m 20H0 ? så tänkte vi chansa på att ladda ner drivrutinerna för att 'optimera' datorn.. För säkerhets skull skapade jag en återställningspunkt först.. Och sedan installerades en efter en, utan problem och därefter uppmaning om omstart.. Men, efter omstarten var vi tillbaks på ruta noll ???.. Inget ljudkort i enhetshanteraren, ingen Microsoft battery acpi-driver control method, ingen pekskärmsfunktion, ingen g-sensor/rotation, etc..

Helt sanslöst att så många saker drabbas av dessa uppdateringar :/.

Återställning till återställningspunkten gav tyvärr inget överhuvudtaget när det gäller drivrutinsfelen som uppstod ovan ;/

 

Så, nu får vi göra om allting och försöka undvika alla s k valfria uppdateringar från Microsoft och hoppas på det bästa tills dess 'Lamina & Company' tar lite mer ansvar och släpper egna drivrutinsuppdateringar (vilket de faktiskt säger att de kommer försöka göra inom en snar framtid, vi får hoppas på det ?). 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har intresse av att få tag i nyare drivrutiner till t.ex. ljud kan du köra Belarc Advisor, som visar vilken hårdvara som finns i enheten. Då kan det bli lättare att få tag i rätt drivrutiner för de kända enheterna.

 

Belarc Advisor är kostnadsfri och kan hämtas här:

 

https://www.belarc.com/products_belarc_advisor

 

Notera att Belarc Advisor även avslöjar Windows licennycklar och en del andra programs licensnycklar. Du bör således, om du har tänkt publicera resultatet, se till att just de partier som visar licensnycklar inte kommer med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...