Just nu i M3-nätverket
Jump to content

kameran i datorn kornig?

Martassen
 Share

Recommended Posts

36 minuter sedan, skrev Cecilia:

Smuts på linsen?

Bilden är typ lite myrornas krig typ fast man ser ju. Jag försöker blåsa lite i hålen där uppe, är ju ett hål som lyser är det där jag ska rengöra försöka rengöra? ?

Det kanske är lite kornigt i webbkameror ändå överlag?

Ska jag kolla vilken drivrutin jag har? Hur ser jag det?
Känner mig inte så trygg i drivrutiner så är nog vettigt jag får exakt den rätta isåfall.

Edited by Martassen

4 minuter sedan, skrev Martassen:

Bilden är typ lite myrornas krig typ fast man ser ju. Jag försöker blåsa lite i hålen där uppe, är ju ett hål som lyser är det där jag ska rengöra försöka rengöra? ?

Jag torkade med lite T-sprit där en gång för att få bättre bild.

1 minut sedan, skrev Cecilia:

Jag torkade med lite T-sprit där en gång för att få bättre bild.

Ska jag in i det där hålet som lyser? ?

Om du stänger av kameran så bör lysdioden slockna och det blir lättare att se om linsen är integrerad med lysdioden eller om de är separerade.

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Om du stänger av kameran så bör lysdioden slockna och det blir lättare att se om linsen är integrerad med lysdioden eller om de är separerade.

Har släckt kameran nu. Jag vet liksom inte vart jag ska in rengöra.

Du kan ju faktiskt rengöra hela området om du vill annars bör du ju kunna se var linsen finns och det bör stå i manualen.

7 minuter sedan, skrev Cecilia:

Du kan ju faktiskt rengöra hela området om du vill annars bör du ju kunna se var linsen finns och det bör stå i manualen.

Har ju ingen manual men det är ett litet hål som brukar lysa och sedan är det ett litet större hål som inte lyser och det lyser inte iaf. Har torkat lite över områdena.
Satte mig på ett annat ställe med lite bättre ljus och det blir lite bättre ändå tror jag. Bilden överlag är rätt grå och lite kornig men det kanske är så det är. Jag har inget att jämföra med . Svårt veta hur bra bild det ska vara. Det blev bättre när jag bytte plats och jag torka lite tror jag. ?

Edited by Martassen

Du kan hämta manualen på Asus webbplats.

Dåligt ljus kan ju göra att det blir suddigt, liksom att man sitter på fel avstånd om kameran har ett begränsat skärpedjup.

39 minuter sedan, skrev Cecilia:

Du kan hämta manualen på Asus webbplats.

Dåligt ljus kan ju göra att det blir suddigt, liksom att man sitter på fel avstånd om kameran har ett begränsat skärpedjup.

Jag tycker det är svårt att avgöra vad som är bra eller dålig bild och hur kornigt det ska vara med sådant här. Det kanske ska vara kornigt för jag har inget jämföra med. Jag trodde kanske att det skulle bli en mer klar bild utan myrornas krig typ. Hålen ligger i allfall i följande ordning där uppe på skärmen:
Hål1 litet hål, hål2 litet hål som lyser, hål3 stort hål där antagligen linsen sitter, hål4 litet hål. Ni kanske kan slå på er kamera och se hur er bild upplevs och om det är lite grynigt för er också. Jag torka lite i det större hålet där linsen verkar sitta. Man ser ju men hade väl förväntat mig lite bättre bild. Jag hade ett möte idag och personen jag prata med var rätt kornig i större format på skärmen likaså jag själv. Mindre kornighet vid mindre bild förstås och man ser ju men hade som sagt väntat mig klarare renare bild ?

Edited by Martassen

25 minuter sedan, skrev Martassen:

Ni kanske kan slå på er kamera och se hur er bild upplevs och om det är lite grynigt för er också

Visst är det lite grynigt om man kollar noga.

2 minuter sedan, skrev Mikael63:

Det är inte så att det sitter kvar skyddsplast från när datorn var ny?

Bra ide .. 

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Det är inte så att det sitter kvar skyddsplast från när datorn var ny?

Nej inte vad jag kan se. Har knappt använt webbkameran på datorn . Det blir lite bättre i ljusare miljö tror jag men kan ju tycka bilden borde vara mindre grynig ändå. Antar det är det större hålet linsen sitter och har torkat lite. Hade litet möte idag och som jag sa så var den personen grynig med. Det är värre i större format och kan då se lite gula ränder beroende på hur jag vrider skärmen. Rätt grå tråkig bild typ. Litet format bättre. Kanske har med ljuset att göra nu. 

Tycker nog inte jag får titta noga direkt för se grynighet . Iaf inte när bilden är stor på skärmen. Den är nog mer grynig när jag går in i asus kamera än i Teams: 

Det är ju rätt svårt veta också för har inget jämföra med. Man ser ju ?

Edited by Martassen