Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatering av W10


sprättägg
 Share

Rekommendera Poster

Efter dom senaste uppdateringarna av W10 har datorn blivit allt slöare och "vimsigare".

Har gjort ett par försök med total återställning till senast versionen av W10, men ingen förbättring.

Nu senast gick jag tillbaka till version 1909, och nu fungerar det som förut=bra.

Hur kan jag bli kvar i denna version när det nu kommer nyare versioner. 

Alltså undvika att uppdatera?

Till saken hör att datorn har rätt många år på nacken om det kan vara en en förklaring på problemen,

men har hittills klarat av W10 bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du pausa uppdateringar!

Gå till: Inställningar – Uppdateringar och säkerhet. Där väljer du Avancerade alternativ – Pausa uppdatering och välj ett lämpligt datum (den 9 december 2020).

 

aa.PNG

Redigerad av Thirteen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag redan gjort. Men sen då? 

Till slut kommer jag ändå att tvingas uppdatera, och kanske hamna i samma läge igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I version 1909 av Windows Home har man tyvärr inte så stora möjligheter att förhindra installationen av de stora uppdateringarna. I 2004 lär det finnas bättre möjlighet.

 

Har du kollat om din datortillverkare har kommit ut med nyare drivrutiner och/eller BIOS/UEFI som kan göra att datorn fungerar bättre med version 2004?

 

Sen kan konstiga problem efter installation av 2004 också bero på att man t ex hade ett antivirusprogram installerat när uppdateringen gjordes eller på att något program man har inte fungerar bra med 2004.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev sprättägg:

Till slut kommer jag ändå att tvingas uppdatera, och kanske hamna i samma läge igen.

Även om du skulle hitta ett sätt att stanna kvar på 1909 kommer den versionen att utgå den 11 maj 2021 och då kommer du att ha en utgången version av Windows 10 som inte får uppdateringar.

 

Enligt denna lista stöds en utgåva av Windows 10 Home i 18 månader från datumet då det släpps, men tanken är att användaren ska ha uppdaterat till en nyare version innan de 18 månaderna har gått.

 

Finns även information om hur lång tid respektive utgåva av Windows 10 på Wikipedia.

 

Vad gäller din önskan om att stanna kvar på 1909 tror jag det blir svårt. Windows 10 bygger på att det kommer återkommande uppdateringar av OS:et och det är något man får leva med om man ska köra Windows 10.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...