Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösenordshanterare


bengt 429
 Share

Rekommendera Poster

Har (äntligen) beslutat mig för att installera en lösenordshanterare.

Har laddat ner KeePass. Bra lr dåligt?

 

Några frågor dock.

Databasfilen ska ju ha ett starkt lösenord. Kan välja mellan att skapa ett eget, lr använda en keyfile.

Tänkte använda en xml fil som lösenord. Bra lr dåligt val?

 

Och några praktiska frågor. Kommer programmet att skapa nya lösenord, utan min medverkan, till alla mina inloggningar och placera i databasfilen?

Och när jag ska göra en inloggning, hur fungerar det rent praktiskt? Jag menar, behöver jag inte göra nånting, programmet sköter allt, lr fordras det en insats från mig också?

Om jag installerar nåt nytt, kommer programmet då att med automatik fixa ett nytt lösenord?

När behöver jag använda databasfilen?

Det stod nåt om att uppdatera den filen ibland.

Försökte få det på svenska, men lyckades inte. Kan kanske bero på att jag laddade ner senaste ver, 2.46, men senaste ver på svenska var 2.43.

Många frågetecken blev det, men hoppas nån kan reda ut begreppen åt mig.

 

 

 

Redigerad av bengt 429
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nöjd med KeePass som jag har använt i många år.

 

Jag använder en egen lösenordsmening men det är säkert bra med någon annan lösning också. Har man en fil är det väl väldigt viktigt att man inte råkar ta bort filen vid något tillfälle.

 

Jag kan ju bara berätta hur jag gör och det är ju ett sätt som jag började med för många år sen så det kan finnas andra sätt som är bättre idag.

 

När jag kommer till en webbplats där jag vill skapa ett nytt konto så öppnar jag KeePass, väljer i vilken mapp jag vill ha lösenordet. Därefter klickar jag på ikonen som ser ut som en nyckel och det står Add entry när jag håller musen över den. Där får jag fylla i vilken webbplats det gäller, lämpligen något som står i titeln på sidan också, och vilket användarnamn som jag vill ha (kopieras till eller från webbplatsen). Ett lösenord är redan ifyllt så det kan jag kopiera till webbplatsens ruta för lösenord. Sedan kopierar och klistrar jag in URL, webbplatsens adress. Finns det något annat som gäller den webbplatsen, om man ska ange telefonnummer, svar på säkerhetsfrågor mm så skriver jag det i fältet för Notes. Ser till att spara det som gäller webbplatsen med OK och sen klicka på diskett-ikonen i programmet för att spara till databasfilen på hårddisken.

 

Nästa gång jag kommer till webbplatsen och behöver logga in så klickar jag först i rutan för användarnamn och sen trycker jag:

Ctrl+Alt+A

på tangentbordet (alla tre är nära varandra nere till vänster så det är lätt att göra det med en hand) så kommer förhoppningsvis användarnamn och lösenord att fyllas i.

 

Sen finns det webbplatser som är knepigt uppbyggda och där man först ska skriva in användarnamnet, klicka på en knapp för att komma till en ny sida där lösenordet ska skrivas in. Då kan man antingen hålla på och trixa i KeePass för att lära programmet hur just den webbplatsen fungerar eller så får man manuellt kopiera över användarnamn och lösenord. Det senare gör man genom att i listan över webbplatser högerklicka på webbplatsen och välja Copy usernamn respektive Copy password.

 

KeePass har många hjälpsidor: https://keepass.info/help/base/index.html

Visserligen på engelska men det går ju att använda Google/Bing Translate om man behöver det.

 

Kom ihåg att göra en säkerhetskopia av databasfilen då och då.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag gillar keepass i sin enkelhet. Lastpass och andra online-lösningar kan vara smidigare men kepass står sig bra.

 

Det ger lite extra säkerhet att ha en nyckelfil som komplement till ditt lösenord. Exempelvis har jag lagt in min kepass-fil i dropbox. För att utöka säkerheten kan du då använda valfri fil som nyckel som då inte ens behöver vara på dropbox utan kanske bara lokalt på din enhet.

 

Vad gäller ifyllnad av lösenord gör kepass inget automatiskt. Du skapar och sparar lösenord, du väljer när de ska klistras in ett program, webbläsare eller annat som frågar efter lösenord.

 

När du ska logga in, ett annat sätt än Cecilias,

  1. Du navigerar till sida du ska logga in på, ser till att fokus ligger på fältet för användarnamn
  2. Du öppnar kepass via lösnord/nyckelfil.
  3. Väljer post och klickar CTRL-v varvid kepass klistar in användarnamn och lösenord i senast aktiva fönster (om din webbläsare är senaste fönster).

CTRL-c  -> kopiera lösenord, CTRL-b -> kopiera användarnamn.

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia och Monshi.

Jag trodde det skulle fungera lite mer med automatik, men det är väl bara att ta tjuren vid hornen och börja lägga in allt i databasfilen.

Återkommer om jag stöter på patrull ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna prova Bitwarden. 
Jag använder programmet för att hålla reda på lösenord.

Kostnadsfritt och fungerar på många plattformar. Enkelt att synka valven mellan de olika enheterna.

Du bestämmer själv om du vill ha hjälp av Bitwarden att fylla i användarnamn och lösenord eller göra det själv.

 

Bitwarden kan också spara användarnamn och lösenord, per automatik, när du skapar sådana.

Det finns en lösenordsgenerator inbyggt programmet som skapar lösenord utifrån de kriterier du väljer.

Kostnadsfritt att använda.

Programmet hämtar du här:

 

https://bitwarden.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av just KeePass, utan jag använder 1Password istället sedan flera år, där jag har ställt in så att mycket sker automatiskt, bara jag har loggat in i programmet.

Men det går att köra det mesta manuellt också om behovet finns.

Enkelt att använda, enkelt att administrera .

Programmet ligger som ett tillägg i FF, så det löper på smidigt där också.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stora valet är om man vill ha full kontroll själv eller om man litar på företaget som har alla uppgifter i molnet.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte kommit till skott ännu. Det tål att fundera på vad jag vill använda.

13 timmar sedan, skrev Laso:

Har ingen erfarenhet av just KeePass, utan jag använder 1Password istället sedan flera år, där jag har ställt in så att mycket sker automatiskt, bara jag har loggat in i programmet.

Men det går att köra det mesta manuellt också om behovet finns.

Enkelt att använda, enkelt att administrera .

Programmet ligger som ett tillägg i FF, så det löper på smidigt där också.

Antar att det bara fungerar i FF då? Använder ju själv FF, men man är ju inte sämre karl än att man kan ändra sig.

13 timmar sedan, skrev Monshi:

Det stora valet är om man vill ha full kontroll själv eller om man litar på företaget som har alla uppgifter i molnet.

Exakt, jag vill nog ha kontrollen själv, så egenkontroll väger tungt i vågskålen.

 

Hittade denna artikel om lösenordshanterare. Enpass kan nog vara ett alternativ också.

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.644041/kom-ihag-losenord/sida/4/enpass-losenordshanterare

Redigerad av bengt 429
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...