Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Paragraftecken i FreeOffice, hur?

Tomas E
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Recommended Posts

Paragraftecken ska man skriva med alt 21, ett sånt här alltså §, men i FreeOffice fungerar det inte. Hur gör man, eller går det inte?

Kanske därför det är gratis...

• Solution

Fungerar det inte att använda tangentbordets egen § då?

(Annars är det väl ALT+167 för §, https://www.asciitabell.se)

(I Linux håller man nere Ctrl+Shift medan man skriver ua7, som först visas som ua7 men blir § när man släpper Ctrl+Shift)

Edited by Mikael63

Här i webbläsaren fungerar Alt+21 bara om jag använder det numeriska tangentbordet (NumLock på). Alt+167 blir en grader-tecken º.

Hmm lurigt.

Det verkar dessutom vara en annan hantering av detta i Textmaker *):

Citat

Inserting special characters via their character code
There is another method for inserting special characters: by typing in its hexadecimal character code (Unicode)
and then pressing the key combination Ctrl+Alt+Shift+X.
For example, when you type in 20AC and press this key combination, you will receive a Euro sign, since the
euro sign's character code is 20AC in the Unicode character set table.
Inserting special characters via Alt + numeric keypad

And here is yet another method for inserting a special character, using its ASCII code: Hold down the Alt key
and enter the respective sequence of numbers (only possible via the numeric keypad!). Please also make sure
that the numeric keypad is activated by pressing the Num key.
For example, if you type Alt+0128, you will receive a Euro sign as soon as you release the Alt key.

I Linuxmiljön fungerar inte den andra delen, att använda ALT+0128 (som i exemplet).

Den första delen, att först skriva den hexadecimala koden, 20AC i exemplet, och sedan trycka Ctrl+Alt+Shift+X fungerar, och 00A7 följt av Ctrl+Alt+Shift+X ger alltså ett §.

*) Textmaker som ingår i SoftMaker Office som är betalvarianten av FreeOffice.

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Fungerar det inte att använda tangentbordets egen § då?

Tack!

Såg inte skogen för alla träd. Det är ju en hel gröt med symboler på den tangenten, plus att den ligger långt ut. Jag måste aktivera caps lock för att det ska fungera. Det kanske är standard för den symbolen?

Tillägg: Ja det är det, har kollat precis.

Edited by Tomas E

Ska man röra till det ,elker ska låta bli! 

En sak jag tänker är om använder nodisk tegentbord , eller något annat språk

Nu är en sak till kan röra till det och är vilken font famil man andvänder! Om font familjen följer och använder 

acsii tabell. (font - familjer godkända .) Så är inga problem .   

2020-11-01 12:37, skrev Mikael63:

På mitt tangentbord, ett standard Logitech K120, är det § utan shift och ½ med shift (CapsLock påverkar inte den tangenten)

Märkligt! Jag har också ett Logitech, av annan modell dock, K740 upplyst.

Edited by Tomas E

2020-11-01 11:34, skrev Cecilia:

Här i webbläsaren fungerar Alt+21 bara om jag använder det numeriska tangentbordet (NumLock på). Alt+167 blir en grader-tecken º.

Samma här. Provade just att knappa in de siffrorna via "den andra delen" vad den nu kallas, och plötsligt kom jag till en annan sida på forumet. Ska kolla en gång till genom att redigera inlägget.

Redigerat: Alt 0, då händer inget, men sen när jag trycker på 1 så kommer jag till forumets startsida.

Edited by Tomas E
Testa tangenter

Share

• Create New...