Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varning innan du köper Oculus Quest 2


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Oculus Quest 2 är Facebooks senaste VR-headset som släppts alldeles nyligen. Den är relativt billig (3 900:- ) för den prestanda man får och det faktum att man inte måste använda en lång sladd eller dator då den är fristående., jämfört med HTC Vive första generationen som jag testat förut och kostade runt 9000kr och en relativt kraftig dator på det.

Jag var nära på att köpa Quest 2  idag, men som tur var kollade jag upp kritiken mot den först. För att överhuvudtaget kunna använda den måste man ha ett facebook konto som alla spel, och annat som köps i Quest 2 kopplas till. Och till och med de som har Quest 1 måste till slut skaffa sig Facebook konto med sitt riktiga namn och data, som skickas till USA, för att kunna använda headsetet de en gång betalat för och bara skapat konto i Oculus där man inte behövde dela med sig av några personuppgifter. Spelen de betalat för kommer att försvinna också om de inte skapar ett konto på Facebook.

Men problemet med Facebook, förutom deras kartläggning av dig som person,  är att de kan få för sig att banna folk utan rimliga anledningar, visst det händer inte ofta men det händer, ibland bara för att deras algoritmer går bärsärk. Så ingen går säker.


Många människor som har köpt Quest 2 och som tidigare inte haft facebook har då tvingats skapa ett konto, och när de gör det så får Facebook för sig att de brutit mot Facebooks regler, och naturligtvis talar de inte om vilka regler eller vilket eventuellt inlägg det handlar om så att man kan försvara sig.

 

Och grejen nu är att man kan bli bannad innan man ens lyckats starta sitt konto! Och inte får de direkt hjälp heller utan kan få vänta dagar på att Facebook tittar på klagomålet om man opponerar sig mot att bli bannad.
Om banningen hade kommit senare när man köpt en massa spel så är de förlorade. Har ingen info om själva headsetet blir värdelöst också, men förhoppningsvis blir inte den "hårdkodad" till kontot så att man åtminstone kan sälja den.

Jag testade för att se om det stämde innan jag la ut pengar, och mycket riktigt blev mitt nystartade konto bannat direkt. Påstod att jag brutit mot deras "villkor" vid första inloggningen. Och då använde jag ändå mitt riktiga namn, mailadress, födelsedata - och kön - just för att inte bryta mot deras "villkor".
Så de stackare som betalat för sitt headset och fått hem den och tänkt att de ska spela har i princip köpt en dyr pappersvikt (som Quest nu döpts om till hos en del) i alla fall tills FB väljer att sluta pilla sig i naveln och tar tag i folks klagomål.

 

Ett jäla ofog av Facebook att tvinga sig på folk så att de kan skörda ännu mer data att sälja. Bara en tidsfråga innan sk "relevant" [sic!] reklam dyker upp i spelen när de samlat tillräckligt med data om alla ställen man surfar till.
Tycker det är sunt att Tyskland står upp emot Facebook med sina integritetslagar. Vilket har resulterat i att Facebook inte kan sälja Quest 2 i Tyskland, än så länge i alla fall.
 

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag läste om detta på flera andra tekniksajter och alla är inte glada om man säger så, men detta kanske kan hjälpa till att få igång ditt konto.

Länken leder till svenska Oculus support.

 

Något kryddad förklaring från FB som kan vara svårförstådd...

PC-Gamer:

"People who are having trouble logging in to their device aren’t losing access to their purchased content, based on what we’re seeing in customer service reports. Someone may temporarily experience an issue accessing content if they have trouble logging in to Quest 2 with their Facebook account, but they will be able to access their content once those login issues are resolved," Facebook said.

The problem, however, is actually resolving the issue. Facebook says anyone running problems setting up their Quest 2 headset and/or merging accounts should submit a troubleshooting ticket to Oculus support.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken. Jag skickade in ett klagomål till Oculus support så får vi se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...