Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Amazon.se ingen större hit


Hakinger

Rekommendera Poster

18 minuter sedan, skrev Hakinger:
Även utan appen så brukar man ju få en kod på 4 siffror som SMS (om man nu angett att man vill ha SMS avisering när paketet finns för avhämtning förstås) som man anger och så visar man bara legimitation så att rätt person hämtar ut den. Har faktiskt aldrig varit med om att de  brytt sig om vad det är för adress på paketet.

Den kod man får via SMS är ofta, inte alltid, de fyra sista siffrorna i kolli-ID. 
Alla de gånger jag hämtat paket har de som lämnat ut paketen också kontrollerat att namnet på försändelsen stämmer överens med namnet på legitimationen.
 

Amazon har inte inkluderat mitt telefonnummer i adressen i försändelsen. Jag har inte fått någon kod. PostNord har skickat en avi till CircleK att de har ett paket att hämta, vilket de inte gör.

 

Skulle QR-koden vara kopplad till mig borde jag fått avin.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svars 75
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • Mikael63

    20

  • X-Men

    16

  • Hakinger

    13

  • Laso

    9

Mest aktiva i detta ämne

Populära inlägg

Ingen minns väl en fegis?   Tillägg: Äh, hittade en snyggare:

Nä, därför är det skillnad. Handlar man i USA måste det fungera annars jä... men i Sverige spelar det ingen roll om kunden kommer i kläm. Postmord har väl satt ribban, att det inte är så noga...

Den strimma av hopp som tändes igår lyser med full styrka idag! Jag har fått ut min försändelse!   Mer än 9 timmar har jag ägnat i tid för att få ut mitt paket. Igår morse fick jag tag i en

Uppladdade bilder

Den strimma av hopp som tändes igår lyser med full styrka idag! Jag har fått ut min försändelse!

 

Mer än 9 timmar har jag ägnat i tid för att få ut mitt paket. Igår morse fick jag tag i en sympatisk person hos PostNord. Med den information jag fick av ägaren till CircleK framförde jag min historia kortfattat.

Jag hänvisade bl.a. till vad ägaren till CircleK sagt och den PostNord-anställde lyssnade på mig. Kolli-ID gavs och han kunde bekräfta att paketet fanns i filialen och adresserad till CircleK. Ägaren till CircleK sa till mig att Amazon sannolikt lagt in mitt namn i mycket liten textstil på adresslappen. PostNord-medarbetaren letade igenom adresslappen men kunde inte hitta något namn. Däremot fanns det ett engelskt ord, som inte har med adressen att göra, på paketet. Inget namn men väl en avvikelse som inte stämde med vad som är tillämpbart för en adress.

 

Han lovade att lägga undan paketet och sa att jag kunde komma in så skulle de se om jag kan bevisa att paketet är till mig.

 

Idag tog jag ledigt från jobbet. Skälet var att Amazon misslyckats med att förlänga liggtiden till i morgon.

Väl på plats lade jag fram alla bevis jag hade. Efter ett kort betänkande beslöt de på terminalen att bevisningen är tillräcklig för att paketet lämnas ut till rätt person. Jag fick med mig paketet hem!

 

I paket låg också det som skulle ligga i paketet. Pojken får sin julkapp i tid!

 

Erfarenhetsmässigt är denna händelse ett totalhaveri för Amazon. Att kundtjänst inte klarar av att lösa detta på ett smidigt sätt är ett kraftfullt underbetyg. 
De har ett oerhört styv jobb att återupprätta bara en smula förtroende igen från min sida.

 

Det hela slutade, efter mycket jobb från min sida, ”lyckligt”.

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 4 veckor senare...

Den 15/12 kunde jag i appen läsa att något blivit fel och paketet hade returnerats till säljaren.

Jag skulle få pengarna återbetalda och jag kunde spåra paketet enligt detta:

 

image.png.7c054e266291f9c02a13b52f2f10268c.png

 

På nyårsaftons morgon hade jag paketet i min brevlåda!

Här hade det ju varit väldigt bra om man hade fått informationen att paketet skulle levereras trots allt och därför inte behövt beställa på nytt/ersättningsprodukt.

Nu hade jag dock inte gjort det eftersom jag inte hittade någon annan produkt som matchade.

(Dimmerbar LED R7s, 118 mm, minst 20 W)

  • Tack 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag lyckades klanta till det ordentligt med en leverans så att jag var tvungen att ta kontakt med Amazon kundservice.

Problemet var liknande det som X-Men råkade ut för, fast i detta fall hade jag orsakat det.

I mitt fall handlade det om att jag angivit "instadress" en tjänst som Instabox har i de fall man beställer från en handlare som inte anlitar Instabox, vilket Amazon inte gör. Man anger instabox som mottagare av paketet istället för hemadressen. Adressen man anger är typ:
Förnamn:  Instabox

Efternamn: HPKU
och instabox gatuadress i Bromma.
Sen SMSar man "avin" som man får från leverantören til Instabox som hämtar ut paketet från leverantören (t.ex. Bring, UPS, Postnord osv) och sen skickar instabox paketet till instabox-skåpet nära mig.

Hursomhelst så läste jag inte instruktionerna från Instabox ordentligt och fick panik när jag fick SMS från Postnord där jag trodde att JAG skulle hämta paketen som låg hos Postnord i Bromma. Jag skulle naturligtvis inte kunna hämta ut dem eftersom mitt namn inte stod på paketen. (Jag hade alltså missat att jag skulle skicka SMS'et vidare till Instabox och istället trodde att Postnord skulle leverera paketet TILL instabox mottagningcenter)
Så jag tog kontakt med Postnord och de sa att jag skulle kontakta Amazon som skulle få ändra adressen.

Ringde till Amazon, de svarade på 10 sekunder(!) hon lyssnade på mitt problem. Sen sa hon att hon skulle ringa till Postnord och ändra namn och adress och återkomma. En kvart senare ringde hon tillbaka och sa att det var fixat såtillvida att namnet ändrades, men jag skulle fortfarande behöva hämta ut paketet i Bromma. Så min första kontakt med Amazon kundtjänst är positiv :)

Jag låter dock paketet returneras, för nu är det försent att skicka vidare avin till Instabox (då mitt namn nu står på paketet så de kan inte hämta ut den) och jag känner inte för att ta mig till Bromma från Södertälje.
Så note to my self: RTFM! (read the ****ing manual, för de som inte är hemma på internetslang :) )

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 2
  • Haha 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 4 veckor senare...

TV4 har köpt fem produkter från Amazon och undersökt dem med hjälp av Elsäkerhetsverket och SGS Fimko. Alla fem hade allvarliga säkerhetsproblem och produkterna är nu borttagna. Men

Citat

Ett problem är att Amazons affärsmodell använder ett kryphål i EU:s lagstiftning. Produkten kan levereras av Amazon, men säljs formellt av ett annat företag.

– Det här leder till att vi anmäler farliga produkter gång på gång, Amazon tar bort de men sen kommer i princip samma produkt snart upp igen, säger Sinan Akdag, digital expert hos Sveriges konsumenter.

https://www.tv4.se/artikel/29JQF18nEJvk9WFQnm2res/vanliga-produkterna-fran-amazon-potentiellt-livsfarliga

  • Gilla 1
  • Ledsen 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajdå. Jag har köpt en grensladd därifrån som jag proppat full med sladdar. Har inte börjat brinna än på ett par månader än så länge. Så jag har kanske tur :) Men ska nog inte göra som förut och koppla en annan grensladd till denna...

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, skrev Cecilia:
  Citat

Ett problem är att Amazons affärsmodell använder ett kryphål i EU:s lagstiftning. Produkten kan levereras av Amazon, men säljs formellt av ett annat företag.

– Det här leder till att vi anmäler farliga produkter gång på gång, Amazon tar bort de men sen kommer i princip samma produkt snart upp igen, säger Sinan Akdag, digital expert hos Sveriges konsumenter.

Det är väl ingen större nyhet, dom köp jag gjort från Amazon USA har jag varit tvungen att kolla lite extra noga, så jag har fått rätt tillverkare, som Amazon sedan har skickat.

T.ex svenska Cdon fungerar ju exakt likadant, flera finns både inrikes och utrikes.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, skrev Hakinger:

Ajdå. Jag har köpt en grensladd därifrån som jag proppat full med sladdar. Har inte börjat brinna än på ett par månader än så länge. Så jag har kanske tur :) Men ska nog inte göra som förut och koppla en annan grensladd till denna...

Tyvärr fuskas det en del även med importerade elartiklar, fuskas ibland även med kontrollmärkningarna som importeras, speciellt om dom importeras från Asien, Kina är ju specialister på att göra dåliga kopior på allt.

 

Och nej Hakinger, du ska inte koppla ihop två grenkontakter med varandra, en i taget ska det vara.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant det är sagt Thirteen. Wish appen är ännu värre, 3-4 notifieringar om dagen 7 dagar i veckan. 

  • Ledsen 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 3 months later...

Beställde (bl.a.) några sugproppar (se annan tråd) men jag fick helt fel modell.

Testade då reklamationsfunktionen och det gick väldigt enkelt. Fick en adresslapp att sätta på paketet/brevet.

Det skulle returneras via DHL. Åkte till mitt DHL-ombud. Ingen giltig kod. Kunde ev. bero på att ombudet är DHL CheckPoint och jag skulle då behöva åka till en "riktig" DHL-terminal med detta. Ombudet skulle kolla med DHL-chaffissen om det gick att ta med detta till terminalen och få det inskannat där.

 

För min del var detta just ett test, värdet är under hundralappen, och jag kan då konstatera att det är svårare att returnera något än att få något, när det gäller Amazon. Något man får ha i åtanke om man beställer något "på chans".

  • Tack 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 3 veckor senare...

Elsäkerhetsverket har testat 14 elektriska produkter från amazon.se som visade sig ha 34 brister.

Citat

Av totalt 14 produkter hade åtta så allvarliga brister att de förmodligen fått försäljningsförbud i Sverige – så varför fick de inte det?

Citat

Produkter från tre olika kategorier valdes ut baserat på vad konsumenter handlar på nätet; massagepistoler, nattlampor och hushållsapparater.

Citat

I de fall säljaren befinner sig utanför EU är det alltså konsumenten själv som blir ansvarig för att produkten är säker att använda.

Citat

Utöver den direkta faran för människa och egendom, kan det också vara så att ditt försäkringsbolag inte vill betala ut hel ersättning för skadan.

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2021/nytt-e-handelstest-14-testade-elprodukter-med-sammanlagt-34-brister/

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 5 veckor senare...
Postad (redigerade)

För några månader sedan köpte jag en bluetooth-adapter från Amazon USA.
Inatt fick jag ett mail helt plöstligt från Amazon om att jag får tillbaka pengar för att nån exportavgift tydligen sänkts :o

Det var snällt tycker jag, ingenting jag ens bett om :)
Var tvungen att dubbelchecka att det inte var något bluffmail.. men de kräver inte att jag ska göra någonting så... :)

Andra gången som nåt positivt händer med Amazon. Sist jag köpte en grej visade det sig att jag hade några hundra kronor "Gift card"  (tror jag det var) så köpet jag gjorde kostade inte mig någonting.


 

Citat

"Hello, We're writing to let you know we processed your refund of $5.94 for your Order 113-8309121-6549806 from Panther One. This refund is for the following item(s):   
Item:
Panda Bluetooth 4.0 USB Nano Adapter - Windows XP/Vista/7/8/8.1/10, Mint, Ubuntu, Fedora, openSUSE, Lubuntu, Zorin, BackTrack5 R3, Kali Linux, Raspbri    Quantity: 1    ASIN: B00BCU4TZE   
Reason for refund: Export fee reduced    
Here's the breakdown of your refund for this item:        
Import Fee Deposit Refund: $5.94 We'll apply your refund to the following payment method(s): Visa Credit Card: $5.94

 

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste erkänna att jag gillar Amazon. Det är ganska "enkelt" att hitta "meckar-prylar" som man i Svenska butiker skulle behöva vara företagskund för att kunna handla. Dessutom i dessa tider tycker jag att det är bra om man till en lägre kostnad kan få ex. "märkesbatterier" levererade till ytterdörren än att åka in och köpa billiga och dåliga batterier hos ex. Biltema. Jag handlar alltså även "normala" förbrukningsvaror via Amazon, ser till att antingen välja alternativ med fri frakt eller välja alternativ där fraktkostnaden ändå inte gör produkten dyrare än "hemma".

Blev nyligen förvånad då jag inte hittar en sådan simpel produkt som soppåsar med lägre pris än "hemma"!?

Vid något tillfälle, besök på antingen ÖoB eller Rusta, slängde jag med en rulle soppåsar i varukorgen. De låg så där strategiskt till att man inte missade dem. Det visade sig vara påsar försedda med snöre och de är jättebra och hållbara. Måste ha varit 50 st på en rulle. Tänkte att jag skulle kunna köpa ett helt gäng såna rullar hos Amazon för nån 10,a stycket men icke!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 3 veckor senare...

Hehe..

image.png.30417e9c09478f5aedf9c2013dd534d3.png

 

Hur många varmvattenberedare åt gången brukar ni beställa?

 

(det är frågan om 20 st packningar för 41 kr...)

  • Haha 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, skrev Mikael63:

Hehe..

image.png.30417e9c09478f5aedf9c2013dd534d3.png

 

Hur många varmvattenberedare åt gången brukar ni beställa?

 

(det är frågan om 20 st packningar för 41 kr...)

Eeehh, trodde nästan du använde 2-3 beredare i varje rum :D ?

 

  • Haha 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 2 veckor senare...

Nu har jag köpt min första artikel från Amazon.se

 

Beställde den 22/7 vid 17 -tiden

Ankom till rätt utlämningsställe i går 09:40

Hämtade ut den idag.

Korrekt vara, paketering helt okej.

 

Leveransen gick alltså lika bra som när jag brukar skicka efter från USA via Amason.com

 

Vet inte var i landet som deras lager finns, men har för mig att den ligger i mellansverige någonstans.

Men jag är nöjd. Så det blir fler beställningar.

 

Kan tillägga att jag fått både mail, sms flera ggr om att paketet varit på väg och att det fanns för upphämtning, så gott om korrekt info i rätt tid har det varit.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, skrev Laso:

Vet inte var i landet som deras lager finns

Det närmaste lagret torde vara Danmark.

När jag har beställt har det varit Danmark, Tyskland, Spanien, Italien samt Kina som produkterna skickats från.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Det närmaste lagret torde vara Danmark.

När jag har beställt har det varit Danmark, Tyskland, Spanien, Italien samt Kina som produkterna skickats från.

Tydligen ligger det i Eskilstuna. Och då förstår jag att det gick snabbt.

Men samtidigt, kan Amazon skicka pkt från lager i Texas och ändå nå mig på tre dagar, då finns det ju logistik som fungerar.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/viss-personalstyrka-pa-plats-vid-amazons-nya-lager-i-eskilstuna

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, skrev Laso:

Eskilstuna

Du kan spåra paketets resa även sedan det levererats.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 2 veckor senare...

I november 2020 gjorde jag min första beställning från Amazon.se. Det var ett fullständigt misslyckande från Amazons sida. 
Nu har det passerat snart 9 månader och nog borde Amazon har fått ordning på deras knepiga leveransproblem.

 

Mot bättre vetande gjorde jag ändå en ny beställning igår (4 augusti 2021) eftermiddag från Amazon.se.

Själva beställningsförfarandet gick bra. Betalningsförfarandet gick inte lika bra. 
Trots att jag valde kortbetalning, matade in alla kortuppgifter gick köpet inte igenom som kortbetalning utan registrerades som "Faktura". 
Jag gick igenom alla uppgifter på nytt, gjorde en ny kortbetalning men ändå visades Faktura.

 

Loggade in på kortbanken för att se om kortet belastats men icke!

 

Tillbaka till Amazon, tog bort beställningen, gjorde en ny och valde kortbetalning igen. Samma sak på nytt, Faktura.

 

Klickade på "Ändra betalningsmetod", valde kortbetalning, matade in kortuppgifter och nu först kom uppgiften att bekräfta betalningen med Bank-ID.

 

Genomförde betalningen, fick bekräftelse på sidan att betalning gjorts. Kontrollerade kortbanken och nu finns det en belastning på kortet.

 

Leveranstid: 5-7 dagar.

 

Till min stora förvåning får jag SMS i morse klockan 08:00 att Airmee kommer mellan 17:00 och 22:00 med leverans, trots att jag valde leverans till närmsta ombud.

 

Jag bekräftade SMSet från Airmee, informerade via länken i SMSet vilka uppgifter som Airmeebudet behöver och sparade uppgifterna.

 

Klockan 16:50 ringer telefonen och budet från Airmee är utanför med en leverans till mig.

 

Beställning igår eftermiddag, lite struligt med betalningen och leverans redan idag, dessutom till mig denna gången, är ett jättelyft jämfört med hur jag fick jobba förra året för att överhuvudtaget få min leverans.

 

Något måste Amazon ha gjort under de 9 månader som gått som är till det positiva.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 1 month later...

Nu har jag stött på patrull. Beställde bl.a. en sådan fjärrkontroll jag blev tipsad om i en annan tråd. (Där jag beställde den, och senare beställde en till, från Lightinthebox)

Ville ha just den eftersom den fungerar bra. Jo, liknade fungerar säkert bra de med men...

Det var en sådan som levereras direkt från Kina och skulle ta en månad innan den levererades.

 

Igår fick jag ett meddelande från Postnord där jag ska betala moms, 9 kr, och deklarationsavgift, 75 kr.

Prylen kostade 52,34 (inkl frakt som jag tror drogs av vid beställning över 229 kr) varav jag betalat moms på 10,47.

 

Har kontaktat Amazon som kontaktar säljaren och uppmanar säljaren att betala avgiften, som de är skyldig att göra.

Ett alternativ var att jag skulle betala avgiften och sedan visa kvitto för att få tillbaks pengarna. Kanske inte så troligt att jag får det men det kan vara intressant att se hur detta fungerar.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-09-08 12:29, skrev Mikael63:

Har kontaktat Amazon som kontaktar säljaren och uppmanar säljaren att betala avgiften, som de är skyldig att göra.

Ett alternativ var att jag skulle betala avgiften och sedan visa kvitto för att få tillbaks pengarna. Kanske inte så troligt att jag får det men det kan vara intressant att se hur detta fungerar.

Säljaren, i Kina, fattade inte, eller ville inte fatta, det Amazon skrev.

Då går någon garanti hos Amazon in och ersätter mig om jag betalar själv + skickar in kvittot, något jag nu har gjort. Mest alltså för att se hur detta fungerar. Prylen i sig var tänkt att ligga som reserv.

 

Tillägg: Tydligen hanterades detta lite för snabbt att man från Amazons sida bett om ursäkt, detta eftersom säljaren har 48 h på sig att lösa (fatta) detta. Så snart tiden löpt ut fortsätter processen.

Redigerad av Mikael63
48 h
  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Bosse-i-skogen
Postad (redigerade)

Jag brukar ibland gå in och se min köphistorik på shoppingsajter. När det gäller Amazon så får jag gå till tre olika Amazon i olika länder (se, de och com) för att se vad jag beställt eftersom jag just beställt från alla tre. Det är ju Amazon, jag har samma konto hos alla tre med samma inloggningsuppgifter, så det är ju märkligt att all historik inte skulle kunna via sig hos t ex Amazon.se. Då med en notis om var jag köpt det.

Vad gäller Amazon i övrigt har jag inget allvarligt att rapportera om. Det senaste jag beställde på eftermiddagen fanns att hämta hos ombudet efter 20 timmar. Det skulle vara hemleverans men chauffören hade markerat att jag inte var hemma vilket jag faktiskt var hela dagen. Jag fick paketet fort så jag klagar inte egentligen.

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...