Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Amazon.se ingen större hit


Hakinger

Rekommendera Poster

18 minuter sedan, skrev Hakinger:
Även utan appen så brukar man ju få en kod på 4 siffror som SMS (om man nu angett att man vill ha SMS avisering när paketet finns för avhämtning förstås) som man anger och så visar man bara legimitation så att rätt person hämtar ut den. Har faktiskt aldrig varit med om att de  brytt sig om vad det är för adress på paketet.

Den kod man får via SMS är ofta, inte alltid, de fyra sista siffrorna i kolli-ID. 
Alla de gånger jag hämtat paket har de som lämnat ut paketen också kontrollerat att namnet på försändelsen stämmer överens med namnet på legitimationen.
 

Amazon har inte inkluderat mitt telefonnummer i adressen i försändelsen. Jag har inte fått någon kod. PostNord har skickat en avi till CircleK att de har ett paket att hämta, vilket de inte gör.

 

Skulle QR-koden vara kopplad till mig borde jag fått avin.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svars 62
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • Mikael63

    14

  • X-Men

    14

  • Hakinger

    12

  • Laso

    6

Mest aktiva i detta ämne

Populära inlägg

Ingen minns väl en fegis?   Tillägg: Äh, hittade en snyggare:

Nä, därför är det skillnad. Handlar man i USA måste det fungera annars jä... men i Sverige spelar det ingen roll om kunden kommer i kläm. Postmord har väl satt ribban, att det inte är så noga...

Den strimma av hopp som tändes igår lyser med full styrka idag! Jag har fått ut min försändelse!   Mer än 9 timmar har jag ägnat i tid för att få ut mitt paket. Igår morse fick jag tag i en

Uppladdade bilder

Den strimma av hopp som tändes igår lyser med full styrka idag! Jag har fått ut min försändelse!

 

Mer än 9 timmar har jag ägnat i tid för att få ut mitt paket. Igår morse fick jag tag i en sympatisk person hos PostNord. Med den information jag fick av ägaren till CircleK framförde jag min historia kortfattat.

Jag hänvisade bl.a. till vad ägaren till CircleK sagt och den PostNord-anställde lyssnade på mig. Kolli-ID gavs och han kunde bekräfta att paketet fanns i filialen och adresserad till CircleK. Ägaren till CircleK sa till mig att Amazon sannolikt lagt in mitt namn i mycket liten textstil på adresslappen. PostNord-medarbetaren letade igenom adresslappen men kunde inte hitta något namn. Däremot fanns det ett engelskt ord, som inte har med adressen att göra, på paketet. Inget namn men väl en avvikelse som inte stämde med vad som är tillämpbart för en adress.

 

Han lovade att lägga undan paketet och sa att jag kunde komma in så skulle de se om jag kan bevisa att paketet är till mig.

 

Idag tog jag ledigt från jobbet. Skälet var att Amazon misslyckats med att förlänga liggtiden till i morgon.

Väl på plats lade jag fram alla bevis jag hade. Efter ett kort betänkande beslöt de på terminalen att bevisningen är tillräcklig för att paketet lämnas ut till rätt person. Jag fick med mig paketet hem!

 

I paket låg också det som skulle ligga i paketet. Pojken får sin julkapp i tid!

 

Erfarenhetsmässigt är denna händelse ett totalhaveri för Amazon. Att kundtjänst inte klarar av att lösa detta på ett smidigt sätt är ett kraftfullt underbetyg. 
De har ett oerhört styv jobb att återupprätta bara en smula förtroende igen från min sida.

 

Det hela slutade, efter mycket jobb från min sida, ”lyckligt”.

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 4 veckor senare...

Den 15/12 kunde jag i appen läsa att något blivit fel och paketet hade returnerats till säljaren.

Jag skulle få pengarna återbetalda och jag kunde spåra paketet enligt detta:

 

image.png.7c054e266291f9c02a13b52f2f10268c.png

 

På nyårsaftons morgon hade jag paketet i min brevlåda!

Här hade det ju varit väldigt bra om man hade fått informationen att paketet skulle levereras trots allt och därför inte behövt beställa på nytt/ersättningsprodukt.

Nu hade jag dock inte gjort det eftersom jag inte hittade någon annan produkt som matchade.

(Dimmerbar LED R7s, 118 mm, minst 20 W)

  • Tack 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag lyckades klanta till det ordentligt med en leverans så att jag var tvungen att ta kontakt med Amazon kundservice.

Problemet var liknande det som X-Men råkade ut för, fast i detta fall hade jag orsakat det.

I mitt fall handlade det om att jag angivit "instadress" en tjänst som Instabox har i de fall man beställer från en handlare som inte anlitar Instabox, vilket Amazon inte gör. Man anger instabox som mottagare av paketet istället för hemadressen. Adressen man anger är typ:
Förnamn:  Instabox

Efternamn: HPKU
och instabox gatuadress i Bromma.
Sen SMSar man "avin" som man får från leverantören til Instabox som hämtar ut paketet från leverantören (t.ex. Bring, UPS, Postnord osv) och sen skickar instabox paketet till instabox-skåpet nära mig.

Hursomhelst så läste jag inte instruktionerna från Instabox ordentligt och fick panik när jag fick SMS från Postnord där jag trodde att JAG skulle hämta paketen som låg hos Postnord i Bromma. Jag skulle naturligtvis inte kunna hämta ut dem eftersom mitt namn inte stod på paketen. (Jag hade alltså missat att jag skulle skicka SMS'et vidare till Instabox och istället trodde att Postnord skulle leverera paketet TILL instabox mottagningcenter)
Så jag tog kontakt med Postnord och de sa att jag skulle kontakta Amazon som skulle få ändra adressen.

Ringde till Amazon, de svarade på 10 sekunder(!) hon lyssnade på mitt problem. Sen sa hon att hon skulle ringa till Postnord och ändra namn och adress och återkomma. En kvart senare ringde hon tillbaka och sa att det var fixat såtillvida att namnet ändrades, men jag skulle fortfarande behöva hämta ut paketet i Bromma. Så min första kontakt med Amazon kundtjänst är positiv :)

Jag låter dock paketet returneras, för nu är det försent att skicka vidare avin till Instabox (då mitt namn nu står på paketet så de kan inte hämta ut den) och jag känner inte för att ta mig till Bromma från Södertälje.
Så note to my self: RTFM! (read the ****ing manual, för de som inte är hemma på internetslang :) )

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 2
  • Haha 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 4 veckor senare...

TV4 har köpt fem produkter från Amazon och undersökt dem med hjälp av Elsäkerhetsverket och SGS Fimko. Alla fem hade allvarliga säkerhetsproblem och produkterna är nu borttagna. Men

Citat

Ett problem är att Amazons affärsmodell använder ett kryphål i EU:s lagstiftning. Produkten kan levereras av Amazon, men säljs formellt av ett annat företag.

– Det här leder till att vi anmäler farliga produkter gång på gång, Amazon tar bort de men sen kommer i princip samma produkt snart upp igen, säger Sinan Akdag, digital expert hos Sveriges konsumenter.

https://www.tv4.se/artikel/29JQF18nEJvk9WFQnm2res/vanliga-produkterna-fran-amazon-potentiellt-livsfarliga

  • Gilla 1
  • Ledsen 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajdå. Jag har köpt en grensladd därifrån som jag proppat full med sladdar. Har inte börjat brinna än på ett par månader än så länge. Så jag har kanske tur :) Men ska nog inte göra som förut och koppla en annan grensladd till denna...

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, skrev Cecilia:
  Citat

Ett problem är att Amazons affärsmodell använder ett kryphål i EU:s lagstiftning. Produkten kan levereras av Amazon, men säljs formellt av ett annat företag.

– Det här leder till att vi anmäler farliga produkter gång på gång, Amazon tar bort de men sen kommer i princip samma produkt snart upp igen, säger Sinan Akdag, digital expert hos Sveriges konsumenter.

Det är väl ingen större nyhet, dom köp jag gjort från Amazon USA har jag varit tvungen att kolla lite extra noga, så jag har fått rätt tillverkare, som Amazon sedan har skickat.

T.ex svenska Cdon fungerar ju exakt likadant, flera finns både inrikes och utrikes.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, skrev Hakinger:

Ajdå. Jag har köpt en grensladd därifrån som jag proppat full med sladdar. Har inte börjat brinna än på ett par månader än så länge. Så jag har kanske tur :) Men ska nog inte göra som förut och koppla en annan grensladd till denna...

Tyvärr fuskas det en del även med importerade elartiklar, fuskas ibland även med kontrollmärkningarna som importeras, speciellt om dom importeras från Asien, Kina är ju specialister på att göra dåliga kopior på allt.

 

Och nej Hakinger, du ska inte koppla ihop två grenkontakter med varandra, en i taget ska det vara.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant det är sagt Thirteen. Wish appen är ännu värre, 3-4 notifieringar om dagen 7 dagar i veckan. 

  • Ledsen 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 3 months later...

Beställde (bl.a.) några sugproppar (se annan tråd) men jag fick helt fel modell.

Testade då reklamationsfunktionen och det gick väldigt enkelt. Fick en adresslapp att sätta på paketet/brevet.

Det skulle returneras via DHL. Åkte till mitt DHL-ombud. Ingen giltig kod. Kunde ev. bero på att ombudet är DHL CheckPoint och jag skulle då behöva åka till en "riktig" DHL-terminal med detta. Ombudet skulle kolla med DHL-chaffissen om det gick att ta med detta till terminalen och få det inskannat där.

 

För min del var detta just ett test, värdet är under hundralappen, och jag kan då konstatera att det är svårare att returnera något än att få något, när det gäller Amazon. Något man får ha i åtanke om man beställer något "på chans".

  • Tack 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 3 veckor senare...

Elsäkerhetsverket har testat 14 elektriska produkter från amazon.se som visade sig ha 34 brister.

Citat

Av totalt 14 produkter hade åtta så allvarliga brister att de förmodligen fått försäljningsförbud i Sverige – så varför fick de inte det?

Citat

Produkter från tre olika kategorier valdes ut baserat på vad konsumenter handlar på nätet; massagepistoler, nattlampor och hushållsapparater.

Citat

I de fall säljaren befinner sig utanför EU är det alltså konsumenten själv som blir ansvarig för att produkten är säker att använda.

Citat

Utöver den direkta faran för människa och egendom, kan det också vara så att ditt försäkringsbolag inte vill betala ut hel ersättning för skadan.

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2021/nytt-e-handelstest-14-testade-elprodukter-med-sammanlagt-34-brister/

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...