Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Amazon.se ingen större hit


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

För många år sedan köpte jag några CD från Amazon.de och för några år sedan köpte jag en specialutgåva med DVD om bandet Thin Lizzy från Amazon i England och det har fungerat fint. Leveransen från England tog en vecka.

 

Amazon.se kommer jag inte att beställa från igen! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev X-Men:

Ny uppdatering!

OJ!

Undrar om jag bara haft tur, hittills?

Har lagt en del beställningar på småprylar, en del har kommit tidigare än utlovat (men har statusen att de tyvärr är försenade) och nu har jag en beställning på en armatur/fläkt till vardagsrummet som jag hoppas kommer före jul.

Ja, även några julklappar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken moment 22 du hamnat i.... Amazon har ju misslyckats med sina översättningar på sajten, så varför skulle de inte misslyckas med att adressera rätt också? :D
Amazon ska ju naturligtvis, i en normal värld, fixa allt extra snabbt utan att du behöver anstränga dig mer än att du talar om att de klantat sig.

Antar att du inte kan avbryta köpet i "mina beställningar" hos Amazon längre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

OJ!

Undrar om jag bara haft tur, hittills?

Har lagt en del beställningar på småprylar, en del har kommit tidigare än utlovat (men har statusen att de tyvärr är försenade) och nu har jag en beställning på en armatur/fläkt till vardagsrummet som jag hoppas kommer före jul.

Ja, även några julklappar...

Ja, jag har tydligen också haft tur hittills, beställt två gånger och nu en tredje på väg. Vi får se hur det går. Nästa tisdag säger de att jag ska få min kudde och örngott :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev Hakinger:

Vilken moment 22 du hamnat i.... Amazon har ju misslyckats med sina översättningar på sajten, så varför skulle de inte misslyckas med att adressera rätt också? :D
Amazon ska ju naturligtvis, i en normal värld, fixa allt extra snabbt utan att du behöver anstränga dig mer än att du talar om att de klantat sig.

Antar att du inte kan avbryta köpet i "mina beställningar" hos Amazon längre?

Ja, det är en riktigt sorglig historia.

Paketet innehåller en julklapp till ett litet barn. Det var bara Amazon och en butik till som hade Legosatsen i lager när jag gjorde mitt köp.

Den andra butiken hade en leveranstid på ca. 10 dagar medan Amazon en leveranstid på 2-4 dagar.

Valet föll därför på Amazon av det skälet i första hand men också som en test av Amazon.se i andra hand.

 

Paketet finns i min närhet. Att låta det gå tillbaka nu och beställa från någon annan känns mer osäkert än att få Amazon att se till att jag får ut paketet. Det får att klicka på ”Returnera” men hur långt jag kommer innan det sker vill jag i nuläget inte testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny uppdatering.

 

Igår morse fick jag klart besked från Amazons kundtjänst att namnändringen är genomförd och nu går det att hämta paketet hos PostNords företagscenter, där paketet fortfarande ligger.

 

Jag körde de nästan 5 km igår middag till PostNords företagscenter och skulle, äntligen, hämta ut mitt paket.

Väl där uppgav jag sändnings-ID. PostNord konstaterade att paketet finns och bad om den avi de skickat. Någon avi har jag inte fått. De ville se en fullmakt från CircleK att jag var berättigad att hämta ut paketet för deras räkning.

När jag sa att Amazon ändrat adressat från CircleK till mig fick jag besked om att paketet är adresserat till CircleK och ingen adressatändring är gjord. Jag kan få med mig paketet under förutsättning att jag har en fullmakt också.

 

Det var bara att åka hem igen i ogjort ärende. Paketet ligger kvar hos PostNord och Amazon är kontaktade på nytt.

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, där ser man, återigen, Amazon har tydligen fortfarande mycket att lära om hur det svenska post/leverans-systemet fungerar, och fortfarande undrar jag varför allt fungerar bra när man beställer från Amazon.com och uppger samma adressinfo, när det tydligen inte fungerar med denna info och Amazon.se, märkligt!?

 

Jag hoppas att du X-Men får ditt paket snarast ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Laso:

och fortfarande undrar jag varför allt fungerar bra när man beställer från Amazon.com

.com blir väl Amazon USA och där skulle man kanske kunna stämma Amazon på skyhöga belopp om ens paket inte kommer inom utlovad tid varför man har ansträngt sig lite för att det ska fungera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Mikael63:

.com blir väl Amazon USA och där skulle man kanske kunna stämma Amazon på skyhöga belopp om ens paket inte kommer inom utlovad tid varför man har ansträngt sig lite för att det ska fungera...

Men då blir det säkert hänvisning till att .com och .se inte är samma sak, och att .se följer Svenska lagar, så då lär det knappast gå att stämma .se...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Laso:

Men då blir det säkert hänvisning till att .com och .se inte är samma sak, och att .se följer Svenska lagar, så då lär det knappast gå att stämma .se...

Nä, därför är det skillnad. Handlar man i USA måste det fungera annars jä... men i Sverige spelar det ingen roll om kunden kommer i kläm. Postmord har väl satt ribban, att det inte är så noga...

Synd att man inte kan välja DHL.

 

Av min tidigare beställning av diverse småprylar verkar denna inte ha hittat fram än:

image.png.50d9dc0a28efa777775b441d9d4be857.png

 

(man vill ju inte vara utan röda rumpförbindelser till jul!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-05 13:23, skrev Laso:

Jag hoppas att du X-Men får ditt paket snarast ändå.

Det börjar bli kris nu. PostNord returnerar paketet den 10 december om det inte hämtats innan dess. Jag befinner mig på annan ort fram till morgonen den 11 december och har ingen möjlighet att hämta paketet innan dess. Enligt Amazon vet de inte om de kan få PostNord att hålla paketet till den 11 december. Dessutom vet de inte när namnändringen på adressen kan genomföras så att jag kan hämta paketet.

Jag kommer att ringa PostNord i morgon och höra med dem om jag kan få dem att dels hålla paketet dels övertyga dem om att jag är den rättmätige mottagaren, något jag redan försökt två gånger tidigare. Jag har vädjat till dem att det är en julklapp till en liten pojke, utan resultat. 

 

Som det ser ut nu kommer PostNord att returnera paketet innan Amazon ens klarat av att ändra adressat på paketet.

Jag har sett att det finns några enstaka butiker som fått in samma vara i deras lager, som jag köpt från Amazon men till betydligt högre pris än det jag betalat. Det får bli en reservplan ändå om det skiter sig med Amazon.

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-06 10:53, skrev Mikael63:

men i Sverige spelar det ingen roll om kunden kommer i kläm. Postmord har väl satt ribban, att det inte är så noga...

Innebär detta att man tar död på kunden och med det hamnar kunden i kläm ?. Jag menar att om det är det nya företaget Postmord som är inblandade kanske man får leta efter ett annat företag som kan leverera varan ?

 

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt obegripligt att Amazon kan klanta till det så vansinnigt, men än värre är att de inte hjälper till bättre när det är de som är ursprungliga problemet.

Själv fick jag precis meddelande om att min nu tredje beställning är på väg, enligt tidsplan (i Danmark just nu, skickat från England) och jag kan hämta ut den imorgon. Men jag ska nog inte utmana ödet mer och inte beställa mer förrän efter årskiftet när julen och mellandagsrean är avklarad :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämtat ett paket med julklappar, snabb leverans. Verkar fungera bra om man ser till att det är Amazon som står för frakten.

Jag har ett till paket som jag rimligen bör hämta i morgon, där var leveranstiden 8/12-31/12 så där får man kanske vara nöjd.

Nu tänkte jag beställa en brödrost med krukväxt(!) och hoppas att det är en julstjärna då.

 

HAHA! Jag tänkte jag skulle klistra in texten här, jag satt och kollade med surfplattan sent igår och skickade även länk som komihåg. Där stod: "krukväxten är utdragbar för enkel rengöring"

Som fråga om produkten skickade jag en undran om vilken krukväxt det var. Tydligen läser Amazon detta för idag står på samma ställe "Den har en avtagbar skruvmejsel för enkel rengöring och kabeluppdragning på basen för bekväm förvaring" 

 

Så nu är det en skruvmejsel i stället, rena adventskalendern. Måste fråga om det är spårskruv eller annat då...

 

Ed. det står även "Dessutom har den ett höglyft system för enkel och bekväm borttagning av brödet från brödet."

Bra, man vill ju inte ha bröd på bröd, det är ju som tårta på tårta.

 

Redigerad av Mikael63
  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ikväll ringde jag PostNord med avsikt att vädja till dem att paketet som är till mig verkligen är till mig.

När jag ringde upp fick jag plats 355 i kön. En timme och 27 minuter senare fick jag prata med Lena. Lena var mycket vänlig och tillmötesgående men att se till att jag får ut paketet är inte möjligt. Mitt namn måste stå på paketet och någon namnändring kunde hon inte se har skett.

 

Jag förklarade för henne att det är en julklapp till en pojke på 5 år. Berättade för henne vad som ligger i paketet och vädjade till henne att låta mig få hämta ut paketet. Lena kunde omöjligt göra det för det skulle innebära att alla kan ringa in och hävda att det är deras paket. Hon skulle ändå höra med en kollega om det finns en lösning, t.ex. mitt förslag att jag får en fullmakt av CircleK att hämta ut det.

 

Hon återkom med beskedet att det inte heller är möjligt. CircleK kan hämta paketet och då ansvarig men jag kan inte göra det. Lena eftersökte också om det inkommit en namnändring som låg på vänt. Beskedet blev att PostNord i Danmark fått in en sådan begäran från Amazon. Hon bad mig bokstavera mitt namn och suckade. Hon suckade och sa till mig att jag måste kontakta Amazon igen och så snart vi var klara. Skälet till det är att Amazon stavat mitt namn fel i begäran om namnändringen.

Om jag inte kan legitimera mig får jag inte ut paketet om inte namnet på min legitimation överensstämmer med namnet på paketet.

 

Jag har vid tidigare kontakt bett Amazon om att be PostNord att hålla paketet tills jag kan hämta det. Amazon har svarat, gång på gång, paketet ligger hos mitt ombud. Jag får ringa till ombudet. Jag bad Lena hålla paketet men den begäran kan jag inte ge PostNord. PostNord debiterar en kostnad för varje dag som de håller paketet längre än liggtiden så den begäran måste komma från avsändaren. Det är avsändaren, i detta fallet Amazon, som måste godkänna kostnaden för liggtidens förlängning.

 

När vi är klara och jag inte kommer någon vart, e-postar jag Amazon på nytt. Jag ser att de svarat mig att paketet ligger hos ombudet och att en namnändring redan är begärd. Mitt svar blev att paketet ligger hos PostNord, inte ombudet samt att namnet är felstavat.

 

Jag ringer CircleK och får prata med ägaren. Han suckade djupt och sa att han inte kan hjälpa mig. "Jag har slängt mer än 100 avier den senaste månaden från PostNord om att jag har paket från Amazon att hämta. Vi hämtar inga paket. Det här får Amazon och PostNord fixa. Vi är ombud!"

 

På nytt kontrollerar jag min e-post och har fått svar från Amazon. Namnändringen är redan skickad och paketet ligger hos mitt ombud och ingen annanstans! Min begäran om att de skall korrigera felstavningen lämnas obesvarad. På nytt skriver jag att paketet ligger hos PostNord och ingen annanstans. Namnet måste också korrigeras då det är felstavat. 

 

Innan jag skriver detta inlägg har jag fått svar igen, nu från en annan person än de tre senaste svaren. Hon bekräftar att paketet ligger hos PostNords företagscenter. De har fel och jag har rätt. Hon skrev också att hon ringer PostNord i morgon och ber dem hålla paketet. Korrigeringen av felstavningen av mitt namn nämnde hon inget om.

 

Det finns ingen som helst rimlighet i att jag skall behöva lägga ner så ofantligt med tid för att Amazon inte klarar av att utföra det som de skall klara.Det här inbjuder inte alls till att återkomma som kund. Mitt förtroende för Amazon är som bortblåst.......

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F

11 timmar sedan, skrev X-Men:

Ikväll ringde jag PostNord med avsikt att vädja till dem att paketet som är till mig verkligen är till mig....

 

Förstår jag det rätt att du inte har postnords app? Om så, har du fått notering där om paketet? Tänker på att då kan man ju med bankid få ut paketet eftersom de bara skannar QR-koden, och adressen torde ha noll betydelse eftersom du bilr legitimerad via den som rättmätig beställare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-06 10:53, skrev Mikael63:

(man vill ju inte vara utan röda rumpförbindelser till jul!)

Julen är räddad!

image.png.569b38f08b70b266d5fa759af17355aa.png

  • Gilla 1
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Hakinger:

F

Förstår jag det rätt att du inte har postnords app? Om så, har du fått notering där om paketet? Tänker på att då kan man ju med bankid få ut paketet eftersom de bara skannar QR-koden, och adressen torde ha noll betydelse eftersom du bilr legitimerad via den som rättmätig beställare.

Jag har inte PostNords app.

På vilket sätt är QR-koden kopplad till mig och inte adressaten?

PostNords QR-kod måste väl ändå vara kopplad till adressen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I morse tändes en liten strimma hopp om att kunna få ut paketet.

Ett givande samtal gav denna gnista som tände det lilla lilla hoppet. Inget som Amazon klarat och Amazon är inte inblandad.

 

Jag återkommer på torsdag med information om denna lilla strimma infriades.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev X-Men:

Jag har inte PostNords app.

På vilket sätt är QR-koden kopplad till mig och inte adressaten?

PostNords QR-kod måste väl ändå vara kopplad till adressen.

Jag tänker på att när jag får en notering i Postnord-appen så använder jag den för att få ut paketet eftersom man kan identifiera sig med bankid i den. När man gjort det så visar man bara upp QR-koden för utlämningsstället och man slipper visa leg. De bara skannar koden och får grönt från sin maskin som de skannar med och de lämnar ut paketet.
Även utan appen så brukar man ju få en kod på 4 siffror som SMS (om man nu angett att man vill ha SMS avisering när paketet finns för avhämtning förstås) som man anger och så visar man bara legimitation så att rätt person hämtar ut den. Har faktiskt aldrig varit med om att de  brytt sig om vad det är för adress på paketet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Hakinger:
Även utan appen så brukar man ju få en kod på 4 siffror som SMS (om man nu angett att man vill ha SMS avisering när paketet finns för avhämtning förstås) som man anger och så visar man bara legimitation så att rätt person hämtar ut den. Har faktiskt aldrig varit med om att de  brytt sig om vad det är för adress på paketet.

Den kod man får via SMS är ofta, inte alltid, de fyra sista siffrorna i kolli-ID. 
Alla de gånger jag hämtat paket har de som lämnat ut paketen också kontrollerat att namnet på försändelsen stämmer överens med namnet på legitimationen.
 

Amazon har inte inkluderat mitt telefonnummer i adressen i försändelsen. Jag har inte fått någon kod. PostNord har skickat en avi till CircleK att de har ett paket att hämta, vilket de inte gör.

 

Skulle QR-koden vara kopplad till mig borde jag fått avin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den strimma av hopp som tändes igår lyser med full styrka idag! Jag har fått ut min försändelse!

 

Mer än 9 timmar har jag ägnat i tid för att få ut mitt paket. Igår morse fick jag tag i en sympatisk person hos PostNord. Med den information jag fick av ägaren till CircleK framförde jag min historia kortfattat.

Jag hänvisade bl.a. till vad ägaren till CircleK sagt och den PostNord-anställde lyssnade på mig. Kolli-ID gavs och han kunde bekräfta att paketet fanns i filialen och adresserad till CircleK. Ägaren till CircleK sa till mig att Amazon sannolikt lagt in mitt namn i mycket liten textstil på adresslappen. PostNord-medarbetaren letade igenom adresslappen men kunde inte hitta något namn. Däremot fanns det ett engelskt ord, som inte har med adressen att göra, på paketet. Inget namn men väl en avvikelse som inte stämde med vad som är tillämpbart för en adress.

 

Han lovade att lägga undan paketet och sa att jag kunde komma in så skulle de se om jag kan bevisa att paketet är till mig.

 

Idag tog jag ledigt från jobbet. Skälet var att Amazon misslyckats med att förlänga liggtiden till i morgon.

Väl på plats lade jag fram alla bevis jag hade. Efter ett kort betänkande beslöt de på terminalen att bevisningen är tillräcklig för att paketet lämnas ut till rätt person. Jag fick med mig paketet hem!

 

I paket låg också det som skulle ligga i paketet. Pojken får sin julkapp i tid!

 

Erfarenhetsmässigt är denna händelse ett totalhaveri för Amazon. Att kundtjänst inte klarar av att lösa detta på ett smidigt sätt är ett kraftfullt underbetyg. 
De har ett oerhört styv jobb att återupprätta bara en smula förtroende igen från min sida.

 

Det hela slutade, efter mycket jobb från min sida, ”lyckligt”.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...