Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Amazon.se ingen större hit


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Jaha, då har Amazon.se smygit igång, och jag förstår varför. Trots att de hållit på och startat upp i Sverige länge har Amazon valt att maksinöversätta produktbeskrivningarna, vilket ger amatörmässigt intryck. Svårt att hitta direkt det man söker om man inte har exakta produktbenämningen. Söker man t.ex. på Logitech så blandas det in en massa andra märken också i resultaten. Nån nämnde att de avsiktligt gjort att det ska vara svårt att hitta det man söker för att man ska lockas till att köpa saker som de föreslår, göra impulsköp. Vilket går helt bort hos mig för jag handlar på nätet precis som i affärer: jag går bara in i affärer som har det jag vill ha, snabbt in och ut.

För min del bryr jag mig inte om ifall nån vara är nån hundralapp dyrare om jag får det jag beställt snabbt. Förvisso erbjuder Amazon leverera mycket efter två dagar, men de flesta svenska sajter erbjuder det också, en del redan nästa dag ofta hos dem som har instabox, vilket inte ens finns som alternativ hos Amazon. Så där har de inte mycket att komma med jämfört med svenska handlare.
Nu har jag inte testat ännu men har hört att man slipper den svenska straffskatten på elektronik om man beställer från Amazon tyskland t.ex. Den går att maskinöversätta också, så det blir knappast någon skillnad att handla där förutom ev. nån dags längre leveranstid då. Vilket man iofs kan acceptera av rena principskäl mot straffskatten ;)

Nä, jag fortsätter nog att handla från svenska sajter (eller kanske andra utländska sajter utan straffskatter) tills Amazon kommer med något revolutionerande. T.ex. att leverera varorna samma dag, och då gärna med drönare till min balkong.

 

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar själv från Amazon.de och har varit jättenöjd. Har inte kikat på den svenska sidan ännu men förstår att det är lika bra att skippa det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev Hakinger:

maksinöversätta produktbeskrivningarna, vilket ger amatörmässigt intryck. Svårt att hitta direkt det man söker om man inte har exakta produktbenämningen. Söker man t.ex. på Logitech så blandas det in en massa andra märken också i resultaten. Nån nämnde att de avsiktligt gjort att det ska vara svårt att hitta det man söker för att man ska lockas till att köpa saker som de föreslår, göra impulsköp.

Fast.. en maskinöversatt sida är för mig bättre än en sida skriven på tyska.

Sökning och svårt att hitta gäller väl även amazon.de?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Hakinger:

Trots att de hållit på och startat upp i Sverige länge har Amazon valt att maksinöversätta produktbeskrivningarna, vilket ger amatörmässigt intryck.

Expressen tar också upp detta tillsammans med några exempel på felaktiga översättningar. De skriver bl.a. följande:

 

Citat

Men starten blev inte optimal för Amazon. 

Flera produkter hade fått oväntade namn – såsom ”våldtäkt blomma”, då ordet rape översatts felaktigt, vilket Aftonbladet var först med att rapportera. En annan produkt som var till salu var en ”fittig katt vit hårborste”. 

Dessutom finns en bild på en stor tupp till salu – men ”Massive cock” har översatts till ”massiv ****”. 

 

Aftonbladet tar upp fler exempel på felaktiga översättningar. Bl.a. följande:

 

Citat

Några av de olyckliga översättningarna är ”raps” som blev ”våldtäkt”, Lego saluförs som ”bepansrad misshandel” och ett gratulationskort med en tupp säljs som ”massiv ****”.

 

Bakform för choklad, avföring och gåsvatten
Kanske inte något man vill använda för båda ändamålen.

 

Det borde bli bättre med tiden, men det ger ett slarvigt intryck att ha så pass dåliga översättningar.

 

Redigerad av Automan
  • Haha 3
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag var precis in där och botaniserade runt och det är häpnadsväckande dåliga översättningar, ibland så att det är svårt att förstå.

Kaffemaskin: https://www.amazon.se/Cecotec-kaffemaskin-superautomatisk-PowerMatic-ccino-6000-serien/dp/B07YMTM4LK/ref=zg_bs_kitchen_home_3?_encoding=UTF8&psc=1&refRID=PPWV6A0JENFCWVXWBBGS

  • Den kompakta mega-automatiska kaffebryggaren förbereder espressos och amerikanska nymalda kaffebönor. Med 19 bar tryckpump.
  • Anpassa och memorera enkelt kaffeets kvantitet, intensitet och temperatur. LCD-skärm. 250 g behållare med lufttäta kaffebönor.
  • Integrerad konisk kvarn med justerbara slipnivåer. Den gör det möjligt att göra kaffe med malkaffe tack vare den oberoende entrén.

 

En kompakt mega bryggare - vilket är det: liten eller jättestor?

Verkar som den skall klara att förbereda espressos och nymalda kaffebönor...
Bara att bönorna är lufttäta...
Fast kaffe gjort på mal låter inget vidare, är nog bättre att använda malkulor istället för denna.

Kanske dom menar att maskinen inte är så bra trots allt, så man bör memorera var kaffeet ligger och var ingången är...

Redigerad av Flyfisherman
  • Gilla 1
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

En kompakt mega bryggare - vilket är det: liten eller jättestor?

Den är förmodligen liten, men dessutom mega-automatisk. Antagligen är det en sådan där Skalman bryggare som själv vandrar iväg till soptunnan för att tömma sumpen. Fast rubriken anger superautomatisk, så frågan är om den är mega-automatisk, superautomatisk eller bägge delarna.

 

57 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Verkar som den skall klara att förbereda espressos och nymalda kaffebönor...
Bara att bönorna är lufttäta...

 

Det kanske är en sorts speciella bönor som bara finns för denna kaffebryggare. Köper du andra kaffebönor är det inte säkert att de är lufftäta och då kan det bli problem.

 

59 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Kanske dom menar att maskinen inte är så bra trots allt, så man bör memorera var kaffeet ligger och var ingången är...

Den oberoende entrén syftar på att med denna bryggare spelar det ingen roll var du laddar kaffebönor och fyller på vatten. Allt sker oberoende av vad du väljer och eftersom den är mega-automatisk kan du ladda den med i princip vad som helst. Är dina kaffebönor slut? Inget problem, kör med återvunnet grus isället för bönor och bryggaren kommer göra vad den kan för att förbereda amerikanska bönor.

 

 

 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inne nu och kollade runt på det lilla sortiment som finns, och för att vara en så stort företag, så ligger dom långt efter när dom nu försöker etablera sig i detta land. Dom har många buggar att fixa innan jag ens kommer att tänka tanken att handla något därifrån, då kan jag beställa från staterna direkt, har beställt flera gånger, det har tagit max 3 dagar att få leveranserna.

 

Idag är dom definitivt ingen konkurrent till övriga nätbutiker i Sverige.

 

Läste i DI att dom snabbt fick lära sig att sajten inte har fungerat speciellt bra, för att vara dag 1.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

I fredagens avsnitt av Mumbo Jumbo avslöjades det att översättarna hade lärt sig svenska av Tony Irving ;)

 

När jag för en tid sedan skulle beställa ett original nätaggregat till min Raspberry kollade jag Amazon.se. De skulle då ha 270+ kr för det. Beställde från Dustin för 130+. Någon dag senare kollar jag Amazon.se igen och nu kostar samma pryl 80+.

Funderar på om de har någon "klick-detektor", där många klick utan köp visar på intresse och priset sänks...

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-11-07 09:46, skrev Mikael63:

I fredagens avsnitt av Mumbo Jumbo avslöjades det att översättarna hade lärt sig svenska av Tony Irving ;)

 

När jag för en tid sedan skulle beställa ett original nätaggregat till min Raspberry kollade jag Amazon.se. De skulle då ha 270+ kr för det. Beställde från Dustin för 130+. Någon dag senare kollar jag Amazon.se igen och nu kostar samma pryl 80+.

Funderar på om de har någon "klick-detektor", där många klick utan köp visar på intresse och priset sänks...

 

 

 

Precis samma sak hände mig nu när jag beställde Sennheiser PXC 550-II-hörlurar som jag beställde i förrgår från amazon.se. De skickades från Tyskland så leveranstiden ska jag inte klaga på :)

Jag betalade 2 200kr (runt 1000kr billigare än på andra ställen :o så priset pressas hårt kan vi konstatera) Fick hem dem idag. Loggar in på amazon.se och ser att samma hörlurar nu kostar 1 927kr! Så det känns som det är nåt mysko här...

Nu har jag iofs inte kollat priset varje dag så det KAN ju vara så att det sänkta priset i samband med mitt köp är en tillfällighet.

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort min första beställning från Amazon.se. Blir intressant att se hur lång tid leveransen tar. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev X-Men:

Nu har jag gjort min första beställning från Amazon.se. Blir intressant att se hur lång tid leveransen tar. 

Jag har gjort två beställningar, den första, som skickades från Tyskland tydligen, kom efter två dagar trots att de garderade sig på sajten och lovade inte den förrän efter 4 dagar. Den andra fick jag dagen efter, som utlovat. Så, det kan jag inte klaga på i alla fall. Önskar bara de hade Instabox också så man slapp stå i köer...

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om inte hela sajten är "AI-genererad" Jag kollade på Logitechs grejer och som bild hade de på många av varorna en sko istället för varan i sig :D

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt flera beställningar. Om man letar & filtrera lite så kan man ex. hitta kabelskor som är 10x billigare än Biltema, frakten medräknad.

Det som blir jobbigt, märker jag nu, är när förfallodatumet hos Klarna (jag har valt Klarna-kortet som betalmetod) börjar närma sig. Jag brukar inte (vilja) betala förrän jag fått alla prylar men betalar direkt när jag väl får dessa. Nu är det minst en beställning där leveransen är uppdelad *) och jag har fått sex prylar av sju, den sjunde beräknas komma den 7/12 och förfallodatumet är 25/11. Nu är det väl inget att oroa sig för, den sjunde prylen, som egentligen är två likadana enheter, kostar 71,90.

 

*) jag försöker välja produkter där man kan få fraktfritt om ordern överstiger 229 kr men vissa prylar kostar 0 kr i frakt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fortfarande inte fått min beställning, som jag gjorde den 19 november. Har inte ens fått leveransbesked, trots att varan skulle skickas efter två dagar.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev X-Men:

Jag har fortfarande inte fått min beställning, som jag gjorde den 19 november. Har inte ens fått leveransbesked, trots att varan skulle skickas efter två dagar.

Går det att få tag på någon support?

Kan ju vara bra att veta hur en sån fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev X-Men:

Jag har fortfarande inte fått min beställning, som jag gjorde den 19 november. Har inte ens fått leveransbesked, trots att varan skulle skickas efter två dagar.

Ser du inte status om du loggar in på kontot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har loggat in nu.

Leverans beräknad till lördag den 28 november till utlämningsstället.

 

Beställt den 19 november och leveransen tar 9 dagar.

Om leverans sker på lördag får det väl ändå anses okej.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som de har ganska bra koll ändå. En del-leverans skulle levereras "Idag kl 20:00" (igår) och den kom som ett vanligt brev i postlådan mitt på dagen, åtta timmar tidigare.

Om man har lite bråttom, eller räknar med normal leveranstid, ska man filtrera "Fraktas av Amazon"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny uppdatering!

 

Enligt mitt konto hos Amazon skulle mitt paket finnas för avhämtning igår, 29 november, hos mitt PostNord-ombud.

Jag tog mig dit men fick beskedet att de inte har mitt paket. Jag visade upp att paketet skall finnas för avhämtning, men icke!

En sökning på PostNords hemsida visade att mitt paket ligger på PostNords företagscenter i min ort. Amazon har angivit mitt ombud som adressat och inte mig. Jag ringde PostNord idag som bekräftar att mitt paket är ett företagspaket och inte privatpaket. Det är adresserat på det sättet av Amazon. Jag får inte hämta paketet då det är utställt till postombudet.

 

Jag ringde mitt ombud  men de hämtar inte mitt paket och PostNord kör inte ut det eftersom det är ett företag som är adressaten. Jag har uppmanats att be Amazon ändra adresseringen så den är ställd till mig och inte ombudet.

Återkopplingen från Amazon är att det tar 4-8 dagar att göra denna ändring! Därefter kommer PostNord att köra mitt paket till ombudet så snart det anlänt till deras terminal för omdirigering. Beroende på hur snabbt Amazon kan ändra adressen kan detta ta upp till 14 dagar innan ombudet har paketet för avhämtning.

 

Det blir inga fler beställningar från Amazon för min del!

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev X-Men:

Ny uppdatering!

 

 

Jisses, undrar hur Amazon lyckats ignorera adressen du angivit som mottagaradress? Hur vet de att de kan lämna ut den till dig om inte ditt namn står på paketet? Eller var det med ditt namn och sen postombudets adress?

För mig skulle det bli
Pentti H
Ica Supermarket Kringlan :)

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Hakinger:

Jisses, undrar hur Amazon lyckats ignorera adressen du angivit som mottagaradress? Hur vet de att de kan lämna ut den till dig om inte ditt namn står på paketet? Eller var det med ditt namn och sen postombudets adress?

För mig skulle det bli
Pentti H
Ica Supermarket Kringlan :)

PostNord lämnar inte ut paketet för att det står på mitt ombud. I detta fallet är det CircleK.

 

CircleK får inte paketet levererat av PostNord. Det finns hos PostNords företagscenter och CircleK är välkomna att hämta det, något som CircleKs personal sa till mig i telefon att de inte gör. De kan ändå inte lämna ut paketet till mig eftersom jag inte finns som adressat på paketet.

 

Instämmer i att jag inte förstår hur Amazon fått ombudet som adressat! Det är inte jag som bestämmer vilket ombud de skall använda sig av. Dessutom finns bara mitt namn och min adress i mitt konto hos Amazon!

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Amazon verkar fortfarande ha mycket att lära sig om hur det fungerar här i Europa och Sverige.

Man kan ju fråga sig varför det fungerar så bra när man beställer via Amazon i Usa, och fort går det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...