Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Raspberry Pi


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Kanske nyfiken på Raspberry Pi men tycker att det verkar vara för ”tekniknördigt”?

 

Tänkte här delge mina rätt så begränsade erfarenheter. 

 

Visst är det så att sökning på nätet ger träffar som handlar om hur man exempelvis fixar "smarta hem" med hjälp av Raspberry Pi och diverse sensorer och reläer.

En sådan enhet går dock att använda utan diverse tilläggskort och annat jox.

 

Raspberry Pi

Beskrivs som en ”enkortsdator”. Alltså en dator som ryms på, eller är, ett enda kretskort.

Köper man en Raspberry Pi så är det just vad man får - ett kretskort med komponenter på.

För att den ska kunna fungera som en dator behöver den strömförsörjning. Det är kanske något som man redan har då den strömförsörjs via USB-C. (gen. 4)

Tangentbord, mus och skärm behövs förstås likaväl som på en ”vanlig” stationär dator. De ansluts via ”vanlig” USB och micro-HDMI. Man kan därför behöva en adapter mellan micro-HDMI och annat fysiskt gränssnitt som ens datorskärm har.

 

Chassie/case

Är praktiskt att ha för att undvika att man kortsluter kretsarna och här finns ett stort urval att välja på.

Raspberry Pi är i skrivande stund uppe i den fjärde generationen, Raspberry Pi 4, och man behöver se till att chassiet är anpassad för respektive generation.

En del chassin är enbart ett skal, ett skydd, medan andra kan fungera som en kylare.

Min egen tanke med den Rasperry Pi 4 jag skaffade var att den skulle fungera som en slags mini-NAS och vara placerad vid en ICY-box med svart metallhölje och en USB-hubb med svart metallhölje. Därför var tanken att skaffa ett chassie i svart metall. Dock blev det inte så eftersom butiken som sålde en sådan var dyrare på själva Raspberryn än vad en annan butik var, men som inte hade detta chassie.

Så valet av chassie är mest en fråga om tycke & smak.

 

Minne

Man får tänka till lite från början då minnet inte är utbytbart som på en vanlig dator. (OBS! Inte att förväxla med minneskort, se nedan).

Det finns i skrivande stund, vad jag vet, inget stabilt 64-bitars operativsystem för Raspberry Pi och därför kan det vara onödigt att köpa en enhet med mer än 4 GB RAM men varför nöja sig med det om 64-bitars OS blir vanligt om något år? Jag valde 8 GB till min.

 

Minneskort

En Raspberry Pi har ingen hårddisk utan man använder ett minneskort som man lägger in operativsystemet på. Ett för stort minne kan man väl egentligen inte ha. Det handlar väl lite om vad man avser att lägga på kortet. 16 & 32 GB verkar vara vanliga storlekar, jag valde 32 GB microSDHC av välkänt fabrikat.

 

Operativsystem

Om man kollar hos raspberrypi.org så kan man säga att det finns två operativsystem att välja. Raspberry Pi OS (som tidigare hette Rasbian) och NOOBS.

Raspberry Pi OS är en för just Raspberry Pi framtagen version av Linux Debian (Buster i skrivande stund) Den kan se lite ”tråkig” ut men ska vara stabil att använda. Innehåller ex. Libre Office förinstallerat.

Just den versionen finns även att hämta för att installera på en PC (eller virtuellt) för att man ska kunna testa den om man så vill.


NOOBS är som ett operativsystem som samtidigt är ett verktyg för att kunna installera andra operativsystem som hämtas från nätet.

 

Utöver dessa finns flera andra lämpliga operativsystem men det går inte att bara installera vilken Linuxdistribution som helst då det är en annan arkitektur för processorn i Raspberry Pi än vad som är i en vanlig PC.

 

Installera OS

Om du installerat Windows 10 eller någon Linuxdistribution har du kanske laddat hem en ISO-fil och sedan med verktyg som balenaEtcher eller Rufus ”bränt” ISO-filen till ett USB-minne, startat upp en dator med det och sedan installerat från USB till hårddisken.

Här är det nästan samma sak men lite färre steg.

Man hämtar även här en ISO-fil, eller en Zip-fil.

I stället för program som Rufus m.fl. används ett program som heter Pi Imager och finns för Windows, Linux och mac OS.

Pi Imager är alltså inget operativsystem utan bara ett verktyg *) och med det verktyget lägger man in den hämtade ISO-filen till minneskortet som då blir klart att använda i Raspberry Pi utan ytterligare installation. Viss konfigurering krävs förstås första gången.

NOOBS finns även att köpa ”färdiginlagt” på ett minneskort.

 

Om man nöjer sig med 4 GB RAM kan man få en surf-, mail- och kontorsdator för under tusenlappen!

En dator som dessutom är helt tyst och tar minimalt med plats - 95x65x30 mm.

 

***

Tillägg: 2020-11-08

Pi Imager är faktiskt mer än ett verktyg likt balenaEtcher. Det påminner starkt om Unetbootin för de som är bekant med det programmet.

När man startar Pi Imager och klickar på att välja OS får man en lista med olika alternativ.

Den sista i listan "Use custom" medger att man kan välja en fil man själv laddat hem. Är filen komprimerad i ett arkiv som ex. .zip behöver man inte extrahera först, det sköter Pi Imager själv.

De övriga i listan är "färdiga" alternativ till operativsystem som man inte behöver ladda hem först.

Dessa laddas hem i samma takt som det läggs in på minneskortet. Man kan nog säga att man sparar direkt på minneskortet.

Går något fel och man behöver börja om så finns inte den tidigare nerladdningen kvar någonstans utan allt börjar om från början.

En stor fördel med dessa "färdiga" alternativ är att man inte själv behöver hitta rätt fil, avsedd för just Raspberry Pi, att ladda hem.

 

Länkar

Allmänt: https://www.raspberrypi.org

 

Pi Imager: https://www.raspberrypi.org/downloads/

 

Raspberry Pi OS: https://www.raspberrypi.org/downloads/raspberry-pi-os/

 

NOOBS: https://www.raspberrypi.org/downloads/noobs/

 

Tillägg: Distrowatch

 

Länk från @Thirteen i annan tråd: https://www.techradar.com/news/ubuntu-2010-released-brings-full-linux-dekstop-to-raspberry-pi

 

Tillägg 2020-12-26:

Ubuntu MATE -64 bitar fungerar också bra. Här kan jag nytta mer av de 8 GB internminne jag valde. Det som är knepigt är att vissa program helt enkelt inte finns för arm64 som arkitekturen kallas.

https://ubuntu-mate.org/download/arm64/

Redigerad av Mikael63
2020-12-26
  • Gilla 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63 . Tack trevlig beskrivning,

Raspberry Pi kommer jag  inskaffa . 

dels för man göra massa trevliga saker

dels för att billig inköp än en pc 

dels för man kan ta med sig till andra vänner och kamrater för hjälp med tekniska problem . 

 

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul Mikael63, nu har du väckt upp mitt intresse igen för den här lilla "godsaken".

Gäller bara att hitta på nåt intressant och roligt projekt att köra igång med.

 

Har faktiskt använt en PI 1 modell B när dom lanserades, tror det var 2012.

Kopplade USB kortläsare med programkort för TV boxarna till den, och använde den som kortserver.

Fungerade perfekt utan problem i många år.

Enda smolket var, att efter strömavbrott fick jag lov att starta om den, vilket tog en stund.

Och naturligtvis när sånt hände satt frun och tittade på nån favoritserie på TV.

Men införskaffade sedan en billig UPS, så var det problemet löst också.

Har faktiskt kvar raspberryn ännu på hyllan för bättre beg elektronik.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev bengt 429:

Gäller bara att hitta på nåt intressant och roligt projekt att köra igång med.

Kanske för klen att använda som en "ren" HTPC men om man har en Chromecast och ingen tillgång till mobil/surfplatta att styra Chromecasten med så borde man kunna använda Raspberry Pi i stället. Ett litet trådlöst tangentbord och tevens ena HDMI-ingång till Raspberryn för att se vad man gör, därifrån casta till Chromecasten som sitter på en annan HDMI-ingång, växla källa med tevens fjärrkontroll.

Som projekt då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fixade alltså en NAS av min Pi. Jag har utdelade diskar som blir åtkomliga på hemmanätverket.

Förutom att ansluta den vägen kommer jag åt innehållet via fjärrstyrningsmjukvara som AnyDesk och RealVNC men då krävs mjukvara i datorn som ska komma åt innehållet.

Ett annat projekt skulle vara att skapa ett slags "Hemma-DropBox" vilket låter sig göras ganska enkelt med programmet Resilio. (jo, detta kräver också en viss mjukvara) Där får då Raspberryn agera molnet, som alltid är igång, och man kan då automatiskt synka filer mellan hemmets datorer. Det här kör jag redan mellan Mobilen-Jobbardatorn och Mobilen-Hemmadatorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-10-26 13:04, skrev bengt 429:

Kul Mikael63, nu har du väckt upp mitt intresse igen för den här lilla "godsaken".

Gäller bara att hitta på nåt intressant och roligt projekt att köra igång med.

 

Har faktiskt använt en PI 1 modell B när dom lanserades, tror det var 2012.

Kopplade USB kortläsare med programkort för TV boxarna till den, och använde den som kortserver.

Fungerade perfekt utan problem i många år.

Enda smolket var, att efter strömavbrott fick jag lov att starta om den, vilket tog en stund.

Och naturligtvis när sånt hände satt frun och tittade på nån favoritserie på TV.

Men införskaffade sedan en billig UPS, så var det problemet löst också.

Har faktiskt kvar raspberryn ännu på hyllan för bättre beg elektronik.

Det här låter som roligt ide bygg

Har du lust att försöka göra en beskruvning. 

 

2020-10-26 16:15, skrev Mikael63:

Jag fixade alltså en NAS av min Pi. Jag har utdelade diskar som blir åtkomliga på hemmanätverket.

Förutom att ansluta den vägen kommer jag åt innehållet via fjärrstyrningsmjukvara som AnyDesk och RealVNC men då krävs mjukvara i datorn som ska komma åt innehållet.

Ett annat projekt skulle vara att skapa ett slags "Hemma-DropBox" vilket låter sig göras ganska enkelt med programmet Resilio. (jo, detta kräver också en viss mjukvara) Där får då Raspberryn agera molnet, som alltid är igång, och man kan då automatiskt synka filer mellan hemmets datorer. Det här kör jag redan mellan Mobilen-Jobbardatorn och Mobilen-Hemmadatorn.

En nas har man allt nytta av . 

‐-----------

 

"Webbserver fundera jag på bygga."

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-10-28 13:03, skrev Stafstaf:

Det här låter som roligt ide bygg

Har du lust att försöka göra en beskruvning. 

Vid den här tiden var detta ett vanligt sätt att klara sig med ett programkort, trots att man kunde ha kanske 3-4 TV apparater i hushållet.

Med så många TV:n blev ju annars kostnaden för abbonemangen ganska dyrt.

Ett antal "piratboxar" och en kortserver var det som behövdes, och det var faktiskt inom lagens råmärken också. Så länge det skedde inom det egna hushållet.

Men det kan ju också användas för olaglig kortdelning, så därför kan jag inte ge en beskrivning av konfigurationen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(forts.)

Skrivbordsmiljö

 

Om man normalt kör med Cinnamon som skrivbordsmiljö vill man kanske göra detta även i Raspberry Pi OS.
Det finns ett enkel metod för detta:
Öppna ett terminalfönster och skriv sudo tasksel
Välj Cinnamon

 

När jag körde detta fick jag felmeddelande:
tasksel: apt-get failed (100)

Hittade då dessa kommanodon som hjälpte:
sudo apt-get update 
dpkg --configure -a

(efter dessa kommandon, upprepa sudo tasksel)

 

Jag fick ingen möjlighet att välja annan inloggning, så som man ex. får i Linux Mint, utan fick ange detta kommando:
sudo update-alternatives --config x-session-manager
och där välja Cinnamon genom att ange den siffra som står först på den raden.
Efter omstart så får man Cinnamon vid start.
Man kan också byta miljö genom att i terminalen skriva ex. cinnamon-session men jag testade inte om den miljön då behålls vid omstart.

Utdelningar behöver göras om och trådlöst nätverk verkar inte fungera alls i Cinnamon (i Raspberry Pi OS).

 

Själv skippade jag då detta och kollade andra möjligheter:

I menyn - Inställningar - Appearance Settings finns några få möjligheter att ändra färg och teckensnitt men via meny - Inställningar - Main Menu Editor kan man välja in att visa Hantera utseende och beteende under Inställningar. Det ger fler valmöjligheter och man kan även installera fler teman osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

forts.

HTPC/Desktop?

 

2020-10-26 15:26, skrev Mikael63:

Kanske för klen att använda som en "ren" HTPC

 

Testade att använda Raspberryn som "en ordinarie desktop-dator".

Att kolla på videoklipp på Youtube medför:

1. Att det inte går. Det laggar från start.

2. CPU blir väldigt varm. (jag har ingen särskild kylning, men funderar på att skaffa det)

 

Att CPU,n får jobba och därmed blir varm är väl att betrakta som normalt.

 

Varför det ska lagga, med två olika webbläsare, vet jag inte men en rimlig förklaring är att nätverkskortet "knäar" när temperaturen överstiger 70 grader och jag låg på ca 72 grader vid det tillfället. Här behövs alltså extra kylning.

(Bredbandskollen visar nästan full hastighet.)

 

En annan sak jag noterade var att när något skulle uppdateras (lista med program osv) så fick jag meddelande om att det saknades internetuppkoppling trots att webbsurf fungerade. Detta när jag endast hade trådlös uppkoppling. Med trådad uppkoppling fungerar sådant men det laggar fortfarande om kan kollar videoklipp.

 

Med ett annat operativsystem än Raspios - Ubuntu MATE -64 tycks det gå att hålla nere temperaturen ungefär 10 grader.

 

Att kolla på IPTV, ex. med Hypnotix, tycks inte sluka lika mycket kraft som Youtube.

 

Redigerad av Mikael63
editerat ihop tre inlägg till ett.
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
2020-12-26 19:51, skrev Phenomen:

Men fortfarande, så duger inte å använda en Pi som en "desktop", just browsers vill ha mycket resurser... 

Tycker nog den duger rätt så bra. Jag har använt min Pi som ersättare till min MintBox i tre veckor nu och jag tycker att det fungerar väldigt bra, med Groovy Gorilla.

Skype funkar inte som egen app men genom att installera Mints "Web apps" så kringgår jag detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Uppdatering!

 

Nu har jag använt enheten som "desktop" i sex veckor. Nu kör jag även med dubbla skärmar.

 

Av min hittills samlade erfarenhet så finns tre "viktiga" aspekter att ta hänsyn till.

  • Att använda Raspberry Pi som en "riktig" NAS med USB-anslutna diskar och med krav på full funktionalitet 24/7, kanske på en "undanskymd" plats, i någon skrubb i källaren, är INTE något jag rekommenderar. Det är detta med att Raspberry Pi verkar vara kinkig vad gäller vad som är anslutet via USB. En USB-hub med egen spänningsmatning och/eller en sk. USB-switch ansluten till en annan dator kan förhindra att Raspberry Pi startar upp efter ett strömavbrott.
     
  • Ska datorn användas som "desktop" - satsa på ett bra chassie med en tyst fläkt.
    Om jag inte hade min (helt ljudlösa) Mintbox skulle jag göra så
     
  • Val av operativsystem.
    Raspberry Pi OS fungerade hur bra som helst men jag gillade inte riktigt allt. Att använda Raspberry Pi som ordinarie "desktop" och hela tiden reta upp sig på saker är ingen bra kombo.
    Tyvärr finns inte så många OS att välja på men jag har fastnat för Ubuntu MATE som inte ska förväxlas med "vanliga" Ubuntu.
    https://ubuntu-mate.org
     
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Uppdatering, igen:

Jag har nog inte haft igång min "mini-NAS" sedan förra inlägget här ovan och när jag härom dagen startade upp för att leta några gamla bilder började TeamViewer att krångla (stängs ner omedelbart efter uppkoppling) och jag tyckte inte en del diskar monterades automatiskt. Efter lite felsökning fattade jag ett raskt beslut att "lägga detta på hyllan" vilket i praktiken innebar i en skrivbordslåda. Mina 2,5" diskar är lätt att flytta och ICY-boxen når jag med en USB-förlängningskabel.

 

Så vad kan man hitta på att göra med den i stället då? Mitt eget förslag att använda den för Chromecast-styrning blir ett onödigt projekt när såväl surfplattor som mobiler finns ständigt närvarande.

Om ni inte har något bättre förslag tänkte jag se om den kan fungera som en blåtands-adapter till min förstärkare på altanen. Då hade det ju varit bra att få till en fungerande fjärrstyrningsmjukvara förstås.. synd att det verkade krångligt med VNC i Ubuntu Mate men fanns förinstallerad i Raspberry Pi OS?

 

Tillägg:

Jodå, det gick av bara farten att få Raspberryn att agera BT-ljudenhet, det var bara att ansluta till den från mobilen.

Fjärrstyrning löstes med NoMachine.

 

Det verkar som att Ubuntu Mate inte startar upp alls om det inte finns någon ansluten skärm (headless). Tidigare hade jag det problemet med just fjärrstyrning men nu är detta "värre".

Tack igen då till @Cecilia som hittade en lämplig pryl för detta att simulera en skärm.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev Mikael63:

Jodå, det gick av bara farten att få Raspberryn att agera BT-ljudenhet, det var bara att ansluta till den från mobilen.

Visst, det fungerade fint, igår, med en Android ansluten.

Idag skulle en iPhone och en iPad anslutas. Det funkade inte och efter det misslyckandet så fungerar det inte heller med Android. Ansluten för samtal står det bara. Så det projektet får också skrotas.

Öppen för förslag!

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-04-20 21:01, skrev Mikael63:

Det verkar som att Ubuntu Mate inte startar upp alls om det inte finns någon ansluten skärm (headless). Tidigare hade jag det problemet med just fjärrstyrning men nu är detta "värre".

Tack igen då till @Cecilia som hittade en lämplig pryl för detta att simulera en skärm.

Komplettering/klarläggande:

Jag testade med en ny och ren Raspberry Pi OS där VNC fungerar bra.

Vet inte hur jag fått detta att fungera tidigare men om jag startar om Pi när jag har en etablerad förbindelse via VNC så bryts ju den förbindelsen men etableras igen så snart Pi startat upp. Om jag tar ur bildskärmskabeln vid omstarten så etableras VNC-förbindelsen men med text som upplyser om att skrivbordet inte kan visas. Sätter jag tillbaks bildskärmskabeln så får jag ingen bild där heller, förrän efter omstart. Att ändra skärmupplösningen från "default" till annat spelar ingen roll.

HDMI-adaptern, eller en bildskärm, måste vara ansluten för att det ska fungera. Dock verkar det bara behövas när Pi startar upp. Min killgissning är att om ingen skärm hittas vid uppstart så laddas inga grafikdrivers.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyller på med fler erfarenheter:

Efter diverse testande med blåtand/ljud (annan tråd) kan jag konstatera att ljudnivån, utgången, är avsevärt lägre i Raspberry Pi OS än vad den är i Ubuntu MATE.

 

Jag har använder, och har använt i många år, den utmärkta appen WebVideoCaster i mobilen och surfplattan.

(Såg hela serien Mandalorian via den)

Där bland alternativ att casta finns ett val att skicka till en smart-tv. Nu har jag ingen sådan men en smart-tv är ju egentligen bara en enhet med en webbläsare varför jag i webbläsaren i Raspberryn skriver in den adress som uppges.

Då kan jag casta dit och ljudet spelas upp via audioutgången.

 

Användningsområde för Raspberryn är således löst!

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
2021-04-23 21:41, skrev Mikael63:

Användningsområde för Raspberryn är således löst!

Har försökt fylla på lite. Något mer att använda den till alltså.

 

Att visa aktuell temperatur via en ansluten sensor var inte så simpelt som det låter.

Det tycks inte finnas ett enda program för det. Alltså ett färdigt "GUI" där man väljer ansluten "pinne" och vald sensor.

Däremot finns det flera programsnuttar som ska fungera, som ska visa avläst värde i ett terminalfönster. Min erfarenhet efter att ha testat sådana tyder på att man bara killgissat.. Det är inget som fungerar på min Raspberry Pi gen 4. Eller så skriver man en artikel hur man gör men utelämnar något grundläggande. För mycket pill och felsökning i programkod för att det ska tilltala mig att fortsätta.

 

Att använda den som en nätverksbrygga finns några guider om. Dock inget program man startar och konfigurerar. Testade ett skript, ett installationsskript som meckade en massa och sedan skulle det fungera efter omstart. Det gjorde det ju inte. Återställde en nytagen Timeshift-backup.

 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...