Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Protonmail, lagra lokalt.


esofagus
 Share

Rekommendera Poster

Protonmail.

Om jag använder denna krypterade webbaserade tjänst hur lagrar jag säkrast mina mail lokalt?

Är ju inte alltid uppkopplad.

Använder jag en klient (tex. Outlook) så kommer de åt mailen på sin server.

   

Dessutom kan USA/NSA eller EU begära åtkomst?

 

Tips på bästa sättet önskas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan t.ex. använda Thunderbird eller eM Client och hämta mejlen med POP3 om Protonmail stödjer det. Men jag vet inte om det innebär att du tappar en del av säkerheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev esofagus:

Protonmail.

Om jag använder denna krypterade webbaserade tjänst hur lagrar jag säkrast mina mail lokalt?

...

Använder jag en klient (tex. Outlook) så kommer de åt mailen på sin server.

Kanske finns det möjlighet att spara lokalt även med användning av webbmejlen, men även om det går så är det sannolikt enklare med en klient.


Så kan du använda Outlook (förutom klienterna som Cecilia föreslår, m fl), du blir inte låst till att hantera mejlen direkt på servern med Outlook. Nu skriver ProtonMail att de inte supportar POP3, men används IMAP kan man ju flytta mejlen till någon lokal arkivmapp. Den raderas då från Inkorgen, både på servern och den synkade versionen i klienten. Vill man inte hantera det manuellt, eller med någon automatik i klienten om det finns, så kan det göras med ProtonMail Bridge (om man är en betalande användare).


Vid användning av en klient bör man använda en krypterad överföring till leverantörens server. Dels för att dölja innehållet i mejlen men framför allt för att skydda sina inloggningsuppgifter. Hur kryptering hanteras mellan e-postservrar och av avsändare/mottagare går inte alltid att veta, och det är här ProtonMails kryptering är användbar för att dölja mejlens innehåll end-to-end. Men då måste förstås även avsändare/mottagare hantera det också.


https://protonmail.com/support/knowledge-base/imap-smtp-and-pop3-setup/

https://protonmail.com/bridge/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Christer.

Jag kommer senare gräva ner mig i det här moraset (har mycket från Protonmail också).

Eftersom min mail-leverantör snart stänger ner mig kommer jag tillsvidare att köra Web-mail hos Protonmail.

Förbereder mig dock, blir betalande kund och installerar protonbridge.

Nu sätter jag mig ner och informerar uppåt 100 mottagare om mail-bytet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...