Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan element skadas av att inte använda dem?


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Nu när det börjar bli kallare ute får jag äntligen så svalt i sovrummet som jag vill ha det runt 14 , 15 grader är väl vad jag lyckas komma ner i utan att öppna fönstren. Det för att jag inte har de vattenburna elementen på. Men det slog mig att jag inte vet om det kan bli några problem med att inte använda elementen under vintern. Finns det några risker egentligen? Kan elementen skadas? Jag tänker mig eventuella packningar som kanske behöver vatten strömmande för att inte torka och orsaka läckor. Eller oroar jag mig i onödan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brrr, låter kallt tycker jag, men nej, du kan lugnt låta dina vattenburna element vara avstängda.

Det enda som kan hända över tid, är att stiftet som sitter i termostaten kan eventuellt börja fastna/kärva, så att när du vrider på värme nästa gång så kommer ingen värme, då får man "motionera" igång detta stift igen, så kommer vämen åter.

Du kan också få in luft i elementet, men det är ju bara då att lufta.

 

Men det är väl ungefär som när du låter elementen vara avstängda under sommaren, precis samma sak. Något element kan "krångla" vid återstart.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

3 timmar sedan, skrev Laso:

Brrr, låter kallt tycker jag, men nej, du kan lugnt låta dina vattenburna element vara avstängda.

Det enda som kan hända över tid, är att stiftet som sitter i termostaten kan eventuellt börja fastna/kärva, så att när du vrider på värme nästa gång så kommer ingen värme, då får man "motionera" igång detta stift igen, så kommer vämen åter.

Du kan också få in luft i elementet, men det är ju bara då att lufta.

 

Men det är väl ungefär som när du låter elementen vara avstängda under sommaren, precis samma sak. Något element kan "krångla" vid återstart.

Tackar, då kan jag sova lugnt. Med ett duntäcke är det helt underbart faktiskt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Laso:

Brrr, låter kallt tycker jag, men nej, du kan lugnt låta dina vattenburna element vara avstängda.

Det enda som kan hända över tid, är att stiftet som sitter i termostaten kan eventuellt börja fastna/kärva, så att när du vrider på värme nästa gång så kommer ingen värme, då får man "motionera" igång detta stift igen, så kommer vämen åter.

 

Det där med att "motionera igång stiftet" i termostaten....?! ?  Hur gör man det på ett centralvärme-element?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tar bort termostaten och använder t.ex. skaftet på en skruvmejsel för att trycka in "stiftet" som sitter i själva ventilen. Sitter det fast, knacka lätt på det tills det lossnar och tryck det sen fram och tillbaka tills det löper lätt.

Redigerad av Hockke
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte isolering runt rör. Så kan dom frysa .  Då blir inte lika roligt. 

Dom  kan rosta invändigt om det , 

I övrigt låte kallt .. man känner reda vid  el runt 17 grader 

 

 

Redigerad av Stafstaf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev Stafstaf:

Är det inte isolering runt rör. Så kan dom frysa .  Då blir inte lika roligt. 

Dom  kan rosta invändigt om det , 

Det behöver ju vara minusgrader för att det ska kunna frysa och riktigt så kallt tror jag inte att Ts vill ha det. Dessutom kommer termostaten att öppna lite ändå, även när den är inskruvad.

Rör och element rostar inte utan tillgång till syre. Det är därför man bör undvika att fylla systemet med nytt (syrerikt) vatten om det inte är ett måste.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...