Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AnyDesk


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Det finns några trådar som egentligen handlar om annan mjukvara där AnyDesk letat sig in.

Bl.a. https://eforum.idg.se/topic/360647-teamviewer/

och

https://eforum.idg.se/topic/361741-teamviewer-och-oövervakad-åtkomst/

samt min egen tråd

https://eforum.idg.se/topic/361126-os-lämplig-för-raspberry-pi-4/

 

Tänkte att det kunde vara lämpligt med en egen tråd som handlar om just Anydesk och inte om liknande program.

 

Själv kör jag gratisvarianten och jag har i huvudsak egna enheter som jag ansluter, eller HAR anslutit till. Nu senast min Raspberry (se länk ovan).

 

1. När jag körde med TeamViewer satte jag alltid på alla enheter ett och samma lösenord. Det var, kan jag ju säga nu när jag skrotat TeamViewer, åtta specialtecken, ett och samma tecken åtta gånger. Det är dock inte tillräckligt säkert i AnyDesk och jag har hittat på något annat lösenord, anslutit och sedan sparat lösenordet i "min" AnyDesk, som jag ansluter från. Finns något sätt att se vilket lösen det är?

 

2. Att ansluta till mobilen går smidigt. Då kan man ex. använda datorns tangentbord om man skriver något på Kik, eller liknande. Dock får jag inte till detta med åäö. Inställningen överförd 1:1 ger [';{":

Inställning översätt samt automatiskt ger inget tecken alls.

Finns någon annan generell inställning för detta?

Ed. detta tycks vara totalt omöjligt att lösa med TeamViewer varför det torde vara lika omöjligt i AnyDesk?

 

3. Kopiera & klistra text fungerar åt båda hållen (nu är det koppling mellan två Linux) men det verkar inte gå att göra detta för filer. Är det också en tanke med det, att man ska använda filöverföring då? 

 

Redigerad av Mikael63
3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder i huvudsak Cloudberry Remote numera (se mina inlägg i den första länken du lagt med i ditt inlägg) men har även AnyDesk på Skrivbordet. Kör det utan att ha det installerat i de fall jag inte får Cloudberry Remote att göra det jag vill.

 

Jag skall installera AnyDesk vid tillfälle och se vad jag kan hitta för lösning på ditt problem. Jag kör inget så som du gör utan låter den jag skall hjälpa starta programmet och ge mig inloggningsuppgifterna.

 

Om du har tålamod skall jag jobba på det så snart jag kan och återkommer med det jag får fram.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev X-Men:

Cloudberry Remote

Även om jag skulle kunna få det att fungera i Linuxmiljö via Wine så verkar det inte än finnas någon version för Android.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, skrev Mikael63:

Även om jag skulle kunna få det att fungera i Linuxmiljö via Wine så verkar det inte än finnas någon version för Android.

Cloudberry Lab, som ursprungligen ligger bakom Cloudberry Remote, har integrerats med MSP360. 
 

Den nyaste versionen av Cloudberry Remote heter idag MSP Remote Desktop och är som tidigare kostnadsfri. Den finns idag för Windows, MacOS, iOS och Android men inte för Linux. 
 

Om behovet är att kunna köra det i Android och du kan köra Wine i Linux med Windowsversionen har du en möjlig lösning.

 

Du hämtar den senaste versionen för de fyra nämnda plattformerna här:

 

https://www.msp360.com/remote-desktop.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den var lurig!

De skriver på förstasidan att den finns för Android. När man skall hämta den, precis som du gjort, får man det besked du visar.

Inte snyggt av dem, tycker jag.

 

Beklagar att jag inte testade det hela vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen fara, jag har nu anmält mig.

Det verkar finnas en uppsjö av appar som man kan använda för att ansluta TILL en dator FRÅN mobilen men få som är åt andra hållet.

Märkligast, kan tyckas, är att inte ens en VNC-server finns för mobilen.

(Jo EN för icke "rootade" telefoner men den krävde meck varje gång telefonen startats om)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske en orsak är att det är knöligare att styra allt från en mobil och därmed inte lika olönsamt som att skapa åt andra hållet.

 

Jag skall ge mig på AnyDesk och återkomma i ämnet när jag haft möjlighet att testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Detta verkar inte (bara) vara en Anydesk-feature. Har hittat en (1) VNC-server till Android och det blir samma sak där...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu gått igenom AnyDesk och hur man skall kunna komma åt det förvalda lösenordet.

Enligt AnyDesks säkerhetsfunktion går det inte att komma åt ett förvalt lösenord just för att ingen skall kunna komma åt det och den vägen göra intrång i en dator.

Har man glömt lösenordet är det tyvärr kört och man måste skapa ett nytt, som per automatik ersätter det tidigare förvalda lösenordet.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det får väl ändå anses som en godtagbar "ursäkt" till varför man inte kan se vilket lösen som är satt.

 

Angående 2. så gav jag kritik om detta på Google Play och då ville utvecklarna ha mail om hur det "såg ut" hos mig och det har de fått.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...