Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"LÖST" Alla aktivitetsikoner visas ej (win10 laptop 2in1 Lamina t1010b)


Okalettos
 Share

Rekommendera Poster

Gokväll :)

 

Vi har ett litet skumt fel på en dator med Windows 10 home (inkl senaste windowsuppdateringarna per idag och några omstarter för säkerhets skull)..

Felet består av att många av de små ikonerna i änden av aktivetsfältet (t ex volym, batteri, antivirus, etc) inte visas enligt vår önskan..

Vi har ställt in att samtliga ikoner ska visas, både "programikoner och "systemikoner".. men bara en bråkdel visas ?

De enda som för tillfället visas är åtgärdscenter, windows säkerhet, wifi, klocka+datum..

Vi vill ju minst även se volymkontroll.. och eftersom datorn är en lapotop så vill vi ju kunna se batteri också.. och gärna status för vårt antivirusprogram.. och gärna några fler saker..

 

Nån som vet vad felet handlar om? Och hur man löser det..?

 

Mvh och trevlig kväll..! :)

Redigerad av Okalettos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha oooh fn.. Ja det låter inte omöjligt då nej.. Bara att invänta nästa uppdatering då gissar jag..?? 

 

Märkligt att så stora företag inte lyckas debugga tillräckligt innan de släpper uppdateringar :/.. Skönt att man nu för tiden inte behöver köpa dyra licenser för tusen spänn och uppåt.. Det gör ju att man åtminstone inte blir jätteilsken när man får in nya buggar i windows ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Okalettos:

Skönt att man nu för tiden inte behöver köpa dyra licenser för tusen spänn och uppåt..

Det beror väl på, licenserna är ju inte gratis i alla fall, antingen följer dom fortfarande med datorn man köper, eller så får man betala om man köper en separat och installerar i en dator, är väl inget nytt där. Eller har jag missat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att licensnycklar numera finns till väldigt låga priser..

Köpte nyligen win10pro till en hemdator för 180kr.. Installation direkt från Microsofts hemsida (och där matar man in sin köpta licensnyckel) och sedan aktivering via telefon.. Så inget olagligt vad jag förstår :)

Det lustiga är, att på microsofts hemsida kan man köpa exakt samma hemlicens, för ca 5000-6000kr haha ;).. Gissar att de chansar på att inte alla vet att det finns billigare ställen.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådana billiga nycklar är ju normalt sett inte korrekta/giltiga som Microsoft ser det.

 

Ett exempel är att ett företag köper volymlicensnycklar i stora mängder och därför får ett bra pris men riktigt alla går inte åt och då tycker någon på IT-avdelningen att det är smart att sälja de överblivna nycklarna och eftersom den personen inte har betalat något så går det att sälja billigt. Ett annat exempel är Microsoft ger ut nycklar via högskolor som bara får användas av eleverna där men några elever säljer sina nycklar i stället.

 

Däremot är det rätt omöjligt för Microsoft att veta att du inte jobbar på det där företaget eller pluggar på den där skolan som har betalat för nyckeln och därför godkänner de nyckeln. Ibland gör någon av de där säljarna fel och säljer samma nyckel till två personer och då kan det bli problem för båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia :)

 

Ja det låter logiskt det du skriver om billiga licenser.. Har länge funderat på hur det kan finnas så billiga licenser numera..

Men "Sådana billiga nycklar är ju normalt sett inte korrekta/giltiga som Microsoft ser det."

Tja, det är ju deras problem kan iaf jag tycka ;).. Och med de buggar som ibland kommer med nya uppdateringar så tycker jag runt 200kr är lagom, samt att de är dåliga på att ta till sig feedback, precis som t x ett annat stort företag, Spotify.. Jag har flera synpunkter på ms nya Office (främst outlook mejl-modul som lämnar en del att önska trots att det funnits i säkert 20år.. De borde lära av tidigare mejlprogram som outlook Express och Windows live mail när det kommer till vissa simpla funktionaliteter..

 

Men nog om bitterhet från min sida ;).. Har du nån idé angående trådens ursprungliga ämne? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

200 kr är väl i samma storleksordning som vad Microsoft får när man köper en dator där Windows Home ingår. Men Microsoft får ju inga pengar alls när någon (du) köper en nyckel som inte är korrekt/giltig utan det är ju bara någon kriminell som tjänar pengar på det.

 

Office Outlook har väl alltid varit inriktad mot företagsmarknaden. För privatpersoner har de ju i stället tagit fram Outlook Express, Windows Mail, Windows Live Mail och nu då appen E-post.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Okalettos:

Vi har ställt in att samtliga ikoner ska visas, både "programikoner och "systemikoner".. men bara en bråkdel visas

Jag hade ett liknande problem med min stationära dator och det löstes av att jag installerade Intels Driver & Support Assistant

https://eforum.idg.se/topic/361175-tack-lighthouse2/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tyvärr känner jag också till att sådant här förekommer, och kollar man med Microsoft, så har dom tydligen svårt att göra något åt det. Så det har kommit att bli en liten gråzon tyvärr, och då passar mindre nogräknade personer på att få tag på en billig licens som egentligen juridiskt är ogiltig/olaglig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Outlook Express, Windows Mail, Windows Live Mail och nu då appen E-post.".. Sure, men appen E-post känns mest som en förlaga till riktiga epostprogram.. OE, live mail & Co finns ju inte längre, märkligt nog, tycker jag..

 

Angående billiga licenser från mindre nogräknade återförsäljare (finns många these days).. Så kan jag inte riktigt förstå varför Microsoft har svårt att komma åt problemet.. Men det är klart att det finns orsaker.. Men men, 2000-6000 för 1st Windows eller officelicens känns å andra sidan som hutlösa priser, åtminstone för en hemanvändare..

Om de vore 'smarta' så borde de sänka sin egna priser med en faktor 5 till 10 om de vill premiera försäljning av 'riktiga' licenser.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat Thunderbird?

Ett riktigt bra mejlprogram riktat mot privatpersoner.

 

När det gäller Office finns det ju mycket bra gratis alternativ för den som inte håller på med avancerade saker i Excel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har börjat inse att problemet är större än att ikonerna inte syns.. 

I enhetshanteraren finns inte battery acpi control (osv), så Windows kan inte kommunicera med batteriet, därav ingen ikon i aktivitetsfältet..

Och ljudkretsen finns inte heller i enhetshanteraren..

Inga maskinvaruförändringar finns enligt Windows och alla senaste Windowsuppdateringar är installerade.

 

Har skapat en ny tråd för detta.. 

https://eforum.idg.se/topic/362363-har-win10-och-win81-exakt-samma-drivrutiner-för-maskinvara/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Lite statusuppdatering (angående vår 2in1 Lamina t-1010b.nord).. 

Vi har varit i kontakt med representanten för Lamina i Sverige, de sitter ju i Göteborg faktiskt, och fått tillgång till fabriks-image ?.. Och ta mig tusan, INGEN hårdvara är defekt/trasig.. För efter installationen fungerar precis ALLT ???..

DOCK, efter ett dygn med uppdateringar från Microsoft Windows Update så kom vi till slut till höstens stora uppdatering 20H0 samt efterföljande kummulativ uppdatering för densamma.. Allt frid och fröjd.. Ända tills Windows Update kort därefter aviserar att det finns massvis med valfria drivrutinsuppdateringar (främst Intel och Realtek, men även andra namn), ungefär 15-20st..

Och eftersom allt gått så bra ända t o m 20H0 ? så tänkte vi chansa på att ladda ner drivrutinerna för att 'optimera' datorn.. För säkerhets skull skapade jag en återställningspunkt först.. Och sedan installerades en efter en, utan problem och därefter uppmaning om omstart.. Men, efter omstarten var vi tillbaks på ruta noll ???.. Inget ljudkort i enhetshanteraren, ingen Microsoft battery acpi-driver control method, ingen pekskärmsfunktion, ingen g-sensor/rotation, etc..

Helt sanslöst att så många saker drabbas av dessa uppdateringar :/.

Återställning till återställningspunkten gav tyvärr inget överhuvudtaget när det gäller drivrutinsfelen som uppstod ovan.. Rätt värdelöst ;/

 

Så, nu får vi göra om allting och försöka undvika alla s k valfria uppdateringar från Microsoft och hoppas på det bästa tills dess 'Lamina & Company' tar lite mer ansvar och släpper egna drivrutinsuppdateringar (vilket de faktiskt säger att de kommer försöka göra inom en snar framtid, vi får hoppas på det ?). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Mikael63:

Ja det ligger mycket i det ?.. Men oavsett det så är det rätt kasst att Windows återställningspunkt inte reverserar drivrutiner som precis installerats, särskilt när det är 'valfria drivrutiner' som kommer från, just Microsoft självt ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...