Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sendto: problem.


Leab
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Jag har fått problem med "Send to" när jag högerklickar på en fil. Förut har det stått "Epostmottagare". Den raden har fösvunnit. Associationen till mailprogrammet fungerade inte och jag fick tips om att skriva shell:send to i utforskaren och då försvann raden under Send to. Hoppas någon kan hjälpa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, skrev Mikael63:

Jag vet inte vad som hänt men jag fick själv tips i denna tråd

https://eforum.idg.se/topic/361023-ändra-mall-för-send-to/

kanske har du nytta av informationen där.

Jag gör exakt som det står men det fungerar ändå inte. Jag ser inte den skapade "raden" Har även startat om datorn utan resultat. Att ta bort en rad tex Faxmottagare går bra men det går inte att skapa  den "nya" raden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var nog

Citat

Create a custom Send to shortcut tutorial

jag följde.

 

Det finns ju även en sektion som heter

Citat

Send to Mail Recipient not working

Har du testat även det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Mikael63:

Det var nog

jag följde.

 

Det finns ju även en sektion som heter

Har du testat även det?

 

Jag är nog inte med där. Någon sektion ser jag inte, det enda jag ser är någonting som handlar om Outlook och det är ju inte det detta gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel så använder Leab Mozilla Thunderbird. Om så är fallet har du väl satt Thunderbird som standardapp för din e-post, Leab?  Windows 10 har annars sin e-post-app som default. För att göra Thunderbird till standardapp:

Inställningar > Appar > Standardappar (i vänsterspalten) > Standardappar kommer upp. Klicka på ikonen E-post så får du upp valet Thunderbird, som du då klickar på.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man annat program som hanterar ens e-post får man byta ut sökväg och filnamn till motsvarande för det programmet och testa om det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Om jag inte minns fel så använder Leab Mozilla Thunderbird. Om så är fallet har du väl satt Thunderbird som standardapp för din e-post, Leab?  Windows 10 har annars sin e-post-app som default. För att göra Thunderbird till standardapp:

Inställningar > Appar > Standardappar (i vänsterspalten) > Standardappar kommer upp. Klicka på ikonen E-post så får du upp valet Thunderbird, som du då klickar på.

Jovisst kör jag Thunderbird. Det allvarligaste problemet är att valet "epostmottagare" har försvunnit från "Send to"-listan. 1'a steget måste ju vara att få tillbaka valet. Jag har försökt skapa ett nytt val i listan men det fungerar inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det sista inlägget här

https://www.bleepingcomputer.com/forums/t/648326/right-click-send-to-mail-recipient-not-working-thunderbird-5211/

skriver dock signaturen papaxas att problemet löstes för honom efter att han valt Thunderbird som standard-e-post-program
https://support.mozilla.org/sv/kb/make-thunderbird-default-mail-client Det vore ju bra om det vore så enkelt för hur man ska omvandla de givna engelska instruktionerna för MS Outlook till instruktioner för Thunderbird är inte lätt, åtminstone inte för mig. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev mbgtmari:

I det sista inlägget här

https://www.bleepingcomputer.com/forums/t/648326/right-click-send-to-mail-recipient-not-working-thunderbird-5211/

skriver dock signaturen papaxas att problemet löstes för honom efter att han valt Thunderbird som standard-e-post-program
https://support.mozilla.org/sv/kb/make-thunderbird-default-mail-client Det vore ju bra om det vore så enkelt för hur man ska omvandla de givna engelska instruktionerna för MS Outlook till instruktioner för Thunderbird är inte lätt, åtminstone inte för mig. 

 

Jag tror att vi misstolkar varandra. Thunderbird är vald som standard! Det som har hänt är att när man högerklickar på en fil och väljer "send to" så har valet "epostmottagare" försvunnit. De länkar jag fått hjälper inte för att få tillbaka valet under "send to". Det har ju ingenting med Thunderbird att göra. Det är ju i Windows utforskare det ligger! Det första jag önskar är att få tillbaka  valet "epostmottagare" sedan får man ta det därifrån. Jag hoppas jag har förklarat någotsånär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inte missförstått och visst har Thunderbird betydelse eftersom TB är ditt standard e-post-program. Jag känner inte till något sätt att få tillbaka högerklick på fil > Skicka till e-postmottagare annat än det som beskrivs i Mikaels länk och gäller Microsoft Outlook. I bleepingcomputer-tråden föreslås först ett ganska svävande tips som du redan verkar ha provat, nämligen att skriva shell:send to i utforskaren, vilket för din del ledde till att raden under Send to försvann. (Det svävande tipset var förstås Kör > shell:send to.)


Jag vet förstås inte om det hjälper men har du följt instruktionerna för inställningar i Thunderbird i papaxas support.mozilla-länk?

Verktyg > Inställningar > Avancerat > Bocka i rutan framför "Kontrollera vid start om Thunderbird är standardklient för e-post"

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Nej, jag har inte missförstått och visst har Thunderbird betydelse eftersom TB är ditt standard e-post-program. Jag känner inte till något sätt att få tillbaka högerklick på fil > Skicka till e-postmottagare annat än det som beskrivs i Mikaels länk och gäller Microsoft Outlook. I bleepingcomputer-tråden föreslås först ett ganska svävande tips som du redan verkar ha provat, nämligen att skriva shell:send to i utforskaren, vilket för din del ledde till att raden under Send to försvann.


Jag vet förstås inte om det hjälper men har du följt instruktionerna för inställningar i Thunderbird i papaxas support.mozilla-länk?

Verktyg > Inställningar > Avancerat > Bocka i rutan framför "Kontrollera vid start om Thunderbird är standardklient för e-post"

Jag tror jag ger upp. Tb är förvald!! Om man inte har något mailprogram installerat, finns inte valet epostmottagare då? Jag har aldrig tänkt på det eftersom jag alltid har haft ett mailprogram installerat. Men återigen är ju problemet att valet har försvunnit, att sedan synka det med Tb är nästa bekymmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Leab:

Jag tror jag ger upp. Tb är förvald!! Om man inte har något mailprogram installerat, finns inte valet epostmottagare då? Jag har aldrig tänkt på det eftersom jag alltid har haft ett mailprogram installerat. Men återigen är ju problemet att valet har försvunnit, att sedan synka det med Tb är nästa bekymmer.

Jag vet inte hur du har gjort när du har följt guiden Mikael63 har länkat till men något har du gjort fel. Guiden fungerar. Jag testade med mitt e-postprogram, eM Client, inga problem. Nu har jag e-postmottagare och e-postmottagare2 i "Skicka till" alternativen. Kommer så klart att ta bort en av dem igen. Så här gjorde jag. Som det beskrivs i guiden.

 

Öppna shell:sendto. Högerklicka på en tom plats i mappen. Välj nytt, genväg.

Bäddra fram till thunderbird.exe. Den borde ligga i "Den här datorn-Lokal disk (C:)-Program(x86)-Mozilla Thunderbird.

När du har hittat den, markera den och OK. Klicka Nästa. Där kan du sedan ge den namnet E-postmottagare och sedan slutför.

 

Enda kruxet med den här metoden är att om du byter E-post program, behöver du gå in i shell:sendto och ändra sökvägen i E-postmottagare till det nya programmet.

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev vertpre:

Öppna shell:sendto. Högerklicka på en tom plats i mappen. Välj nytt, genväg.

Bäddra fram till thunderbird.exe. Den borde ligga i "Den här datorn-Lokal disk (C:)-Program(x86)-Mozilla Thunderbird.

När du har hittat den, markera den och OK. Klicka Nästa. Där kan du sedan ge den namnet E-postmottagare och sedan slutför.

 

Håller helt med, men jag skulle välja namnet Thunderbird på genvägen så behöver man inte fundera på varför inte det fungerar när man har bytt mejlprogram.

 

Samma sak kan man göra med andra program. Jag har en genväg till Anteckningar i SendTo-mappen så kan lätt klistra in en bit från t.ex. en webbsida eller ett mejl i Anteckningar.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Leab:

Det som har hänt är att när man högerklickar på en fil och väljer "send to" så har valet "epostmottagare" försvunnit.

=

Citat

If you are missing the Mail Recipient shortcut in the Send to folder

 

 

12 timmar sedan, skrev Leab:

Det har ju ingenting med Thunderbird att göra. Det är ju i Windows utforskare det ligger! Det första jag önskar är att få tillbaka  valet "epostmottagare" sedan får man ta det därifrån.

=

Citat

go to the Send to folder then create a text file in the folder. Rename the file MailRecipient.MAPIMail (do not use .txt extension).

Copy the command and paste it as the text file name.

MailRecipient.MAPIMail

These are the steps if using Windows 8/10:

  1. Type shell:sendto in the File Explorer address bar to open the Send to folder.
  2. On the View tab, tick File Name Extensions to show extensions.
  3. Right-click and choose New > Text Document
  4. Paste MailRecipient.MAPIMail in as the file name & delete .txt

If that fails, rename Msmapi32.dll located under your Program files in Common Files\System\MSMAPI\1033 and run fixmapi.exe.

Tillägg, det där 1033 på slutet kan ju vara 1053 för Svenskt OS

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev vertpre:

Jag vet inte hur du har gjort när du har följt guiden Mikael63 har länkat till men något har du gjort fel. Guiden fungerar. Jag testade med mitt e-postprogram, eM Client, inga problem. Nu har jag e-postmottagare och e-postmottagare2 i "Skicka till" alternativen. Kommer så klart att ta bort en av dem igen. Så här gjorde jag. Som det beskrivs i guiden.

 

Öppna shell:sendto. Högerklicka på en tom plats i mappen. Välj nytt, genväg.

Bäddra fram till thunderbird.exe. Den borde ligga i "Den här datorn-Lokal disk (C:)-Program(x86)-Mozilla Thunderbird.

När du har hittat den, markera den och OK. Klicka Nästa. Där kan du sedan ge den namnet E-postmottagare och sedan slutför.

 

Enda kruxet med den här metoden är att om du byter E-post program, behöver du gå in i shell:sendto och ändra sökvägen i E-postmottagare till det nya programmet.

 

Fy f.... vad glad jag är!! Det fungerar klockrent! Att man kunde redigera i listan hade jag heller ingen aning om. Att det dessutom skulle skapas en genväg med namnet har jag inte sett någonstans. STORT tack för att du löste problemet!

 

Däremot fick jag ett nytt bekymmer. När man tex väljer en bild och sedan sendto så kom det förut upp en dialogruta som hade något med storleken att göra, den kommer inte fram längre så om bilden är lite större så tar det en evighet innan bilden visas i inkommande mail och dessutom är den väldigt stor. Förut var den betydligt mindre. Har gått igenom alla inställningar men hittar inget.

Redigerad av Leab
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...