Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kodfel i html-fil?


dosman
 Share

Go to solution Solved by Cluster,

Rekommendera Poster

Nedanstående html-kod fungerar utmärkt i webbläsaren IE-6 i Windows-XP. Dock inte i Firefox-52 i Windows-XP. Koden fungerar heller inte med IE-11, Edge eller Firefox-80 i Windows-7. Samma nedslående resultat med Edge i Windows-10.

 

------------------- Soko-Micro-V.swf.html --------------------

<HTML>
<HEAD> <TITLE>Sokoban</TITLE> </HEAD>

<BODY bgcolor=#cccccc> <center> <font color=#dd0000>

<h1>Sokoban </font> in action</h1>
<h4>Gameplay: Paul Voyer, France</h4>

<OBJECT>
<WIDTH="273" HEIGHT="273" id="Soko-Micro-5.swf">
<PARAM NAME=movie VALUE="Soko-Micro-5.swf">
<PARAM NAME=quality VALUE=high>
<PARAM NAME=bgcolor VALUE=#ffffff>

<EMBED src="Soko-Micro-5.swf" quality=high
 bgcolor=#111  WIDTH="273" HEIGHT="273"
 NAME="Soko-Micro-5.swf" TYPE="application/x-shockwave-flash">
</EMBED>
</OBJECT>

</BODY>
</HTML>

--------------------------------------------------------------

Min undran: Varför fungerar koden i IE-6 i Windows-XP men inte i moderna webbläsare och moderna OS? Kanske kan några på eforum testa koden på era datorer med någon swf-fil ni kanske har liggande eller kan hämta gratis på Internet. Någon av er kan kanske till och med presentera en fungerande, modifierad html-kod.

Soko-Swf-IE6.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två saker tänker på .

 NAME="Soko-Micro-5.swf

Den fil bör i samma mapp 

" TYPE="application/x-shockwave-flash">

Här frågar efter en modul som bara brukar funger under älder webläsare som någon sort uppspelar 

 

jag kan helt fel 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag minns det så blev Internet Explorer 6 mycket snabbt en dominerande webbläsare på marknaden då den kom ungefär samtidigt med operativsystemet Windows XP, som i sin tur kom att ta en mycket stor marknadsandel. Allt som byggdes på den tiden var då tvunget att fungera med IE 6. Sedan, med facit i hand, skulle det visa sig att man i stort och smått ignorerade webbstandarden på den tiden med IE 6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Stafstaf: Jovisst ligger filerna i samma mapp alltid. @Mikael63: Vitsen är att köra i webbläsare, inte på alternativ sätt! 'Media Player Classic' stöder t ex SLW men det blir inte snyggt! Se bifogad jämförelse! Jag väntar fortfarande på era testresultat! Kan inte någon anstränga sig, tack.

Soko-Swf-II.png

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ända webläsare jag rekommendera är som följer som bild 

Fler gånger har den webläsaren  klara fixa flash  webbsidor ! 

 

Citat:

Se bifogad jämförelse! Jag väntar fortfarande på era testresultat! Kan inte någon anstränga sig, tack.

 

Vad kan man förvänta sig av andra! 

Vill man gå till xp och köra webbaserat saker ..! 

Så  bör någ lägga upp en länk så  att andra kan komma ut webplats.  

Flash är ett väldigt osäker tillbehör till e6 , xp , 

HTML5 stöder inte Flash i huvudtaget

Det går  säker hitta  något sort verktyg,  

För dina önskan mål 

 

 

 

 

 

 

 

Screenshot_20201020-221226_One UI Home.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Stafstaf med fler. Jag har visst uttryckt mig oklart. Det jag vill är att få flash att fungera i Windows-7 eller Windows-10. Så ni som kör dessa OS kan väl testa min redovisade kod i dessa - om ni orkar...

 

- När JAG i Windows-10 försöker köra flash så får jag av systemet en fråga om jag vill tillåta flash. Då svarar jag JA men i stället för att SWF-filen startar så visas endast en 'platshållare' för den. Och då tänker man ju i första hand på inkorrekt KOD.

 

- Så, herr Mikael63, moderna webbläsare har visst inte skrotat stödet, som du antar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev dosman:

Vitsen är att köra i webbläsare, inte på alternativ sätt!

Varför då? Fungerar det inte att köra enligt den instruktion som Mikael63 länkade till?

 

9 timmar sedan, skrev dosman:

Se bifogad jämförelse! Jag väntar fortfarande på era testresultat! Kan inte någon anstränga sig, tack.

Flash är på väg bort eftersom det inte är säkert. Den 31 december 2020 är sista dag, efter det kommer inga nya säkerhetsuppdateringar ut.

 

Jag tror att få är intresserade av att få igång flash i Windows 10 med tanke på att det läcker som ett såll. Även om stödet inte är borta ännu, verkar det vara på väg ut för Edge, Chrome och Firefox

 

Om du vill fortsätta köra Flash är nog Mikael63:s länk att föredra och köra det utanför webbläsaren. Tror det blir svårt att få igång det i Windows 7 eller Windows 10.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Som påpekats flera gånger tidigare i tråden, de moderna webbläsare som ännu inte slutat stödja flash gör det inom kort.

Jag skulle inte lägga allt för mycket tid på att få detta att fungera i både äldre och nyare webbläsare.

 

Din kod är gammal (taggar som ej längre stöds så som center och font) och dessutom felaktig (t.ex. nästlat font och h1 på ett felaktigt sätt som kan ställa till det med rendreringen)

 

Du kan testa själv i:
https://validator.w3.org/nu/#textarea

 

Om du vill få det att funka i moderna läsare (men då kanske sluta funka i äldre) så kan du ändra till:

<!DOCTYPE html>
<html lang="en">
<head> 
<title>Sokoban</title>
<style>
  body { background-color: #cccccc; }
  #wrapper { 
    max-width: 273px;
    margin: auto;
    }
  .sokoban { color: #dd0000; }
</style>
</head>
<body>
  <div id="wrapper">
    <h1><span class="sokoban">Sokoban</span> in action</h1>
    <h4>Gameplay: Paul Voyer, France</h4>
    <object type="application/x-shockwave-flash" data="Soko-Micro-5.swf" width="273" height="273" id="Sokoban">
      <param name="movie" value="Soko-Micro-5.swf" />
      <param name="scale" value="noScale" />
      <param name="quality" value="high" />
      <param name="bgcolor" value="#ffffff" />
    </object>
  </div>
</body>
</html>

Men återigen, då bara fram till dess att de slutar stödja flash helt och hållet.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har fått saken om bakfoten. För det första vet jag att Flash går i graven vid årsskiftet. Till och med Adobe varnar för detta då man laddar ned flash från deras hemsida. Och herr Automan: Det gör mig inget om flash 'läcker som ett såll'. Än sedan, jag skall bara köra det offline! Kan man inte få leka och experimentera med flash hemma i lugn och ro utan att ni vräker ut er avsky över flash?! Det är märkligt att ingen på eforum har något positivt att yttra om flash, trots dess popularitet då det begav sig. Så nej herr Automan jag tänker inte följa länken som Mikael63 angav. Jag bifogade ju dessutom tidigare en jämförelsebild flash inbakat i html och i Media Player Classic där jag ju kör flash, men jag är inte intresserad av detta förfarande.

 

Tack Cluster och även Stafstaf. Ni har i alla fall gjort ett försök till förslag, till skillnad från alla hundratusentals eforummedlemmar som inte bryr sig överhuvudtaget. Som ligger i dvala och bidar sin tid.

 

Angående min bifogade kod vid mitt inledningsinlägg så är koden autogenererad av ett program från år 2003 som heter CamStudio! Så herr Cluster behöver ju inte ta i så han spricker vid påpekande av fel i koden! Men eftersom koden fungerade i IE6 webbläsare så tog jag för givet att den även fungerade i senare versioner! Jag har läst på lite om den nya html5 standarden som ju bland annat innehåller videotaggen som är enklare att hantera än tidigare objekt taggen. (Nu är jag lite OT, men fortsätter...). På mina andra modernare datorer fungerar det utmärkt att visa inbäddad video i html-dokument. Synd bara att standarden endast stöder videoformaten  mp4, ogg/ogv och webm.

 

Browsern IE och Edge stöder dock endast mp4. Firefox, hör och häpna, alla nämnda! Personligen hade jag önskat att även Microsoft's wmv format borde ingå i html5 standarden tack vare dess blygsamma filstorlek. Tacknämligt även för oss användare av Windows Movie Maker vilket ju genererar just detta format.

 

Efter en dryg timmes uppehåll i skrivandet har jag nu, på mina mer moderna datorer, testat koden från 'Cluster'. Den fungerar! Tack för det! Helt perfekt resultat blev det i webbläsaren 'Edge Canari' i Windows-7 och 'Edge' i Windows-10. Testresultat kan avnjutas nedan:


----------- Laptop med Windows 7 ---------------------

Edge Canari 86.0.619.0 ..SLW fungerar utmärkt!
Edge 83.0.478.50 ........Platshållningsmeddelande.
IE-11 11.0.9600.19596 ...SLW fungerar bra.
Firefox 80 ..............SLW fungerar INTE. Helt dött.


----------- Desktop med Windows 10 -------------------

Edge 44.18362.449.0 .....SLW fungerar utmärkt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog inte att jag tog i så att jag riskerade att spricka. Jag noterade enbart att koden var gammal och felaktig (vilket inte är så konstigt om du använder ett sjutton år gammalt program) och att det nog är därför som du får problem i moderna webbläsare. 

 

Men bra att du fått det att fungera nu!

 

Det är för övrigt kanske inte så konstigt att du inte får den allra bästa hjälpen när dina svar lätt kan uppfattas som något otrevliga.

Det kan, i all välmening, vara något att tänka på framöver. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev dosman:

IE6 webbläsare så tog jag för givet att den även fungerade i senare versioner!

Antagande eller tro att ska fungera. 

"Alla språk förändras med tiden"

Men finns ett  el två språk som alla förstår .  Bildspråk är ett av dom 

Notor som spelar efter , förstå alla musiker i världen 

 

Om du hade desas kunskaper att som du känner till , att html har förändrad. Så hade själv sett att cord är gamal och del vis ut bytt, 

 

Sen kännde du till att flash ska byttas ut.  

Om man ber snäll , om hjälp med att skriva om html cord till modernare cord

Behöver  inte det betyda att kommer fungera

 

Med vänliga ton lägge på bode inlägg och önskan .. 

Så hade säker fått flera att agera. 

Ett program som är 2003 eller html cord från tid.  Har sina brister. 

Att titta över corde. Även jag miss en del saker , som andra såg. 

Det vissa hur stor intresse jag hade

 

Att begära andra ska visss respekt , när man själv inte förstå , andra ta illa åt sig 

Vår kunbskap är  inte 100% 

Vi troligen del med fem el sex delar 

Så kommer siffra är vara rimlig i forum 

27 minuter sedan, skrev Cluster:

Det är för övrigt kanske inte så konstigt att du inte får den allra bästa hjälpen när dina svar lätt kan uppfattas som något otrevliga.

Det kan, i all välmening, vara något att tänka på framöver. 

Bra skriv.  Bra instälning som vi alla ska ta efter 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev dosman:

Ni har i alla fall gjort ett försök till förslag, till skillnad från alla hundratusentals eforummedlemmar som inte bryr sig överhuvudtaget.

Det må vara många medlemmar här men det är ju verkligen en mycket liten andel av dem som kommer till Eforum under en dag och av dem är det kanske inte någon som är webbutvecklare vilket alltid var varit en mycket liten del av medlemmarna.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...