Martassen Posted October 19, 2020 Share Posted October 19, 2020 (edited) Hur gör man för räkna antal månader och få det exakt? Följande formel verkar fungera men den utgår ifrån att en månad är 30 dagar. =(IDAG()-"ett datum")/30 Edited October 19, 2020 by Martassen Link to comment Share on other sites More sharing options...
MH_ Posted October 19, 2020 Share Posted October 19, 2020 (edited) =EDATUM(startdatum;månader) Tror den kom med excel 2003? https://support.microsoft.com/sv-se/office/edatum-funktionen-edatum-3c920eb2-6e66-44e7-a1f5-753ae47ee4f5 Edited October 19, 2020 by MH_ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martassen Posted October 19, 2020 Author Share Posted October 19, 2020 37 minuter sedan, skrev MH_: =EDATUM(startdatum;månader) Tror den kom med excel 2003? https://support.microsoft.com/sv-se/office/edatum-funktionen-edatum-3c920eb2-6e66-44e7-a1f5-753ae47ee4f5 Låt säga jag ska ta reda på antal månader det var sedan fotbolls VM 82 började och så ska cellen öka antal veckor dynamiskt i cellen. ? Jag håller på testar med Edatum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars G Posted October 19, 2020 Share Posted October 19, 2020 Använd t.ex detta för att räkna ut antal månader mellan olika datum =DATEDIF(A1;A2;"m") 1.a lägsta datum i A1 2.a datum i A2 formatera A1 och A2 som datum Se mera påhttps://exceljet.net/formula/get-months-between-dates Martassen 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MH_ Posted October 19, 2020 Share Posted October 19, 2020 och för att få Lars variant dynamiskt så slänger du bara in IDAG(), precis som du tänkte från början. =DATEDIF(A1;IDAG();"m") Mitt förslag, EDATUM, är för att hitta ett datum X månader framåt eller bakåt. När jag kollar din formel igen så inser jag att det inte var det du frågade om... Martassen 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martassen Posted November 3, 2020 Author Share Posted November 3, 2020 (edited) Perfekt tack! Det där med antal veckor verkar inte datumdif fixa. Får istället köra typ: =AVKORTA((Högstadatum-lägstadatum)/7) Går det på något sätt leka fram antal timmar mellan datum? och varför inte sekunder både när 2 datum(start och slut) ligger och även dynamiskt med =idag()-"årtal" dynamiskt ? Edited November 3, 2020 by Martassen Link to comment Share on other sites More sharing options...
MH_ Posted November 3, 2020 Share Posted November 3, 2020 timmar (Högstadatum-lägstadatum)*24 sekunder (Högstadatum-lägstadatum)*24*60*60 dynamiska sekunder (nu()-lägstadatumochtid)*24*60*60 Martassen 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martassen Posted November 3, 2020 Author Share Posted November 3, 2020 3 timmar sedan, skrev MH_: timmar (Högstadatum-lägstadatum)*24 sekunder (Högstadatum-lägstadatum)*24*60*60 dynamiska sekunder (nu()-lägstadatumochtid)*24*60*60 Toppen ju. Minuter går det få också? ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars G Posted November 4, 2020 Share Posted November 4, 2020 (edited) Perfekt tack! Det där med antal veckor verkar inte datumdif fixa. Får istället köra typ: =AVKORTA((Högstadatum-lägstadatum)/7) Går det på något sätt leka fram antal timmar mellan datum? och varför inte sekunder både när 2 datum(start och slut) ligger och även dynamiskt med =idag()-"årtal" dynamiskt ? Kommentar till antal månader Sant, antal veckor fixar DATEIF() inte direkt. Syntaxer i DATEIF(). Y Difference in complete years m Difference in complete months d Difference in complete days md Difference in days, ignoring months and years ym Difference in months, ignoring years yd Difference in days, ignoring years Skall man räkna antalet veckor mellan två datum använder man syntaxen "d" i DATEIF() DATEDIF(A1;IDAG();"d") som ger antal dagar mellan 2 datum. Sedan delar man med 7 som du gör för att få veckor. Vill man vara mer noga rekommenderar jag nog följande som många glömmer !! =KVOT(DATEDIF(A1;IDAG();"d");7) som ger antalet hela veckor och =REST(DATEDIF(A1;IDAG();"d");7) som ger antalet dagar kvar i veckan. I värsta fall kan man tappa 6 dagar när man AVKORTAR. Har du t.ex 286/7 och AVKORTAR får du 40 veckor och tappar 6 dagar. Sen att 1 dag = * 24 tim, 1 tim = 60 min och 1 min = 60 sek vet alla. Lars G Edited November 4, 2020 by Lars G Martassen 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts