Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antal månader


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Hur gör man för räkna antal månader och få det exakt?

Följande formel verkar fungera men den utgår ifrån att en månad är 30 dagar.

=(IDAG()-"ett datum")/30

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, skrev MH_:

Låt säga jag ska ta reda på antal månader det var sedan fotbolls VM 82 började och så ska cellen öka antal veckor dynamiskt i cellen. ?

 

Jag håller på testar med Edatum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Perfekt tack!

 

Det där med antal veckor verkar inte datumdif fixa.

Får istället köra typ:
=AVKORTA((Högstadatum-lägstadatum)/7)

 

Går det på något sätt leka fram antal timmar mellan datum?
och varför inte sekunder både när 2 datum(start och slut) ligger och även dynamiskt med =idag()-"årtal" dynamiskt  ?

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev MH_:

timmar

(Högstadatum-lägstadatum)*24

sekunder

(Högstadatum-lägstadatum)*24*60*60

dynamiska sekunder

(nu()-lägstadatumochtid)*24*60*60

Toppen ju. Minuter går det få också? ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt tack!

 Det där med antal veckor verkar inte datumdif fixa.
Får istället köra typ: 
=AVKORTA((Högstadatum-lägstadatum)/7)

 

Går det på något sätt leka fram antal timmar mellan datum?
och varför inte sekunder både när 2 datum(start och slut) ligger och även dynamiskt med =idag()-"årtal" dynamiskt  ?

 

Kommentar till antal månader

Sant, antal veckor fixar DATEIF() inte direkt. Syntaxer i DATEIF().                                 

Y                    Difference in complete years                                           

m                   Difference in complete months                                                              

d                    Difference in complete days                                            

md                 Difference in days, ignoring months and years                                       

ym                 Difference in months, ignoring years                                                      

yd                  Difference in days, ignoring years              

                                           

Skall man räkna antalet veckor mellan två datum använder man syntaxen "d" i DATEIF()

DATEDIF(A1;IDAG();"d") som ger antal dagar mellan 2 datum.                                      

Sedan delar man med 7 som du gör för att få veckor.                                                  

Vill man vara mer noga rekommenderar jag nog följande som många glömmer !!           

=KVOT(DATEDIF(A1;IDAG();"d");7) som ger antalet hela veckor och                             

=REST(DATEDIF(A1;IDAG();"d");7) som ger antalet dagar kvar i veckan.                       

I värsta fall kan man tappa 6 dagar när man AVKORTAR.                                              

Har du t.ex 286/7 och AVKORTAR får du 40 veckor och tappar 6 dagar.                        

Sen att 1 dag = * 24 tim, 1 tim = 60 min och 1 min = 60 sek vet alla.                                                                                                                                           

Lars G                                                                                                                                              

Redigerad av Lars G
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...