Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

få ut ett visst klockslag i ett tidsintervall


hr123
 Share

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har en tidrapport med personalens tider i cell B i formatet B1(9:00-18:00) B2(9:00-16:00) B3(9:00-18:00) B4(11:00-18:00)

Jag vill nu få ut hur många i personalen som jobbar mellan säg 9:30-10:00, alltså 3 stycken av de som jag skrev ner nu. 

 

Är det antal.omfs jag då ska använda och isånnafall hur? Hur kan jag förklara för excel att klockslaget 9:30-10:00 finns inom intervallet 9-18 men inte i intervallet 11-18. 

 

Tack för svar om någon vet hur jag kan göra detta!

Med vänlig hälsning,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr måste jag ha klockslagen i endast en cell. 

Jag tänkte något likt =SUMPRODUCT((TIMEVALUE(LEFT(C2:C5;5))<=B12)*(TIMEVALUE(RIGHT(C2:C5;5))>=B12)). Om jag har klockslagen i C. 

 

Jag får den att fungera, dock så får jag bara den fungera om jag i B12 skriver in ett klockslag, alltså typ 10:00. Jag får den inte att fungera om jag vill att även det ska vara ett intervall så jag skriver in exempelvis 10:00-10:30 i B12. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi måste splittra tiden och formatera om det som riktiga tidvärden annars går inte detta.

Kan du inte skapa hjälpkolumner när du splittrar det?

 

Fast visst går det med en formel. Har du office365 kanske vi kan få användning av LET ;)

Exempelvis denna är väl ganska lättläslig?

=LET(startTid;TIDVÄRDE(VÄNSTER(C2;HITTA("-";C2)-1));slutTid;TIDVÄRDE(EXTEXT(C2;HITTA("-";C2)+1;10));OM(OCH(startTid<=F3;slutTid>=G3);"Jobbat";"inte jobbat"))

Du får äran att översätta den.

denna ger om EN cell om den stämmer. Tror inte att tidvärde, vänster och extext fungerar in matrisformel tyvärr så jag ser inte någon möjlighet att använda produktsumma.

Men enkelt väl att skriva in det ovan i en ny kolumn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...