Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Logga in på router


Novisan
 Share

Rekommendera Poster

7 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det enklaste är nog att starta om datorn efter att du har flyttat kabeln.

 

Jag menar att det endast är datorer som ska vara anslutna till kontakterna som heter Ethernet.

 

Jag är nog lite trög nu. Jag kör ju trådlöst via routern. Inga datorer kopplas direkt i routern. De når ju inte ens dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Novisan:

Det är kabeln som kommer från uttaget i väggen där bredbandet kommer in. Datorn är 1 trappa upp så den kan jag inte koppla fel.

Jag testade igen att flytta kabeln till uttaget Internet men då tappar jag nätet på alla datorer och mobiler.

Stäng av routern och datorer.

Flytta kabeln.

Starta routern.

Vänta 3 minuter.

Starta en dator.

Kolla IP-adress med ipconfig-kommandot.

Se om det går att nå routern.

Se om det går att nå internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Cecilia:

Stäng av routern och datorer.

Flytta kabeln.

Starta routern.

Vänta 3 minuter.

Starta en dator.

Kolla IP-adress med ipconfig-kommandot.

Se om det går att nå routern.

Se om det går att nå internet.

Du menar flytta kabeln till routerns uttag där det står Internet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat det du föreslog.
Jag kommer ut på nätet men jag kan inte logga in på routern via den IP adress som står under Default i kommandotolken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den IP-adressen och den som står för IPv4 nu adresser som börjar med 192?

 

Vad händer nu i webbläsaren när du skriver in IP-adressen för Default Gateway?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Är den IP-adressen och den som står för IPv4 nu adresser som börjar med 192?

 

Vad händer nu i webbläsaren när du skriver in IP-adressen för Default Gateway?

Nej den börjar inte på 192.
Den börjar på 95 och jag slår in den i webläsaren och får samma felmeddelande som förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din nätverkskabel är alltså ansluten till Internet-kontakten samt routern och datorn har startats efter att du flyttade kabeln?

I så fall undrar jag om du har något minne av vad du gjorde för ändringar i routern sist du kunde komma åt den med 192-adresen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Din nätverkskabel är alltså ansluten till Internet-kontakten samt routern och datorn har startats efter att du flyttade kabeln?

I så fall undrar jag om du har något minne av vad du gjorde för ändringar i routern sist du kunde komma åt den med 192-adresen.

Ja.
Det är minst 1 år sedan jag loggade in på routern via 192. och då var jag bara inne och kollade vilka datorer som var anslutna. Jag gjorde inget - läste bara.
Anledning till att jag nu skulle logga in är att en av mobilerna inte går surfa via  WiFi som den alltid gjort. Jag måste köra den via mobilt nät.  Tanken var att jag kanske skulle se något via routern som gjorde att mobilen inte fungerade som den ska via WiFi.
Kan det vara så att det är routern som inte fungerar fullt ut. Den har ju många år på nacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något minne av när nätverkskabeln flyttades?

 

Det kan tänkas att mobilen inte fungerar via WiFi därför att det sammanlagda antalet datorer och mobiler är större än det antal IP-adresser som du kan få från din internet-leverantör.

 

Har du tillgång till en till nätverkskabel så att en dator skulle kunna vara ansluten med den till routern nu under felsökningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Cecilia:

Något minne av när nätverkskabeln flyttades?

 

Det kan tänkas att mobilen inte fungerar via WiFi därför att det sammanlagda antalet datorer och mobiler är större än det antal IP-adresser som du kan få från din internet-leverantör.

 

Har du tillgång till en till nätverkskabel så att en dator skulle kunna vara ansluten med den till routern nu under felsökningen?

Jag minns inte när nätverkskabeln flyttades.
Antal datorer och mobilen är samma som det varit i flera år.
Jag tror jag har en till nätverkskabel. Ska ansluta den till en dator.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Novisan:

Antal datorer och mobilen är samma som det varit i flera år.

Jo, men tidigare så har ju routern delat ut IP-adresserna till enheterna och inte internetleverantören. Med routern kan man enkelt ansluta över 200 enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

192.168.1.1

192.168.0.1

Dessa adresser brukar vanliga lokala ip adress till några raoutar . Lite älder 

 

Från mobil ( kan se ut så här ) 

Klicka på den anslutning 

Kommer upp lokala ip  

192.168.x.x 

 

 

 

Screenshot_20201018-195207_Settings.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Novisan:

Ska ansluta den till en dator.

När du nu kollar med kommandot ipconfig så måste du nu läsa del del av svaret som handlar om Ethernet och inte något som handlar om Wireless.

 

Om datorn då fortfarande får en IP-adress som inte börjar på 192 är det nog bäst att nollställa (reset) routerns inställningar. Det innebär att alla inställningar i routern blir som från fabrik och du måste konfigurera om anslutningen till internet och det som rör det trådlösa nätverket.

 

Du hittar manualerna för routern här: https://www.netgear.com/support/product/WNR2200.aspx#docs

Jag föreslår att du laddar ner dem utifall att datorn blir utan internet i något moment.

 

Hur man gör nollställning/reset beskrivs i User Appendix A.

Ha datorn avstängd när du gör det så att den sen kan få starta och ansluta mot routern när den har fått sina nya inställningar.

 

Sedan bör det gå bra att följa anvisningarna i Installation Guide och Setup Manual för att konfigurera routern och kunna ansluta trådlöst.

 

Jag kommer nu att lämna datorn för kvällen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förslår .  Stäng av raouten.. i 5 minuter .  Sen slår på den igen 

 

Prova skriva in 192.168.1.1 el 192.168.0.1 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, skrev Cecilia:

Något minne av när nätverkskabeln flyttades?

 

Det kan tänkas att mobilen inte fungerar via WiFi därför att det sammanlagda antalet datorer och mobiler är större än det antal IP-adresser som du kan få från din internet-leverantör.

 

Har du tillgång till en till nätverkskabel så att en dator skulle kunna vara ansluten med den till routern nu under felsökningen?

Jag har testat men annan nätverkskabel - en gul sak - och nu får jag ingen kontakt alls med nätet. Jag slog av datorn - väntade 3 min - slår på datorn men kommer inte ut på nätet.
Testade uttagen internet och därefter även ethernet för att vara säker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska ta hjälp av min granne i morgon. Det är lättare när man har någon på plats för det är lätt att det blir missförstånd.
Tusen tack Cecilia och till alla som försökt hjälpa mig.
Just nu tappar min stationära nätet om och om igen så jag stänger ner nu.

Redigerad av Novisan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Cecilia:

När du nu kollar med kommandot ipconfig så måste du nu läsa del del av svaret som handlar om Ethernet och inte något som handlar om Wireless.

 

Om datorn då fortfarande får en IP-adress som inte börjar på 192 är det nog bäst att nollställa (reset) routerns inställningar. Det innebär att alla inställningar i routern blir som från fabrik och du måste konfigurera om anslutningen till internet och det som rör det trådlösa nätverket.

 

Du hittar manualerna för routern här: https://www.netgear.com/support/product/WNR2200.aspx#docs

Jag föreslår att du laddar ner dem utifall att datorn blir utan internet i något moment.

 

Hur man gör nollställning/reset beskrivs i User Appendix A.

Ha datorn avstängd när du gör det så att den sen kan få starta och ansluta mot routern när den har fått sina nya inställningar.

 

Sedan bör det gå bra att följa anvisningarna i Installation Guide och Setup Manual för att konfigurera routern och kunna ansluta trådlöst.

 

Jag kommer nu att lämna datorn för kvällen.

 

Jag ska testa det i morgon om min granne inte har tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här borde raouten se ut där kablana kommer in 

Den gula är inkommande intenet ( från vägg eller liknande ) 

Dom svarta är Lan kontakter 

 

Där sätter du till daton i någon svarta kontakterna . ( svarta kontakter , daton sitta i )

 

Om du har dargit den gul kontak kabel. Så dröja upp till 30 min innnan du kontak med Internet igen ...låt kablen sitta i gul utaget.. för intenet 

Screenshot_20201018-204100_Chrome.jpg

Redigerad av Stafstaf
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Om den börjar på 95 så är det en publik IP-adress som har delats ut från internet-leverantören.  Det går då inte att nå en router som har en lokal IP-adress som börjar med 192.

Utifrån felbeskrivningen samt att IP-adressen börjar på 95 har med största sannolikhet inträffat att Routern hamnat i en "Pass-Through" mode, vilket yttrar sig i att inget lokalt nätverk skapas upp och att TS får det IP-nummer som Internetleverantören ger.

 

För att lösa detta på enklaste sätt gör man en fabriksåterställning av Routern. Det bör stå i manualen för Routern hur en fabriksåterställning görs.

 

Anledningen till att jag tror att detta är felet är att jag har varit med om exakt detta fel med en Netgear Router i ett annat supportforum och felsymtomen var densamma, men efter en fabriksåterställning började allt fungera korrekt igen.

 

Viktigt också efter en fabriksåterställning att ändra standardlösenordet för Routern samt att konfigurera Wifi på nytt, men en fabriksåterställning är sannolikt det snabbaste sätter att få igång det interna nätverket på nytt.

 

Redigerad av Automan
Rättat stavfel på Netgear
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fabriksåterställning görs tydligen i den röda ringen som är markerad på etiketten

 

HANS

 

 

netgear.thumb.JPG.3e347783a93396a0dd35404971fa7dd7.JPG

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Automan:

Utifrån felbeskrivningen samt att IP-adressen börjar på 95 har med största sannolikhet inträffat att Routern hamnat i en "Pass-Through" mode, vilket yttrar sig i att inget lokalt nätverk skapas upp och att TS får det IP-nummer som Internetleverantören ger.

 

För att lösa detta på enklaste sätt gör man en fabriksåterställning av Routern. Det bör stå i manualen för Routern hur en fabriksåterställning görs.

 

Anledningen till att jag tror att detta är felet är att jag har varit med om exakt detta fel med en Netgear Router i ett annat supportforum och felsymtomen var densamma, men efter en fabriksåterställning började allt fungera korrekt igen.

 

Viktigt också efter en fabriksåterställning att ändra standardlösenordet för Routern samt att konfigurera Wifi på nytt, men en fabriksåterställning är sannolikt det snabbaste sätter att få igång det interna nätverket på nytt.

 

Det är min tanke också och det var därför jag föreslog en nollställning/reset av inställningarna lite högre upp på sidan (kl 20.23).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Novisan:

Jag har testat men annan nätverkskabel - en gul sak - och nu får jag ingen kontakt alls med nätet. Jag slog av datorn - väntade 3 min - slår på datorn men kommer inte ut på nätet.
Testade uttagen internet och därefter även ethernet för att vara säker.

 

Det är viktigt att hålla koll på IP-adresserna i ipconfig när du gör ändringar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...