Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Logga in på router


Novisan
 Share

Rekommendera Poster

Vilken IP-adress man skulle skriva in har alltid varierat mellan olika routrar och om man har ändrat inställningar i dem.

 

Men för att kolla vilken IP-adress som gäller för dig kan du ta fram Kommandotolken (lättast är att söka efter den) och där skriva kommandot:

 

ipconfig

 

I svaret letar du efter raden där det står Default Gateway och använder sen den IP-adress som står på den raden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev Cecilia:

Vilken IP-adress man skulle skriva in har alltid varierat mellan olika routrar och om man har ändrat inställningar i dem.

 

Men för att kolla vilken IP-adress som gäller för dig kan du ta fram Kommandotolken (lättast är att söka efter den) och där skriva kommandot:

 

ipconfig

 

I svaret letar du efter raden där det står Default Gateway och använder sen den IP-adress som står på den raden.

 

Jag får upp ett IP nummer när jag gör som du beskriver men när jag sen klistrar in det i websökaren går det inte logga in. Jag får svar att det inte går att logga in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Novisan:

Jag har Netgear.

image.thumb.png.9d3f683ebc7202aa2cf1ae382a6daebb.png

Du skriver in helt fel adress för att nå routern.

Öppna Edge i datorn och skriv in bara:    192.168.1.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator får inte sin IP-adress från din router utan från din internet-leverantör.

 

Hur har du kopplat allt från det att internetanslutningen kommer in i din bostad och till datorns anslutning?

Vilken Netgear-modell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Cecilia:

Din dator får inte sin IP-adress från din router utan från din internet-leverantör.

 

Hur har du kopplat allt från det att internetanslutningen kommer in i din bostad och till datorns anslutning?

Vilken Netgear-modell?
 

 

Jag har kört  flera datorer och mobiler via denna i flera år utan problem.
Jag förstår inte riktigt din fråga.  Jag har allt kopplat via denna router. 
Routern heter N 300 Wireless Router WNR 2200
Jag har alltid kommit in på den via 192.168.1... Varför har det ändrats ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sitter ofta en etikett på routerns baksida eller på undersida där inloggningsuppgifterna står

 

enligt Netgear så är det  198.168.1.1

Av säkerhetsskäl har routern ett eget användarnamn och lösenord. När du får ett meddelande om användarnamn och lösenord för routern anger du admin respektive password, båda med gemener.

 

HANS

 

https://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9542886424606.pdf

Redigerad av Hanse
LÄNK TILL MANUALEN
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev Mikael63:

Varför skriver du så och inte 192.168.1.1 ?

 

Det gick inte komma in med 192.168.1.1 som jag mindes att det skulle vara. Jag googlade och fick då upp andra sista siffror så därför skrev jag med .... för jag var osäker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Hanse:

Det sitter ofta en etikett på routerns baksida eller på undersida där inloggningsuppgifterna står

 

enligt Netgear så är det  198.168.1.1

Av säkerhetsskäl har routern ett eget användarnamn och lösenord. När du får ett meddelande om användarnamn och lösenord för routern anger du admin respektive password, båda med gemener.

 

HANS

 

https://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9542886424606.pdf

Jag har gjort  även så men kommer inte in på routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det troligt att inloggningen är ändrad vid något tillfälle, och du blir tvungen fabriksåterställa

din router så här gör du sida 37 i manualen i länken tidigare

 

HANS

Återgå till standardlösenord och standardinställningar Du kan återgå till konfigurationens fabriksinställningar genom att återställa routerns användarnamn till admin, lösenordet till password och IP-adressen till 192.168.1.1. Så här återgår du till standardinställningarna: 1. Använd ett vasst föremål, t.ex. en penna eller ett gem, och håll knappen för fabriksåterställning som sitter längst ned på routern intryckt i cirka 5 sekunder, tills testlampan börjar blinka (se ”Routeretikett” på sidan 5). 2. Släpp knappen för fabriksåterställning och vänta på att routern startar om, och att strömlampan slutar blinkar och lyser med fast grönt sken. Standardinställningarna återställs och du kan nu få åtkomst till routern från webbläsaren genom att använda standardinställningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Novisan:

Jag har kört  flera datorer och mobiler via denna i flera år utan problem.
Jag förstår inte riktigt din fråga.  Jag har allt kopplat via denna router. 
Routern heter N 300 Wireless Router WNR 2200
Jag har alltid kommit in på den via 192.168.1... Varför har det ändrats ?

Kolla att nätverkskabeln från där internet kommer in i din bostad verkligen går in på routerns WAN/Internet-anslutning och inte på en LAN-kontakt.

 

Har du någon annan dator eller mobil ansluten till routern?

I så fall pröva att komma fram till routern på den/de enheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har en Default Gateway i datorn vars IP-adress inte börjar med 192.168 så är det en publik/global IP-adress och inte en lokal IP-adress som hör till en router.

Då har knappast datorn fått en lokal IP-adress från routern men för säkerhets skull ta fram Kommandotolken igen och skriv in kommandot ipconfig igen. Kolla vad det står på raden IPv4 adress. Börjar adressen på 95 eller något annat?

 

Om den börjar på 95 så är det en publik IP-adress som har delats ut från internet-leverantören.  Det går då inte att nå en router som har en lokal IP-adress som börjar med 192.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev Cecilia:

Kolla att nätverkskabeln från där internet kommer in i din bostad verkligen går in på routerns WAN/Internet-anslutning och inte på en LAN-kontakt.

 

Har du någon annan dator eller mobil ansluten till routern?

I så fall pröva att komma fram till routern på den/de enheterna.

 

Den går in där det står Ethernet 1.
Jag har 2 mobiler, 1 laptop och 1 stationär dator. Jag kommer inte in med någon av dem.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev Cecilia:

Om man har en Default Gateway i datorn vars IP-adress inte börjar med 192.168 så är det en publik/global IP-adress och inte en lokal IP-adress som hör till en router.

Då har knappast datorn fått en lokal IP-adress från routern men för säkerhets skull ta fram Kommandotolken igen och skriv in kommandot ipconfig igen. Kolla vad det står på raden IPv4 adress. Börjar adressen på 95 eller något annat?

 

Om den börjar på 95 så är det en publik IP-adress som har delats ut från internet-leverantören.  Det går då inte att nå en router som har en lokal IP-adress som börjar med 192.

Vid IPv4 står det 95...

 

Redigerad av Cecilia
Tagit bort IP-adressen så att ingen får för sig att börja hacka din dator. /Cecilia, moderator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, skrev Hanse:

Då är det troligt att inloggningen är ändrad vid något tillfälle, och du blir tvungen fabriksåterställa

din router så här gör du sida 37 i manualen i länken tidigare

 

HANS

Återgå till standardlösenord och standardinställningar Du kan återgå till konfigurationens fabriksinställningar genom att återställa routerns användarnamn till admin, lösenordet till password och IP-adressen till 192.168.1.1. Så här återgår du till standardinställningarna: 1. Använd ett vasst föremål, t.ex. en penna eller ett gem, och håll knappen för fabriksåterställning som sitter längst ned på routern intryckt i cirka 5 sekunder, tills testlampan börjar blinka (se ”Routeretikett” på sidan 5). 2. Släpp knappen för fabriksåterställning och vänta på att routern startar om, och att strömlampan slutar blinkar och lyser med fast grönt sken. Standardinställningarna återställs och du kan nu få åtkomst till routern från webbläsaren genom att använda standardinställningarna.

Jag kommer ju inte ens så långt att jag kan försöka logga in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Novisan:

 

Den går in där det står Ethernet 1.
Jag har 2 mobiler, 1 laptop och 1 stationär dator. Jag kommer inte in med någon av dem.
 

Det verkar vara fel. Vad står det på de andra kontakterna på routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det verkar vara fel. Vad står det på de andra kontakterna på routern?

Det finns 4  - Ethernet 1 - 4.. Det finns ett uttag där det står Internet.
Om det är fel här skulle väl inte internet fungera alls.....eller ?

Tog bort bilden från nätet pga att jag kanske inte har rättighet att använda den.

 

 

Redigerad av Novisan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internet-anslutningen ska in där det står Internet.

Ethernet 1-4 är till för anslutning av datorer.

 

Jo, det fungerar ändå men du har kopplat förbi det mesta av routerns funktion, t ex utdelning av IP-adresser och brandvägg.

 

Se installationsanvisningen: https://www.downloads.netgear.com/files/WNR2200_IG_28SEPT2011.pdf

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Cecilia:

Internet-anslutningen ska in där det står Internet.

Ethernet 1-4 är till för anslutning av datorer.

 

Jo, det fungerar ändå men du har kopplat förbi det mesta av routerns funktion, t ex utdelning av IP-adresser och brandvägg.

 

Se installationsanvisningen: https://www.downloads.netgear.com/files/WNR2200_IG_28SEPT2011.pdf

Jag testade att flytta dit men då tappade min stationära dator kontakten men jag ska prova igen.
Vad menar du med att Ethernet 1-4 är till för anslutning av datorer ? Det är ju datorer jag vill ansluta eller  ....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är nog att starta om datorn efter att du har flyttat kabeln.

 

Jag menar att det endast är datorer som ska vara anslutna till kontakterna som heter Ethernet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev Novisan:

Den går in där det står Ethernet 1.

Jag förutsätter då att du verkligen menar den nätverkskabel som jag skrev om så här:

 

50 minuter sedan, skrev Cecilia:

Kolla att nätverkskabeln från där internet kommer in i din bostad verkligen går in på routerns WAN/Internet-anslutning och inte på en LAN-kontakt.

Och inte en nätverkskabel från datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag förutsätter då att du verkligen menar den nätverkskabel som jag skrev om så här:

 

Och inte en nätverkskabel från datorn.

Det är kabeln som kommer från uttaget i väggen där bredbandet kommer in. Datorn är 1 trappa upp så den kan jag inte koppla fel.

Jag testade igen att flytta kabeln till uttaget Internet men då tappar jag nätet på alla datorer och mobiler.

Redigerad av Novisan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...