Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telefon knuten


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Låt säga man som föräldrar även har abonnemang till sitt barn, abonemanget står ju på föräldern om barnet är minderårig. Om man har olika iCloud men använder samma Apple id för appar(tror jag). Hur funkar det med exempelvis mobilt bankid då? Om

föräldern har mobilt BankID på sin telefon är det då knuten bara till förälderns telefon eller finns det då även på barnets? Hur är det då knuten? Jag som förälder kan väl inte använda mobilt bank id på barnets telefon? För man kan ju inte använda mobilt bank id på en kompis telefon!? 

Kan ju även vara man har gamla telefoner som bara används för surf , musik och övrigt.  

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swedbank skriver så här:

Citat

Du kan ha upp till tre stycken Mobilt BankID, till exempel i mobiltelefonen på jobbet, i din privata mobiltelefon och i surfplattan.

 

Det går att ha upp till 8 st Mobilt BankID per enhet men bara ett Mobilt BankID per person. Exempelvis kan en hel familj ”dela” på t ex en Ipad. När du ska använda en enhet som har flera Mobilt BankID installerat behöver du ändra så att rätt Mobilt BankID används vilket kännetecknas av ditt personnummer.

https://www.swedbank.se/foretag/digitala-tjanster/mobilt-bankid/fragor-och-svar-om-mobilt-bankid.html

Men jag är inte riktigt säker på om det är svar på dina frågor.

Sen kan antalet i de två fallen variera mellan olika banker.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Martassen:

Tjena!

 

Låt säga man som föräldrar även har abonnemang till sitt barn, abonemanget står ju på föräldern om barnet är minderårig. Om man har olika iCloud men använder samma Apple id för appar(tror jag). Hur funkar det med exempelvis mobilt bankid då? Om

föräldern har mobilt BankID på sin telefon är det då knuten bara till förälderns telefon eller finns det då även på barnets? Hur är det då knuten? Jag som förälder kan väl inte använda mobilt bank id på barnets telefon? För man kan ju inte använda mobilt bank id på en kompis telefon!? 

Kan ju även vara man har gamla telefoner som bara används för surf , musik och övrigt.  

Oavsett hur många BankID du har och vilken sort det är, så är ett BankID alltid knuten till ett Personnummer/bankkonto, inte knuten till någon annan enhet.

Men som Cecilia också hänvisar till, du kan alltså lägga in ett mobilt BankID i ditt barns mobil, surfplatta, men det är du som bara kan använda detta BankID, eftersom det är knutet till ditt personnummer/bankkonto, ditt barn kan alltså inte använda ditt BankID och godkänna eventuella köp någonstans, utan ditt medgivande.

Men har du låtit ditt barn få reda på dina koder för detta BankID, ja då spelar det ju ingen roll, då har du godkänt detta också.

Du som både förälder och ägare av ditt BankID, är skyldig att se till att ditt BankID inte använts ovlovlingen av någon annan än dig själv, det är ändå en säkerhets/värdehandling som du får genom din bank via ditt bankkonto.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej barn inte tillgång till några BankID-koder. Jag tänkte på m själva appen kanske finnas eftersom vi kör samma Apple-ID. Därför jag undra. . Min gamla telefon hade appen exempelvis och det stod appen behövde förnyas. Denna telefon samma Apple-ID och Cloud som min mobil. 
 

Jag och grabben samma Apple-ID men olika iCloud typ. 

 

Så man kan låna en kompis mobil och dess BankIDapp egentligen? 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev Martassen:

Nej barn inte tillgång till några BankID-koder. Jag tänkte på m själva appen kanske finnas eftersom vi kör samma Apple-ID. Därför jag undra. . Min gamla telefon hade appen exempelvis och det stod appen behövde förnyas. Denna telefon samma Apple-ID och Cloud som min mobil. 
 

Jag och grabben samma Apple-ID men olika iCloud typ. 

 

Så man kan låna en kompis mobil och dess BankIDapp egentligen? 

När man installerar BankID-appen så kopplar man det till ett personnummer, inget annat. Mailadress, iCloud-ID, Apple-konto mm har inte med saken att göra. 

 

Du kan alltså inte låna en kompis BankID eftersom den är kopplad till kompisens personnummer.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev Martassen:

Så man kan låna en kompis mobil och dess BankIDapp egentligen? 

Precis som jag skrev i inlägget och som Mr Andersson också skriver, det blir ju exakt samma sak, men åt andra hållet, om det är du eller en kompis mobil med installerad BankID, då är det ju bara kompisen som har tillgång till sitt BankID i sin mobil. Du kan låna kompisens mobil, men du kan inte komma åt något som kräver kompisens inlagda BankID.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just det. Det är väl lite uppgifter man anger på banken innan man får appen funka om jag minns rätt. Jag tänkte väl om om man vet nåns personnummer. Tänkte bara så jag fattar rätt. Gäller mitt mobilt BankID bara i min telefon? Inte i min sons telefon trots att vi har samma Apple id? 

 

Och mina 2 gamla surftelefoner om de har samma Apple id. Jag raderade iallafall appen BankID i den telefonen. 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Martassen:

Ja just det. Tänkte bara så jag fattar rätt. Gäller mobilt BankID bara i min telefon? Inte i min sons telefon trots att vi har samma Apple id? 

 

Och mina 2 gamla surftelefoner om de har samma Apple id. Jag raderade iallafall appen BankID i den telefonen. 

Ännu en gång.... Apple-ID har absolut ingenting med BankID att göra, överhuvudtaget, nånsin...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Mr Andersson:

Ännu en gång.... Apple-ID har absolut ingenting med BankID att göra, överhuvudtaget, nånsin...

 Men varför har (Hade) jag en BankID app i min gamla telefon då? ?.  Antar jag installerade appen i gamla kanske. Ursäkta mig jag är trög. ?

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Martassen:

Ursäkta mig . Men varför har jag en BankID app i min gamla telefon då? ?. Ursäkta mig jag är trög. 

Det kan inte jag svara på... BankID är kopplat till ett personnummer, inget annat. Ta bort appen om du inte använder telefonen. Och framförallt, se till att absolut ingen annan än du själv har de koder som behövs (PIN eller fingeravtryck). BankID räknas som en fullt giltig underskrift av dokument och transaktioner.

 

Du är inte trög, det är inte helt enkelt att veta hur allt hänger ihop. Många här är teknikdårar (inkluderat mig själv) men vi vill hjälpa till (därför vi är här)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo precis. Det är kopplat till ett personnummer och ett personnummer är ju inte så svårt få tag på om man säger så men det är väl lite dosa och och sådant när man installerar Bankidappen!?

 

Gäller mitt mobila BankID enbart på min telefon bara och inga andra telefoner? ?. Jag har 2 surftelefoner (som jag ringde med tidigare men inte nu) som jag lyssnar på poddar, musik  och lite sådant när min huvudtelefon laddar. Min grabb har sina där abonnemang står på mig). Gäller mitt mobila BankID till min huvudtelefon enbart och inga andra telefoner?  

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BankID är en app, ett program. Det laddas ned till telefonen och är som ett tomt skall initialt.

När du registrerar enheten, appen, hos din bank installeras ett certifikat på enheten som bankid använder för att identifiera att du är du (med kod eller biometriska data)

Utan detta certifikat är appen tom, kan inte användas.

 

Appar kan installeras automatiskt på nya enheter när de synkas med ditt konto.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Monshi:

BankID är en app, ett program. Det laddas ned till telefonen och är som ett tomt skall initialt.

När du registrerar enheten, appen, hos din bank installeras ett certifikat på enheten som bankid använder för att identifiera att du är du (med kod eller biometriska data)

Utan detta certifikat är appen tom, kan inte användas.

 

Appar kan installeras automatiskt på nya enheter när de synkas med ditt konto.

 

 

Att appar installeras automatiskt på nya enheter. Menar du Apple id , iCloud? 
 

Räcker det bara radera appen mobilt BankID ? Jag har även en riktigt gammal iPhone som ej går att slå på också. 
 

Gäller mitt mobila BankID enbart på min huvudtelefon och inga andra telefoner , grabbens(med mitt abonnemang), enheter? 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Martassen:

Att appar installeras automatiskt på nya enheter. Menar du Apple id , iCloud? 
 

Räcker det bara radera appen mobilt BankID ? Jag har även en riktigt gammal iPhone som ej går att slå på också. 
 

Gäller mitt mobila BankID enbart på min huvudtelefon och inga andra telefoner , grabbens(med mitt abonnemang), enheter? 

ja på första, ja på andra. Du kan även logga in på din bank och deaktivera ett certifikat, en enhet. Det rekommenderar jag att du gör när du byter telefon.

 

Helt enkelt för att göra det enklare när folk byter mobil säkerhetskopieras en del inställningar för appar, och även telefonen i sig, upp i resp moln (apple eller google). När du sedan byter telefon puttar de automatiskt ut appar du använt på gamla telefonen, du har möjlighet att säga nej iofs, till den nya telefonen (med en del inställningar) så att du ska slippa installera (och konfigurera) dem alla manuellt.

 

Vissa inställningar, det är upp till app att säga vad som kopieras eller vad de sparar i molnet. Ett cert för bankid kopieras inte, det är knutet till enheten, det finns bara på enheten du installerat det. 

Så på din sista fråga: Har du inte aktivt aktiverat bankid på enheten kan det inte användas.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men då räcker det ju inte radera appen om certifikatet är kvar ju!? Jag kollade med banken och de kan bara se ett aktivt mobilt id på en enhet. Jag hade inte avaktiverat tidigare på mina tidigare mobiler men de är ju tidsbegränsade och går ut och spärras automatiskt efter ett tag.  Det är nog bra se över lite ibland. 
 

Då har man lärt sig något nytt igen ?

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallerar du appen bör alla data relaterade till den försvinna även. Tror nog att BankId-appen ser till att certet tas bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha ok. Antar avinstallera app är samma sak som ta bort app. (Hålla inne på den och välja ”Radera”). Kanske bra kolla ändå som jag gjorde.

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom ihåg att även om du tar bort/avinstallerar ett bankid/appen från en mobil, så finns den troligen kvar registrerad/aktiverad på din bank, ett mobilt bankid är normalt giltig 2-5 år beroende på vilken bank det handlar om, kan alltså ta upp till fem år innan ett bankid blir ogiltigt, men detta kan du styra dels via bankidappen eller via din närbank. Du kan alltså alltid gå in och göra ett bankid ogiltigt vid behov.

Redigerad av Laso
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men då var det ju rätt vettigt att jag kollade med banken. Jag ser inte vilken enhet BankID tillhör när jag kollar själv. Om man nu själv vill titta om ett BankID finns på fler enheter. 

 

 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...