Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Error splicing file vid backup till HDD (tråd omstart)


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

 

Ja, som rubriken. Jag får detta meddelande (se bild) när jag försöker göra en ny aäkerhetskopia eller flytta säkerhetskopian från Documents/Säkerhetskopior till sagda hårddisk (En mekanisk disk vilken tidigare användes just för säkerhetskopiering). Denna HDD har 479.3GiB ledigt och säkerhetskopian är på 16,0GiB så det borde få plats. Försökte först att säkerhetskopiera direkt till HDD:n men det var problem med ett antal filer stod det. Är Linux 19.3 extra petigt när det gäller filnamn eller är det något annat fel? Har en del bildfiler av typen png och liknande och de är ju stora... ?

 

 

Skärmbild_2020-10-16_13-53-32.png

Redigerad av DePhaz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du anser att din hårddisk är felfri, så pekar detta felmeddelande på att det är problem med just din hårddisk.

 

Kan du köra ett diagnostikprogram från tillverkaren (support > download)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev Mikael63:

Vilket filsystem är det på disken du försöker kopiera till?

Det är Fat (32-bit). Körde tidigare 32-bitars Linux så jag antar att det kan spela roll. Då jag också använt disken för lagring av en del andra filer så vill jag inte formatera om. Köper hellre en ny i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Cecilia:

FAT32 har en begränsning på filstorleken till kanske 4 GB (?).

Ja så är det. Är någon fil större än (ca) 4 GB så tar det stopp. Disken behöver då formateras till annat filformat.

 

https://www.enkelteknik.se/vad-ar-skillnaden-mellan-fat32-exfat-ntfs-och-hfsplus

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Go kväll.

 

Och God Jul alla E-forumister! ?

 

Jag väljer att återstarta tråden eftersom mitt Linux inte vill som jag vill och det gör mig irriterad.

 

Jag valde att köpa en helt ny (mekanisk) disk och formaterade den som FAT. Så långt allt väl (även om du föreslog NTFS Flyfisherman). Men problemet är att mitt "verktyg för säkerhetskopiering" (programmet heter faktiskt så också) inte vill sökerhetskopiera till min HDD utan envisas med att lägga säkerhetskopian i "Dokument/Säkerhetskopior", alltså på min systemdisk (SSD). Trots att jag gör val enlig nedan. Vad är problemet? Snurrdisken fungerar. Jag var kanske dum att döpa den till "Bacup" men när jag specifikt väljer rätt plats så borde det väl bli rätt...eller hur? Och att flytta *.tar filen går ju inte (se första posten). ?

 

 

Skärmbild_2020-12-26_22-07-37.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev DePhaz:

Och att flytta *.tar filen går ju inte

Blir den större än (ca) 4 GB 

2020-10-16 14:04, skrev DePhaz:

säkerhetskopian är på 16,0GiB

och disken är formaterad som FAT/FAT32

1 timme sedan, skrev DePhaz:

och formaterade den som FAT

så går det inte

2020-10-16 15:17, skrev Mikael63:

Ja så är det. Är någon fil större än (ca) 4 GB så tar det stopp. Disken behöver då formateras till annat filformat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, formaterade om i NTFS. Programmet lägger fortfarande *.tar filen på fel plats men den går nu att flytta över till HDD:n. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har namngett din nya disk som Backup och om du väljer den i listan så fungerar det inte?

Om du med en filhanterare skapar en mapp på din enhet och sedan väljer Lokal mapp

image.png.67f1aa94ac19aa66116716916c8bc796.png

och där bläddrar fram till den mapp du skapat - fungerar det då?

 

(har inte Mint just nu men Ubuntu MATE)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte testat men jag kan ju prova att göra en mapp på hårddisken som säkerhetskopian ska placeras i (om det var så du menade). Nej, väljer jag bara HDD:n så kommer säkerhetskopian att läggas på SSD:n i mappen Säkerhetskopia i mappen Dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev DePhaz:

prova att göra en mapp på hårddisken som säkerhetskopian ska placeras i (om det var så du menade)

Ja.

Jag testade som du att bara peka på en disk men fick då ett felmeddelande.

Troligen handlar det om rättigheter.

Om Programmet i Mint heter deja-dup (som i Ubuntu MATE) skulle du kunna testa att starta terminalen och skriva

sudo deja-dup för att se om det lyckas då.

Men det är ju annars inte hela värden om man lägger backupen i Backup/backup/ heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...