Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommer inte åt skolans wifi på min laptop


Fished20
 Share

Go to solution Solved by Lighthouse2,

Rekommendera Poster

Tjena! Ny här på forumet förlåt om tråden är dåligt formulerad eller så. Försökte hitta någon som haft samma problem men kunde inte hitta.

 

Kommer inte åt skolans wifi på min laptop. När man ansluter ska det komma upp en inloggningsruta på webbläsaren där man kan logga in. Det fungerar utmärkt på mobilen och för alla andra, men inte på min laptop. Får upp felkoden 400, och texten Bad Request "the request is invalid due to malformed syntax or invalid data".
Har provat internet dela till pcn från mobilen och det fungerar. Har provat rensa cache och stänga av brandvägg men hjälper inte. Har också dubbelkolla webbadressen och den är korrekt. 

Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Har du testat att byta webbläsare för inloggningen? Kanske Edge? Chrome? Kan ha med certifikatfel att göra (bland annat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Lighthouse2:

Har du testat att byta webbläsare för inloggningen? Kanske Edge? Chrome? Kan ha med certifikatfel att göra (bland annat).

Provade edge nu och det fungerar! Tack så mycket! Borde det funka med Chrome igen om jag ominstallerar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Just nu, skrev Fished20:

Provade edge nu och det fungerar! Tack så mycket! Borde det funka med Chrome igen om jag ominstallerar det?

Vad bra!  Nej det lär inte funka med Chrome för då är det något med certifikatet där som inte stämmer. Antingen testar du att uppdatera Chrome, om det inte är gjort och testar igen, eller kontaktar din it-nisse på skolan och hör om dom vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Lighthouse2:

 

Vad bra!  Nej det lär inte funka med Chrome för då är det något med certifikatet där som inte stämmer. Antingen testar du att uppdatera Chrome, om det inte är gjort och testar igen, eller kontaktar din it-nisse på skolan och hör om dom vet.

Okej tack! Trevlig helg?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen forum. 

Fråga är ställd tidigare , det är inte hel lätta hitta ! 

Webläsare och inlogg på nätverk

Framföra allt Öppnad,  skol, statsnät, svenska kyrka osv.

 

I bland ska först klicka på aktuella wi-fi nätet . Sen ska man  gå till  sin webläsare! 

Så logga in 

Då kan det vara bra prova olika webbläsare.  Raoutar vill bara godkänna vissa webbläsare.   Osv .  

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...