Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oläsbart USB-minne


Laznyz
 Share

Rekommendera Poster

Hjälp önskas... Detta usb-minne är dött. Jag skulle formatera det och gjorde en grundlig säkerhetsformatering, efter det kommer minnet inte upp på skrivbordet, vare sig i Mac eller PC. Någon som har någon lösning på detta? Ingen mening att föreslå diskverktyg eller diskreparation eller så, i o m att den inte ens visar sig i systemet. Det enda är om någon där ute är duktigt på programmering och kan förklara hur man kan gå in djupare, in i usb-minnets rot ellet nåt sånt... annars är det bara att kassera detta, men det tycker jag låter fånigt. Detta måste gå att lösa!

 

Enda svaret vid inmatning är enl. bilden...

 

Hoppas nån superexpert kommer in! Mitt system är Mac OS X, Sierra 10.12.6.

 

Trevlig fredag!

Skärmbild 1.jpg

121683367_10160429114879502_1180152059016158955_o.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Laznyz:

Enda svaret vid inmatning är enl. bilden...

Nu har jag ingen Mac, men vad händer om du klickar på knappen "Formatera...". Kan du formattera minnet på något annat sätt än du gjort innan och se om det gör någon skillnad? T.ex. snabbformattering om det valet finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, går ej att formattera - minnet dyker inte upp på skrivbordet, säger bara "kan inte läsa det inmatade minnet" enl. bilden

...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du flera USB-portar på datorn, så prova att först stänga av datorn och sedan efter uppstart - att ansluta usb-stickan på en annan USB-port.

 

Om det "plingar till då" så känns stickan av, även om den inte känns igen av operativsystemet, alltså den har inte fått en egen enhetsbokstav.

Då kan du återigen gå in och prova att formatera denna igen och så den automatiskt tilldelas en enhetsbokstav därefter.

 

Nu kan jag inte Mac-OS så jag kan inte guida dig, men principerna är samma som i Microsoft Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men detta funkar ju inte då stickan inte ens visar sig i datorn... Testat alla usb-portar, porten känner däremot av stickan i o m att detta meddelande visas, så på nåt sätt måste man ju kunna komma in i roten på minnet och reparera det. Klickar man på formatera så öppnas skivverktyg och där står den och tuggar i ca nån halvminut, men i sidofältet visas inte stickan. Man kunde här också klicka "ignorera" och sen i en systemrapport hitta minnet - men där visar stickan sig inte heller, bild 2:

Skärmbild.jpg

Skärmbild 1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Laznyz:

efter det kommer minnet inte upp på skrivbordet, vare sig i Mac eller PC.

Så du har en Windows-dator också?

De flesta här har nog bättre kunskap om olika verktyg i Windows än i Mac så jag tror att det går bättre om du kan använda Windows i stället.

 

I Windows så är det bra att se hur det ser ut i Diskhantering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis, det är ju så - PC-världen är så mycket större, tyvärr har jag ingen hemma för närvarande. Om jag går in med minnet till ex. Webb-hallen så kommer dom ändå bara testa precis samma sak som vi pratar om här, utan resultat (är jag rädd) - därför behöver vi liksom "gräva oss in" i stickan på nåt sätt, den upptäcks ju på så vis att datorn säger att den ej kan läsa den. Därefter frågan om man vill formatera, sen inget med i skivverktyg. 

 

Det dumma är nog att i o m att datorn säger att den ej kan läsa stickan så är det ett knivigt problem. Men oerhört irriterande! Man har hållit på med mac och pc nu i en herrans massa år, så nu är det liksom "VI MOT DATORN!!!" Vägrar låta mig "besegras" av ett dött usb-minne, haha...!

 

Om nån mac-expert ser detta så bifogar jag ett par bilder. 

121683367_10160429114879502_1180152059016158955_o.jpg

Skärmbild 1.jpg

Skärmbild 1 10-52-54-162.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Laznyz:

i o m att den inte ens visar sig i systemet

Minnet visas ju i systemet så pass att det känns igen men inte kan läsas från.

I Linux kan man hantera USB-minnen (osv.) utan att de är monterade i filsystemet och det borde man kunna göra även i MacOS tycker jag?

Har du ett annat USB-minne skulle du kunna ladda hem en Linux-distribution, lägga över den med lämpligt verktyg till (det hela) minnet och starta datorn med det, jo även Mac'en bör starta (jag har installerat Linux på en MacBook Pro) och där se om du kan hantera det felaktiga minnet.

 

Jag har själv lyckats "slita ut" minst två USB-minnen efter ett stort antal formateringar/partioneringar så helt osannolik är det inte att minnet behöver förpassas till elektronikåtervinningen, tyvärr...

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Laznyz:

Nej, går ej att formattera - minnet dyker inte upp på skrivbordet, säger bara "kan inte läsa det inmatade minnet" enl. bilden

...

Eftersom du får ett meddelande när minnets sätts i en USB-port tyder allt på att datorn känner av att minnet finns.

Jag använder Windows och där använder jag mig av DiskPart när jag stöter på liknande problem som du nu har.

 

DiskPart finns i Windows men hanteras av Kommandotolken. 
Genom att starta Diskpart kan man se om datorn kommunicerar med minnet. Det görs enklast genom kommandot ”List disk”. 
 

Om du ger dig på DiskPart, säkerställ att du verkligen väljer rätt disk innan du börjar köra programmet mot en disk.

Kommandot Clean är bäst att börja med för det rensar allt på minnet.

 

Istället för att jag skriver hur du skall göra har jag letat upp en sida som jag tycker kan funka för dig. Den är på engelska och du får gärna återkomma om det är något du inte förstår eller vill ha förtydligat.


https://www.windowscentral.com/how-clean-and-format-storage-drive-using-diskpart-windows-10

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Mikael63:

Jag har själv lyckats "slita ut" minst två USB-minnen efter ett stort antal formateringar/partioneringar så helt osannolik är det inte att minnet behöver förpassas till elektronikåtervinningen, tyvärr...

Ja, Adata är väl dessutom ett billighetsmärke och med bara 8 GB verkar det rätt gammalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev Cecilia:

ett billighetsmärke

ah, ja såna reklam-USB har jag inte medräknat, de kan ju vara väck redan man tar dem ur förpackningen.

Dock kan de vara minst lika bra som "märkesprodukter", jag har en "noname" som jag använt ett mycket stort antal gånger. Med använt menar jag då formaterat om osv..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivverktyg är verktyget i Mac motsvarande PC'ns Diskhanterare. Starta Skivverktyg innan du sätter i minnet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev polken:

Skivverktyg är verktyget i Mac motsvarande PC'ns Diskhanterare. Starta Skivverktyg innan du sätter i minnet.

Diskhanteraren och DiskPart i Windows är två helt skilda funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux brukar lösa ..flera problem . 

Ett min USB minne,  låg ett par filer. Windows.  Hitta USB minne.   Inte innehåll.  

Det gjorde Linux,  då flytta filen till anna minne.   Sen så hitta Windows allt på nya USB minne..  .  Det märkliga var USB min hitta allt la tillbaka allt gamla USB minne 

Det var inte riktigt det svar du ville ha 

Men en lösning som kan  värd prova 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkade bra ända till jag skulle radera det lite noggrannare, en sån långsammare radering. Efter det vägrar datorn att läsa det. Anledningen var att vi körde ett bildspel i vår tv på jobbet, och där låg en massa slask-filer som .trash osv...

 

Efter den långsamma, noggrannare raderingen så var det kört. Kanske blir papperskorgen ändå... men som jag skrev - det ska mycket till innan jag låter mig "besegras" av ett uselt usb-minne..! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En långsam formatering sliter rätt mycket eftersom det innebär att det skrivs till varenda minnescell på minnet.

 

Om du inte får tillgång till en Windows-dator kan du se om någon på systerforumet MacWorld kan hjälpa dig: https://forum.macworld.se/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis, uppenbarligen gjorde det det...

 

Tack för tipset, jag kan inleda en ny tråd där. 

 

Trevlig helg!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tack, jo jag slänger inte bort minnet utan ska väl testa det där så fort jag får tillgång till en pc!

 

Du vet möjligen inte om det finns nån motsvarighet för Mac?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Du har förmodligen drabbats av ett korrupt filsystem, därför kan inte datorn förstå och montera din disk!
Förmodligen lätt fixat hos någon DDR firma?

Läs mer här! https://ghddr.se/hddrecovering/raddaminneskort

/Roger

Redigerad av Laso
Gjort länken ej klickbar Laso - Moderator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-21 14:38, skrev Cosse66:

Du har förmodligen drabbats av ett korrupt filsystem

Korrupta filsystem är väl just vad chkdsk fixar och det behöver man ju inte anlita ett företag för att köra..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...