Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återställning av kraschad dator


TomV
 Share

Rekommendera Poster

I senaste PC För Alla finns en artikel med råd efter datorkrasch.

Man rekommenderas bl a att "skapa en återställningsenhet" på USB-minne.
Jag brukar också skapa en "säkerhetskopia av systemavbildning" på extern hårddisk vilket bara nämns i förbifarten i artikeln.
Är säkerhetskopian onödigt? 

Det är ju återställningsenheten som tar tid (i mitt fall cirka en timme), kopieringen av systemavbildningen tar bara 10 minuter.   
Vid mina krascher (diskhaverier) har jag alltid låtit den som lagat PCn också göra återställningen och jag har lämnat över både återställningsenhet och systemavblidning.
Jag är därför inte helt klar över vad som har använts vid återställningen, men har uppfattat det som att båda har använts.

 

Kan någon lättfattligt beskriva återställningen och vad återställningsenhet respektive och systemavbildning återställer? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En återställningsenhet återställer inte dina filer som dokument, bilder film, och andra personliga saker, liksom dina program och de eventuella inställningar du gjort.

 

En systemavbild återställer allt som du vald vid skapandet av systemavbilden. 
 

Det är således en fördel fördel att skapa en Systemavbild istället för en återställningsenhet då du återskapar allt i enlighet med det som finns i avbilden.

 

En återställningsenhet återskapar i princip Windows till det skick som en dator leveras med en dator. En märkesdator, som HP, Asus, Dell med flera kan återställas till ”nyskick” med hjälp av en återställningsenhet. Med andra ord återskapas det Windowssystem som datorn hade vid leverans.

 

En systemavbild återskapar din dator till det skick som datorn hade vis skapandet av avbilden.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att man först måste använda återställningsenheten för att återställa grundsystemet och sedan systemavbildningen för att återskapa systemet som det såg ut när avbildningen gjordes.

Jag uppfattar svaret som att man inte behöver återställningsenheten om man använder systemavbildningen för att återställa systemet.

Det som förvillade mig i artikeln var att det rekommenderas att man skapar en ny återställningsenhet efter större systemuppdateringar.

Om en återställningsenhet återskapar datorn i det skick den var vid leveras är det väl snarare en ny systemavbildning man skall skapa och inte återställningsenhet.     

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte att en återställningsenhet avser ett startbart USB-minne eller en startbar DVD som används för att starta upp en havererad dator och därefter för lägga tillbaks en systemavbildning.

 

En systemavbildning, är det i princip en ISO-fil som man sedan kan lägga in på ett USB-minne med ex. balenaEtcher eller Rufus?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså behöver man båda.

Återställningsenheten för att komma igång och systemavbildningen för att återställa systemet som det såg ut när avbildningen gjordes.

Då stämmer det väl inte riktigt vad som sägs om återställningsenheten i artikeln?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev TomV:

Alltså behöver man båda

Om du tänker på det jag skrev så var det mer hur jag trodde att det fungerade. Jag vet inte det, har aldrig gjort något sådant och kommer troligen aldrig att göra det heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft skriver så här:

Citat

Om du får ett större problem med datorn, till exempel ett maskinvarufel, kan du installera om Windows 10 med hjälp av återställningsenheten. Vi rekommenderar att du skapar återställningsenheten på nytt en gång per år eftersom Windows-uppdateringarna regelbundet förbättrar säkerheten och datorprestandan. Personliga filer och program som inte medföljde datorn säkerhetskopieras inte. 

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/skapa-en-återställningsenhet-abb4691b-5324-6d4a-8766-73fab304c246

Det är alltså något som är mer än bara ett sätt att komma igång.

 

Jag tror att det är ett komplement till säkerhetskopiering av privata filer (Filhistorik). Systemavbildning är väl inte en funktion i Windows, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen finns det ju fabriksåterställningar, som X-men skriver om, och för den funktionen kan man också skapa en återställningsenhet med hjälp av ett program från datortillverkaren. Så ett ord kan användas till flera saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, skrev Cecilia:

 Systemavbildning är väl inte en funktion i Windows, eller?

Jodå! Den finns i Kontrollpanelen och fungerar utmärkt!

 

Jag har föreslagit flera gånger, när någon skall klona en disk för att t.ex. uppgradera från en mekanisk disk till en SSD att använda den inbyggda funktionen Systemavbild i Windows istället för att köra med tredjepartsprogram.

 

Funktionen har jag använt sedan starten av Windows 7 och jag har aldrig haft problem med den. För att kunna återställa Systemavbilden i Windows behöver man en ”Reparationsdisk”. Denna disk/skiva kan göras på en DVD-skiva men inte på en CD, trots att utrymmet som krävs inte ens fyller en CD.

 

Nu är detta inte nödvändigt att skapa på skiva för det går lika bra med ett USB-minne.

Ett USB-minne med Windows-installation på fungerar lika bra som en Reparationsskiva så länge det är startbart.

 

i Windows 10 är det lite lurigt att hitta funktionen Systemavbild. Den har Microsoft lyckats gömma och kallar den för Windows 7 Systemavbild eller liknande. Jag kan göra en skärmdump när jag har min dator i närheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev TomV:

Alltså behöver man båda.

Återställningsenheten för att komma igång och systemavbildningen för att återställa systemet som det såg ut när avbildningen gjordes.

Då stämmer det väl inte riktigt vad som sägs om återställningsenheten i artikeln?  

Nej, du behöver inte båda.

 

Systemavbilden är en fullständig avbild av den eller de diskar (samt de partitioner du väljer) som du valde när du skapade avbilden. När jag använder funktionen väljer jag disk C:/ och de partitioner som behövs för att göra en fungerande avbild. 
Normalt är de partitioner som krävs för att få ett fungerande Windows när en dator återställs redan förvalda.

 

Återställningsenheten återställer inte personliga saker men det gör en Systemavbild. Du behöver ett startbart USB (minne eller disk, spelar ingen roll) som du startar datorn från. Där väljer du Reparera och använda en Systemavbild för att reparera/återställa datorn.

Således behöver du två enheter (har inte provat att ha Systemavbilden på samma enhet som den startbara funktionen), en som är Startbar med Windows och en enhet med Systemavbilden.

 

Har du två diskar eller fler är det en fördel att använda en av diskarna att spara Systemavbilden på. Då är enhet två redan löst och du behöver bara en startbar USB-enhet.

 

Notera att den disk, om Systemavbilden skall sparas på en intern disk, får inte vara inkluderad i den Systemavbild man önskar skapa. 
 

Det här är mycket enkelt att utföra. 
När jag gör en nyinstallation av en dator skapar jag en Systemavbild när Windows och alla drivrutiner är installerade.

När jag installerar program och andra saker och det blir fel är det betydligt enklare att återställa datorn med Systemavbilden än att börja om från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev TomV:

Det är ju återställningsenheten som tar tid (i mitt fall cirka en timme), kopieringen av systemavbildningen tar bara 10 minuter.   
 

När jag gör en Systemavbild tar det betydligt längre tid än 10 minuter att skapa den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev X-Men:

i Windows 10 är det lite lurigt att hitta funktionen Systemavbild. Den har Microsoft lyckats gömma och kallar den för Windows 7 Systemavbild eller liknande. Jag kan göra en skärmdump när jag har min dator i närheten.

Det finns skärmbilder och instruktioner här

https://pureinfotech.com/create-windows-10-system-image-backup/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Det finns skärmbilder och instruktioner här

https://pureinfotech.com/create-windows-10-system-image-backup/

Skadar inte att visa det första steget för att komma åt Systemavbilden. Den visas inte i länken.

Dessutom står det på engelska, vilket inte faller alla på läppen.

Klämmer in de första två stegen när man skall skapa en Systemavbild med bilder på svenska.

 

 

1. Kontrollpanelen.JPG

2. Kontrollpanelen.JPG

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag tillägger:

Man kan reparera och återskapa hela sin Windows installation genom uppgraderings-alternativet, utan att förlora installerade program och filer lokalt.

 

Dessa punkter nedan är dock vitala:

 

1.Windows måste vara igång

2. Gå igenom alla program och avinstallera dom som aldrig används.

3. Kontrollera om det finns uppdateringar till resterande program inkl.nån gammal drivrutin.

4. Starta om datorn

5. Ta backup backup.

6. Avinstallerade antivirusprogrammen: Norton Internet Security (där valde jag att spara alla inställningar, karantäner etc.).  Kör man enbart Windows Defender så behöver man inte avinstallera antivirusprogrammet.

Och stängde av Wi-Fi Sense (har jag tidigare haft bekymmer med).

 

7. Omstart av Windows

8. Alla externa enheter avstängda tex.skrivare/skanner etc.

 

9. Kör Windows uppgraderingen via Setup.exe från Windows Explorer och omstart.

Detta är det enda viktiga: Du måste köra Setup.exe från ett öppet MS-Windows fönster.

 

10. Omstart och kör Windows update igen - repetera tills det inte finns fler Windows uppdateringar.

11. Installerar ny Windows 10 grafikdrivrutin från AMD (alt. för dom som har nVidia eller Intel grafik) annars ser man till att ta den senaste för det senaste operativsystemet om inte Windows 10 drivrutin finns för just ens dator.

12. Omstart.

13. Skapade återställningspunkt

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...