Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdaterad :Beräkna personalbehov beroende på antal samtal


hr123
 Share

Rekommendera Poster

Hej! Jag undrar om någon har förslag på lämplig metod för att beräkna antal personer som behöver sitta i telefon beroende på hur många som ringer. Med uppdatering varje halvtimma om nya siffror om hur många som ringer. Är det en om-funktion som är de bästa?

 

alltså. Om vi har personalstyrkan för varje dag i kolumner i excel och har då att på måndag jobbar 10 personer, varje person kan svara på 5 samtal i Halvtimmen och de ringer 30 samtal en viss halvtimme. Då behövs inte alla 10 i personalen för att sitta på telefon just den halvtimmen.  kan man göra en om-formel för detta i excel? 

Redigerad av ToveS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, kan jag på något sätt lägga in i denna formel hur många i personalen som faktiskt är på plats just de klockslaget? Jag har ju personalens tidrapport högst upp där de står ex  B1(9:00-18:00) B2(9:00-16:00) osv, om jag då ska se hur många i personalen vi behöver på samtal klockan 10:00 så kan jag se att vi har 2 på plats för detta men klockan 18:30 har vi endast 1. Och beroende av de vill jag använda i runda.upp formeln.

 

Skriver jag otydligt,  förstår knappt själv vad jag menar..

 

tack oavsett!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack! Tror jag ordnade de nu av din hjälp! Tyvärr måste tiderna stå i en cell men tror jag fick till det genom de du skrev:) tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack! För med den senaste formeln du skrev kan man då kunna hitta en viss tid i ett intervall 9-18? alltså hitta, 9:30 om jag bara har tiden 9-18 utskrivet. För jag använder ju vänster och höger formler sen när jag beräknar hur mycket en person jobbar en viss dag.

 

Men det vore ju super om jag kunde plocka ut ett visst klockslag från just intervallet 9-18 för alla i personalen och då se hur många som jobbar just den halvtimmen. 

 

Jag ska testa det du skrev senast på jobbet imorgon, det kanske blir bättre! Annars kommer jag säkerligen med någon ny fråga någon dag som du kan klura på om du blir uttråkad..:)

Redigerad av ToveS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-10-13 på 10:54, skrev MH_:

Det är alltid bättre att lägga start och slut-tid i olika celler, men det går naturligtvis att använda 09:00-18:00 också, men då måste du "fiska ut" korrekta tidvärden ur texten "09:00-18:00". 

=PRODUKTSUMMA((TIDVÄRDE(VÄNSTER(B1:B12;5))<=A1)*(TIDVÄRDE(HÖGER(B1:B12;5))>=A1))

eller, om du vill kunna markera områden som inte innehåller data ännu:

=PRODUKTSUMMA((OMFEL(TIDVÄRDE(VÄNSTER($B$1:$B$100;5));"")<=A1)*(OMFEL(TIDVÄRDE(HÖGER($B$1:$B$100;5));"")>A1))*1

/Ds

Detta fungersde mycket bra för att få ut hur många som jobbar ett visst klockslag, exempelvis om jag har klockan 9:00 i A1. Dock om jag även vill ha ett intervall i A1, typ skriva in vilka som jobbar mellan 9:00-9:30 då får jag 0 vilket ju inte stämmer. Måste jag använda vänster höger igen där då på någotvis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag ska faktiskt testa nu att dela upp det med hjälp celler. Håller med om att de blev rörigt annars! 
 

det du menade jag kunde lägga i P1 och Q1, var det tiden jag ville veta hur många som var på plats?

 

tack återigen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, skrev MH_:

 

 

Nu blir formeln det superenkla

=ANTAL.OMF(R:R;"<="&P1;S:S;">"&Q1)

 

 

 

 

Jag har kommit såhär långt nu, men jag får fel att jag har för många argument när jag ska göra sista steget.

Redigerad av hr123
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusentack! Jag fick till det nu! Nu ska jag bara snygga till allt så det blir enkelt att följa!

 

tack för din hjälp :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...