Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W10 - konstig start numera.


Karin-Solveig
 Share

Go to solution Solved by .M,

Rekommendera Poster

30 minuter sedan, skrev Automan:

Skrivare och Scanner kan bli problem beroende på vilket märke man har, men kör du Linux Mint från en bootbar USB kan du testa och se om det är något att ha. Är det inget för dig, starta om datorn, ta ur USB minnet och boota upp Windows som vanligt.

Canon Pixma MG5450  = drivrutiner finns för Linux. Troligen behövs inga alls för skrivaren men kanske för skannerdelen.

De flesta trådlösa nätverkskort fungerar rakt av med Linux Mint men det finns undantag.

Grafikchip från SiS kan ge problem.

 

Här kan man enkelt testa Linux Mint:

https://distrotest.net/Linux Mint

ex. 20 Cinnamon

Dock kan man inte där se om ens hårdvara lirar och det kommer att upplevas som segt då man i princip fjärrstyr en annan dator. Egentligen mest för att se hur det ser ut, att det inte bara är ett svart terminalfönster med en massa gröna rader som man ser i en del tv-serier...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Karin-Solveig:

Idag ville jag scanna in en text via min skrivare/scanner  (Canon Pixma MG5450) och sedan spara den på min hårddisk ("Bilder" på "Utforskaren"), I W7 var det  lätt att göra, men nu vet jag inte hur det går till. Det fungerade inte.

Jag kan lova dig att du gjorde något i Windows 7 för att få skannern att fungera, typ installerade ett Canon-program, för det var inte bara att koppla in en skanner och det började fungera automatiskt.

 

Jag föreslår att du läser bruksanvisningen som finns här: https://www.canon.se/support/consumer_products/products/fax__multifunctionals/inkjet/pixma_mg_series/pixma_mg5450.html?type=manuals&language=

Titta även på programmet Quick Menu på fliken Programvara.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karin-Solveig
3 timmar sedan, skrev Automan:

Även om du inte kommer överens med Windows 10 på samma sätt som du gjorde för Windows 7 skulle jag starkt avråda dig från detta. Windows 7 har nått slutet och får sedan snart 1 år tillbaka inga säkerhetsuppdateringar.

 

Självklart kan man köra Windows 7 på en dator idag, men troligen vill man även kunna komma ut på Internet och det är ingen bra kombination att ha datorn ansluten till Internet och köra ett utgånget OS. Det går att köra en Windows 7 dator utan någon uppkoppling alls, men det kanske inte är det roligaste.

 

Ett annat alternativ som Mikael63 tipsade om är att testa Linux. Det finns många att välja bland, men precis som Mikael63 gillar även jag Linux Mint. Du behöver inte ens installera det, utan kan skapa en bootbar USB med Linux Mint som du sedan bootar upp ifrån. Sedan kan du testa dig runt för att se hur det fungerar.

 

Skrivare och Scanner kan bli problem beroende på vilket märke man har, men kör du Linux Mint från en bootbar USB kan du testa och se om det är något att ha. Är det inget för dig, starta om datorn, ta ur USB minnet och boota upp Windows som vanligt.

Min kommentar nu visar hur okunnig jag är. Jag förstår t-ex. inte vad  "ett utgånget OA" är.  Jag förstår heller inte vad "skapa en bootbar USB" betyder, Likaså vad  "Linus Mint" är för något. Och vad menas med "bootar upp"? osv. Jag har ingen utbildning inom IT och det behövdes inte med Windows 7. Den var genialt enkel att förstå.

 

Mitt stora problem just nu är att jag inte längre kan scanna in en text eller en bild via min skrivare/scanner (Canon Pixma MG 5459) och samtidigt ladda upp till mina sparade texter respektive bilder. Det gick galant i Windows 7.

 

Jag förstår inte W10 - den är ologisk. Jag förstår heller inte "IT-språk".  Sorry!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OS är en förkortning för OperativSystem, t ex då Windows. Det var ett tag sen Microsoft släppte uppdateringar till Windows 7 och det är därmed osäkert (lite farligt) att ansluta till Internet eftersom det kan finnas sätt att hacka det från Internet så att det går att fjärrstyra eller komma åt privata filer.

 

Linux är ett annat operativsystem än Windows, som går att använda i stället för Windows om man föredrar det.

 

"boota" är svengelska för "starta datorn".

 

Som sagt det gick inte att bara ansluta en skanner i Windows 7 och börja använda den utan det krävdes mer än så. Du måste ha följt en bruksanvisning för skrivaren/skannern där det stod t.ex. hur du skulle installera något program.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karin-Solveig

Vad är Linux?  Vad 'är Linus Mint? Vad betyder "ett utgånget OS"? Vad innebär "en bootbar USB?  Vad är "bootar upp"? osv, osv.   Hjälp - jag förstår inte alls det där "teknik-språket"! Jag är inte uppväxt med datorer och jag har aldrig lärt mig ert speciella IT-språk. Men med Windows 7 hade jag inga sådana problem. 

 

Viktigast för mig just nu är att få min skrivare (Canon Pixma MG 5450) att fungera som förr!!!!!!!!!!!!! 

 

Det är ju något fel när Windows 10  till och med påverkar ens kringutrustning. Windows 7 gjorde det aldrig. Finns det IT-tekniker som kan komma hem till en och hjälpa till med W10 och min skirvare/scanner  så att  de fungerar ihop (mot betalning)?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Karin-Solveig:

Vad är Linux?  Vad 'är Linus Mint? Vad betyder "ett utgånget OS"? Vad innebär "en bootbar USB?  Vad är "bootar upp"? osv, osv. 

Cecilia har svarat på det redan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Karin-Solveig:

Det är ju något fel när Windows 10  till och med påverkar ens kringutrustning. Windows 7 gjorde det aldrig.

Du känner ju till att det finns något som heter Windows 7 och något som heter Windows 10.

Båda dessa är operativsystem, "OS", från Microsoft. En mjukvara/program som behövs för att andra mjukvaror/program ska kunna fungera, gå att använda.

När din dator var ny, med Windows 7 och du kopplade in din skrivare via USB så installerades drivrutiner, hjälpprogram, automatiskt för skrivaren men inte skannern. Där behövde du, eller någon annan som hjälpte dig, installera hjälpprogram för skannern skulle fungera.

Nu när du kopplar in din skrivare via USB (för det är väl så du gör?) så behöver du också installera motsvarande hjälpprogram fast för Windows 10. Hur man gör det bör framgå av manualen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev Karin-Solveig:

Finns det IT-tekniker som kan komma hem till en och hjälpa till med W10 och min skirvare/scanner  så att  de fungerar ihop (mot betalning)?  

Det finns tekniker som gör hembesök mot betalning. Det gäller bara för dig att söka i din hemort. Är det en större hemort är möjligheterna större.

 

Om det inte kräver något större fysiskt arbete, ett arbete som du kanske själv kan utföra enligt instruktioner från en tekniker, finns det goda möjligheter att hjälpa dig via fjärrhjälp. 
 

Fjärrhjälp finns redan inbyggt i Windows 10 samtidigt som det finns tredjepartsprogram som är enklare att hantera, lätta att installera.

Med program som Teamviewer, AnyDesk och Cloudberry Remote (numera MSP360) installerat kan en person hjälpa dig som om denna sitter framför din dator.

 

 

Redigerad av X-Men
Grammatisk korrigering
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Karin-Solveig:

Viktigast för mig just nu är att få min skrivare (Canon Pixma MG 5450) att fungera som förr!!!!!!!!!!!!! 

Hittas din skrivare igen av Windows 10 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...