Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W10 - konstig start numera.


Karin-Solveig
 Share

Go to solution Solved by .M,

Rekommendera Poster

Karin-Solveig

Jag har nyligen låtit uppdatera min dator till Windows 10. När jag startar min dator så fungerar den inte, dvs ingen internetuppkoppling.  Då måste jag stänga av datorn och sedan starta den på nytt  igen - då fungerar det! Så är det numera varje gång jag startar min dator. Med Windows 7 hade jag inte detta problem. Varför är det så? Har kört felsökning men inga fel hittas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Prova stänga av snabbstart på det här viset och se om det hjälper.

 

Citat

För att inaktivera snabbstart går du till Start - Kontrollpanelen - Maskinvara och Ljud - Energialternativ - Ange hur strömbrytaren ska fungera - Ändra inställningar som för tillfället inte är tillgängliga. Där ska du kunna stänga av snabbstart (bocka av Aktivera snabbstart).

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karin-Solveig

God morgon. Hittade först inte kontrollpanelen, den var "gömd".  Tydligen ser W10 olika ut under Start? Jag gick till Start, sedan Windowssystemet och vidare till kontrollpanelen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, skrev Karin-Solveig:

Tydligen ser W10 olika ut under Start?

I de första versionerna av Windows 10 så fanns Kontrollpanelen där men sen när man sällan behöver den, utan kan använda Inställningar i stället, så har den tagits bort och snabbaste sättet nu brukar vara att söka efter Kontrollpanelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karin-Solveig

Ja, det hjälpte. Men jag litar inte på W10 - snart dyker väl nya problem upp.  Synd att W7 togs bort.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karin-Solveig

Nu har jag ytterligare ett problem med Windows 10. Det går inte att skriva ut en faktura och leveransorder från min E-post! Sic! När jag trycker på utskrift /skriva ut så uppmanas jag spara. Det har jag gjort. Men inte ens det sparade går att skriva ut, endast ny uppmaning at spara. Sic! Varför är Windows 10 så krångligt? Man borde få en bruksansvisning. Jag är ingen IT-tekniker, bara en vanlig "hemmabrukare" och jag behöver inte en massa nya finesser. Jag hade aldrig några problem med Windows 7. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får du börja med att berätta vad du använder för program för att läsa dina mejl och gärna också vad du använde i Windows 7.

 

Vad har du valt för skrivare?

Kontrollerat att valet om att skriva ut till fil inte är aktiverat?

 

Du tror inte att det kan vara så att du har glömt de problem som du hade när du började med Windows 7?

För det var ju inte så att forumet var tomt på frågor från folk som just hade börjat med W7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karin-Solveig

Windows 7 home-premium var förinstallerat när jag köpte min dator. Jag använder hotmail/outlook för mina e-post. Min hårddisk är AcerAspire x3990. Min skrivare är Canon Pixma MG 5450.

Nej, jag har inte haft några problem med Windows7!!!   

Upptäckte just nu att Windows 10 faktiskt hade ändrat val av skrivare till en skrivare jag inte har. Märkligt!  Nu har jag ändrat det felet och kryssat för min skrivare och jag lyckades skriva ut det jag ville. Tack och lov.  

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Karin-Solveig:

Windows 7 home-premium var förinstallerat när jag köpte min dator. Jag använder hotmail/outlook för mina e-post. Min hårddisk är AcerAspire x3990. Min skrivare är Canon Pixma MG 5450.

Nej, jag har inte haft några problem med Windows7!!!   

Upptäckte just nu att Windows 10 faktiskt hade ändrat val av skrivare till en skrivare jag inte har. Märkligt!  Nu har jag ändrat det felet och kryssat för min skrivare och jag lyckades skriva ut det jag ville. Tack och lov.  

 

Kolla följande

Inställningar och SKRIVARE OCH SKANNRAR

Rulla ned en bit på sidan och kolla så att rutan där det står, LÅT WINDOWS HANTERA MIN STANDARDSKRIVARE INTE ÄR IBOCKAD.

Om du sedan gör en utskrift och kollar att det är rätt skrivare som ska skriva ut, så ska det fungera sedan nästa gång.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karin-Solveig

Tack Pelle Penna,

Jag tycker det är märkligt att W10 bestämmer en skrivare åt mig som jag inte ens har. Nu har jag ändrat till den skrivare jag har. Nej, jag tycker att W7 var enklare att hantera. W10 inkräktar faktiskt på nästan allt jag gör via min dator, dvs min e-post (ibland går det inte ens att skicka mail), mina bloggar, mina fotografier, osv. Jag är en vanlig "hemmabrukare" och inget IT-proffs som tydligen W10 tror. 

 

 

 

Redigerad av Karin-Solveig
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karin-Solveig

PS: Det intressanta är att kontrollpanelen hos mig (W10) har en annan struktur. Där hittar jag inte  "inställning för skrivare och skannrar".  Jag kommer nog aldrig att bli god vän med W10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Karin-Solveig:

God morgon. Hittade först inte kontrollpanelen, den var "gömd".  Tydligen ser W10 olika ut under Start? Jag gick till Start, sedan Windowssystemet och vidare till kontrollpanelen. 

Tyvärr är Microsoft på väg  att helt ta bort gamla kontrollpanelen, idag är den lite gömd, men kommer på sikt att via en uppdatering, troligen en större uppdatering, att helt försvinna enligt Microsoft, så får vi vänja oss vid den nya som kallas för Windows-inställningar.

 

Hitta ens skrivare ligger då under Enheter- Skrivare och skannrar. Och nås på flera sätt, antingen att klicka på Windowsfönstret/Start längst ner till vänster, och direkt skriva skrivare, så kommer Skrivare och skannrar upp, eller klicka på "Meddelande-rutan längst ner till höger och välja Alla inställningar och där välja Enheter och Skrivare och skannrar.

Att Windows 10 kan se olika ut under Start är helt riktigt, det är meningen att vi användare ska kunna lägga sin egen stil på denna.

Men man får lära sig.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett enkelt sätt att alltid ha tillgång till Kontrollpanelen, utan att behöva leta efter den varje gång den skall användas.


1. Klicka på Start (Windowsflaggan i nedre vänstra hörnet på skärmen).

2. Klicka på Inställningar (ser ut som ett kugghjul) i menyn du får upp.

3. Välj Anpassning i fönstret som visas.

4. Välj Teman

5. Nu skall du kunna se valet "Inställningar för Skrivbordsikoner"

6. Klicka på det valet.

7. Nu kan du bocka i de Skrivbordsikoner du vill ha på Skrivbordet, bl.a. Kontrollpanelen. Om du bockar i Kontrollpanelen och sedan sparar dina inställningar kommer ikonen Kontrollpanelen att finnas på ditt Skrivbord.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, skrev Karin-Solveig:

Nej, jag tycker att W7 var enklare att hantera. W10 inkräktar faktiskt på nästan allt jag gör via min dator, dvs min e-post (ibland går det inte ens att skicka mail)

Jag har använt Windows 10 sedan en av de första "Preview" gavs ut via Insiderprogrammet så det har blivit många år nu. 4 av mina datorer kör Windows 10 medan den femte fortfarande kör Windows 7. En dator jag inte använder lika mycket som de med Windows 10.

Trots att jag använt Windows 10 i mer än 6 år nu tycker jag fortfarande inte om det.


Att jag inte får bestämma över när uppdateringar skall installeras, trots att jag kör Pro-versioner, är mycket irriterande. Jag har ändrat alla inställningar som är möjliga men ändå sker uppdateringar utanför min kontroll.

 

Att jag inte får styra över inställningar, erfarenheter som du har med att Windows byter standardskrivare utanför min kontroll, är annat som irriterar mig. Microsoft har all kontroll över mina datorer. Windows 7 gav mig i alla fall mer kontroll över mina datorer än Windows 10 gör.

 

Jag instämmer således i dina synpunkter beträffande W10 och W7.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karin-Solveig
17 timmar sedan, skrev X-Men:

Det finns ett enkelt sätt att alltid ha tillgång till Kontrollpanelen, utan att behöva leta efter den varje gång den skall användas.


1. Klicka på Start (Windowsflaggan i nedre vänstra hörnet på skärmen).

2. Klicka på Inställningar (ser ut som ett kugghjul) i menyn du får upp.

3. Välj Anpassning i fönstret som visas.

4. Välj Teman

5. Nu skall du kunna se valet "Inställningar för Skrivbordsikoner"

6. Klicka på det valet.

7. Nu kan du bocka i de Skrivbordsikoner du vill ha på Skrivbordet, bl.a. Kontrollpanelen. Om du bockar i Kontrollpanelen och sedan sparar dina inställningar kommer ikonen Kontrollpanelen att finnas på ditt Skrivbord.

Tack X-Men, det fungerade bra!  Jag lyckades få kontroll över "kontrollpanelen" tack vare din beskrivning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karin-Solveig
17 timmar sedan, skrev X-Men:

Jag har använt Windows 10 sedan en av de första "Preview" gavs ut via Insiderprogrammet så det har blivit många år nu. 4 av mina datorer kör Windows 10 medan den femte fortfarande kör Windows 7. En dator jag inte använder lika mycket som de med Windows 10.

Trots att jag använt Windows 10 i mer än 6 år nu tycker jag fortfarande inte om det.


Att jag inte får bestämma över när uppdateringar skall installeras, trots att jag kör Pro-versioner, är mycket irriterande. Jag har ändrat alla inställningar som är möjliga men ändå sker uppdateringar utanför min kontroll.

 

Att jag inte får styra över inställningar, erfarenheter som du har med att Windows byter standardskrivare utanför min kontroll, är annat som irriterar mig. Microsoft har all kontroll över mina datorer. Windows 7 gav mig i alla fall mer kontroll över mina datorer än Windows 10 gör.

 

Jag instämmer således i dina synpunkter beträffande W10 och W7.

Jag tycker precis som du. Förhoppningsvis lär jag mig att kontrollera W10. Men W7 var faktiskt enklare att hantera. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Karin-Solveig

Ledigt utrymme i min hårddisk är 341 GB av 456GB.  Nu undrar jag om jag kan ladda ner Windows 7 eller blir det trångt om utrymmet? Det går ju inte att avinstallera W10.

 

Jag har tröttnat på W10. Den känns inte alls säker. Dessutom är den så omständigt med allt, riktigt byråkratiskt. Både när det gäller att blogga och skriva mail. Upptäckte idag när jag loggat in på min Hotmail/Outlook att det fanns ett sparat utkast (!) från en främmande person. Sic!

 

Normalt så loggar jag alltid in via gamla "logga in"  (som jag har kvar som "mapp" i Google Chrome) när jag skall skicka mail. Men via "nya" Start i W10 så behöver jag inte det. Konstigt. Kan vem som helst komma åt mitt hotmailkonto den vägen? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-10-13 17:08, skrev Karin-Solveig:

bara en vanlig "hemmabrukare" och jag behöver inte en massa nya finesser.

 

2020-10-13 21:14, skrev Karin-Solveig:

Jag kommer nog aldrig att bli god vän med W10.

 

Kanske är det dags att själv ta kontrollen och bli vän med Linux i stället då? ?

Det finns flera Linux-distributioner som riktar sig till Windowsanvändare, ex Linux Mint.

 

Att installera Windows 7 som sk. dual-boot tillsammans med Windows 10 torde kanske många ha synpunkter mot.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Karin-Solveig:

Ledigt utrymme i min hårddisk är 341 GB av 456GB.  Nu undrar jag om jag kan ladda ner Windows 7 eller blir det trångt om utrymmet? Det går ju inte att avinstallera W10.

 

Jag har tröttnat på W10. Den känns inte alls säker. Dessutom är den så omständigt med allt, riktigt byråkratiskt. Både när det gäller att blogga och skriva mail. Upptäckte idag när jag loggat in på min Hotmail/Outlook att det fanns ett sparat utkast (!) från en främmande person. Sic!

 

Normalt så loggar jag alltid in via gamla "logga in"  (som jag har kvar som "mapp" i Google Chrome) när jag skall skicka mail. Men via "nya" Start i W10 så behöver jag inte det. Konstigt. Kan vem som helst komma åt mitt hotmailkonto den vägen? 

Vem som helst kan inte komma åt ditt Hotmailkonto. De måste ha tillgång till ditt användarnamn och lösenord. Att få tag i det kan någon få om din dator har blivit infekterad av något program (även kallat virus) som du inte själv känner till.

 

Visst går det att avinstallera W10! Det är bara att radera disken så är det borta. Att installera W7 istället är inte att rekommendera då Microsoft inte längre släpper uppdateringar till W7. Det innebär att W7 blir osäkert och betydligt lättare att "ta över" av någon otillbörlig än W10.

 

Att du upplever W10 som omständligt måste bero på annat än själva W10. Visst, jag håller med dig om att W7 är ett betydligt trevligare OS än W10 men det går att få W10 att fungera rätt likt W7 ändå.

 

Förstår inte hur du menar med att du loggar in, när du skall skicka e-post, genom att ha det i en "mapp" i GoogleChrome. 

Har du anpassat W10 efter dina önskemål så långt det går?

 

 

 

Redigerad av X-Men
Grammatisk korrigering
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-10-13 21:57, skrev X-Men:

Det finns ett enkelt sätt att alltid ha tillgång till Kontrollpanelen, utan att behöva leta efter den varje gång den skall användas.


1. Klicka på Start (Windowsflaggan i nedre vänstra hörnet på skärmen).

2. Klicka på Inställningar (ser ut som ett kugghjul) i menyn du får upp.

3. Välj Anpassning i fönstret som visas.

4. Välj Teman

5. Nu skall du kunna se valet "Inställningar för Skrivbordsikoner"

6. Klicka på det valet.

7. Nu kan du bocka i de Skrivbordsikoner du vill ha på Skrivbordet, bl.a. Kontrollpanelen. Om du bockar i Kontrollpanelen och sedan sparar dina inställningar kommer ikonen Kontrollpanelen att finnas på ditt Skrivbord.

Finns ett ytterligare sätt:

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.725293/kontrollpanelen-windows

Klicka start > skriv bara rakt av kontroll > i listan högerklickar du på Kontrollpanelen och väljer att fästa i Startmenyn i stället för att ha en genväg på skrivbordet.

Genvägen på skrivbordet kan du bara ta bort genom högerklick, det tar inte bort programmet.

Sedan kan du dra i denna "ikon" för att lägga den längre upp i startlistan.

 

I övrigt kan man högerklicka på vilket som helst program i Startlistan och välja att fästa på Aktivitetsfältet.

Program man ofta använder finns det orsak att göra just detta, enär det då endast kräver ett musklick för att starta och snabbt att hitta igen.

Tex. så har jag Mozilla Firefox (webbläsare), Thunderbird (e-postläsare) Skype mm. i aktivitetsfältet för snabbstart.

 

Ja bara ett tips, är du nöjd som det är så är det bra naturligtvis. :)

bild.png.de8d024b3143baf9f29c0cb5a61312ba.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karin-Solveig

Jag är ingen IT-tekniker.  Det är svårt att förstå det språk som ni kunniga använder. Det är lika svårt att förstå  W10. W7 var så enkelt.

Idag ville jag scanna in en text via min skrivare/scanner  (Canon Pixma MG5450) och sedan spara den på min hårddisk ("Bilder" på "Utforskaren"), I W7 var det  lätt att göra, men nu vet jag inte hur det går till. Det fungerade inte.

Jobbigt är också alla hänvisningar till webbsidor på internet som kommer upp. Mycket text och fackspråk som jag inte förstår. 

Skall det behöva vara så omständigt och "byråkratiskt" med W10? Jag är snart gråtfärdig! 

Nu vill jag avinstallera allt i min hårddisk och installera om W7 - men hur gör jag det?   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Karin-Solveig:

Nu vill jag avinstallera allt i min hårddisk och installera om W7 - men hur gör jag det?

Även om du inte kommer överens med Windows 10 på samma sätt som du gjorde för Windows 7 skulle jag starkt avråda dig från detta. Windows 7 har nått slutet och får sedan snart 1 år tillbaka inga säkerhetsuppdateringar.

 

Självklart kan man köra Windows 7 på en dator idag, men troligen vill man även kunna komma ut på Internet och det är ingen bra kombination att ha datorn ansluten till Internet och köra ett utgånget OS. Det går att köra en Windows 7 dator utan någon uppkoppling alls, men det kanske inte är det roligaste.

 

Ett annat alternativ som Mikael63 tipsade om är att testa Linux. Det finns många att välja bland, men precis som Mikael63 gillar även jag Linux Mint. Du behöver inte ens installera det, utan kan skapa en bootbar USB med Linux Mint som du sedan bootar upp ifrån. Sedan kan du testa dig runt för att se hur det fungerar.

 

Skrivare och Scanner kan bli problem beroende på vilket märke man har, men kör du Linux Mint från en bootbar USB kan du testa och se om det är något att ha. Är det inget för dig, starta om datorn, ta ur USB minnet och boota upp Windows som vanligt.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...