Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lenovo laddare spänningsnivå


LasseXP
 Share

Rekommendera Poster

Hej

Sonen har förlorat laddaren till sin skoldator, en Lenovo E495 thinkpad. Kontakten är en USB-C. Vi har sådana sladdar till annat, en telefon bland annat. Kan man exempelvis ta en sådan kabel från en telefonladdare och stoppa i datorn?  Jag har försökt luska ut vilken spänning som en laddare ger, men det står ofta flera nivåer angivet. Hur är det med detta, är det olika spänningsnivåer på telefon och pc-laddaren fast de har samma gränssnitt USB-C?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev LasseXP:

Hej

Sonen har förlorat laddaren till sin skoldator, en Lenovo E495 thinkpad. Kontakten är en USB-C. Vi har sådana sladdar till annat, en telefon bland annat. Kan man exempelvis ta en sådan kabel från en telefonladdare och stoppa i datorn?  Jag har försökt luska ut vilken spänning som en laddare ger, men det står ofta flera nivåer angivet. Hur är det med detta, är det olika spänningsnivåer på telefon och pc-laddaren fast de har samma gränssnitt USB-C?

En standardladdare med USB-A, B eller micro-kontakt har normalt en spänning på 5VDC (likspänning). Vissa produkter klarar en laddspänning på 15VDC och har då en speciell koppling som gör att laddaren växlar från 5VDC till 15VDC.

 

När det kommer till laddare med USB-C-kontakt kan de ha en så hög laddspänning som 20VDC. Återigen handlar det om att den enhet som skall laddas har en sådan koppling som gör att laddaren växlar över till den höga laddspänningen.

Det som är viktigt att ha med i detta är att laddströmmen som laddaren skall klara måste vara hög.

 

En laddare till ett headset har oftast en laddström på maximalt 300mA. Det är för klent för att ladda en dator.

 

Laddare för mobiltelefoner har ofta en maximal laddström på 1A. Vissa laddare klarar upp till 1,5A. För att ladda en bärbar dator med en laddare som har USB-C-kontakt bör laddaren klara 5A i laddström för att inte laddaren skall krokna, eventuellt gå sönder p.g.a. överbelastning.

 

Det räcker således inte med att kontrollera att laddaren klarar av att växla från 5VDC till 20VDC. Den måste också klara av att leverera 5A vid 20VDC för att klara av att ladda en dator.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett förtydligande,

 

20VDC är den maximala spänningen som en laddare ger med USB-C-kontakt. Inte nödvändigtvis den som gäller för alla laddare.

Redigerad av X-Men
Grammatisk korrigering
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har (tidigare) trott att en USB-laddare alltid ger ut 5 V. Varken mer eller mindre.

Men sedan jag skaffade mitt instrument för att mäta ström när USB är inblandad (annan tråd) insåg jag att så inte var fallet. Mitt instrument mäter även spänningen och den är betydligt högre än 5 V när jag laddar min mobiltelefon.

 

1 timme sedan, skrev LasseXP:

Kan man exempelvis ta en sådan kabel från en telefonladdare och stoppa i datorn?

Ja, visst kan du göra det men det är ju inte säkert att laddaren orkar med eller ens laddar något. (som X-Men skriver ovan)

Däremot går inte datorn sönder.

 

Kan nämna att när jag fick en ny telefon (det var ett tag sedan) så hade den just USB-C. Sedan tidigare hade jag ju allehanda kablar av typ mikro-USB. Med telefonen medföljde en adapter mikro-USB till USB-C och sådana skulle det ha varit bra att ha flera av. I svenska butiker kostade en sådan ca 80 kr st. Hos Wish beställde jag 10 st för 20 kr och 10 andra (från annan säljare) för 22 kr. Av den första leveransens 10 adaptrar var 10 felaktiga och jag fick pengarna åter. Den andra leveransen kom inte inom utsatt tid och jag fick pengarna återbetalt. Dagen efter kom dessa och där fungerade nio av tio.

Om jag använder en Samsung originalladdare (Eller en HTC-original) och en Samsung originalkabel (för mikro-USB då) och en sådan Kina-adapter så klagar både surfplattan och mobilen på att det är en långsam laddning. Trots att det bara är frågan om några millimeter extra ledare i adaptern så är den av sådan undermålig kvalitet att det laddas långsammare.

 

Val av laddare, kabel och ev. adaptrar spelar större roll än vad man kan tro.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har råkat ut för detta på jobbet, när kolleger lånar laddare av varandra, ibland går det bra, ibland så laddar den ena betydligt långsammare med "fel" laddare, samma anslutning, USB-C, så visst skiljer det i spänning mellan olika fabrikat.

Men så har det väl alltid varit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...