Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

iPhone säkerhetskopieras ej


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Tänkte säkerhetskopiera min iPhone med iCloud. Den är ju automatisk. Det står att den inte kan säkerhetskopieras på grund av för lite utrymme på iCloud.

Har för mig jag fått detta meddelande förrut. Jag har idag tryckt ”säkerhetskopiera nu” men den står bara och snurrar. 
 

När jag är inne på iCloud och hantera lagring står det runt 500 mb av 5 gb används. Begriper ej vad det är som tar utrymme.

 

Är även inne och kollar säkerhetskopior/info  och min iPhone enhet står över typ 7 gb. Fattar inte vad det är som tar sådan plats bara. Vet att jag lagt upp filmer på apparna onedrive och googledrive men det är ju i moln typ. Har inte mkt bilder. 
 

Eller tar det plats i telefon om jag har filmer i appen onedrive? De ligger ju i molnet och i inte i telefon eller är jag inte med alls? 
7 gb och 5 gb. 

 

Tack på förhand 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där man kan välja vad som ska säkerhetskopieras så drog jag reglaget vid Onedrive åt vänster och att just den inte ska säkerhetskopieras så minskade den nåt extremt ?. Antar att appen Onedrive inte behöver säkerhetskopieras ändå för filerna där finns ju i onedrive på webben ändå!?  Nu verkar kopieringen funka iaf ?

 

Begriper inte riktigt hur appen kan ta sådan storlek när filmerna ligger i molnet (onedrive) så att säga . 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu använder jag inte onedrive, men är det inte en synkningstjänst? Då ligger filmerna både på hårddisken och molnet. De speglar varandra så att säga.

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Hakinger:

Nu använder jag inte onedrive, men är det inte en synkningstjänst? Då ligger filmerna både på hårddisken och molnet. De speglar varandra så att säga.

Jo du har rätt men om man sedan laddar ner Appen Onedrive i telefon också så kunde jag inte tro det som ligger i appen skulle ta telefonplats men det kanske är så det fungerar!? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Hakinger:

Nu använder jag inte onedrive, men är det inte en synkningstjänst? Då ligger filmerna både på hårddisken och molnet. De speglar varandra så att säga.

Onedrive kan också användas som en lagringsplats i molnet, utan användning synkning.
 

1 timme sedan, skrev Martassen:

Jo du har rätt men om man sedan laddar ner Appen Onedrive i telefon också så kunde jag inte tro det som ligger i appen skulle ta telefonplats men det kanske är så det fungerar!? 

Inte meningen att märka ord/uttryck - "ligger i appen" - men skilj på appen som utför något (synkningen) och lagringsplatserna så tror jag det blir enklare att förstå.


Onedrive kan användas som automatisk backup, filerna finns på ett ställe till. Eller användas för åtkomst från flera enheter, med eller utan synkronisering. Är synkronisering aktiverat i flera enheter så får man de senaste versionerna av sina filer också tillgängliga lokalt (offline) i flera enheter.


I ditt fall verkar filer i molnet, synkade från t ex en dator, sedan ha synkats till mobilen. Gör du inget undantag i iCloud så kommer filerna med där också, som du redan konstaterat.


https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.694884/windows-10-onedrive-utforskaren

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dropbox likadant? 
jag har appen Dropbox där jag ser filer som ligger i molnet och de tar ingen plats i telefon så att säga!?

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev Martassen:

Dropbox likadant? 
jag har appen Dropbox där jag ser filer som ligger i molnet och de tar ingen plats i telefon så att säga!?

Jag har, och har haft, tillgång till både Onedrive och Dropbox i några olika sammanhang. Men använder då webbläsare för åtkomst, inga appar, så jag kan inte säga om eller hur apparna används för åtkomst utan att de också är inställda för synkronisering. Förhoppningsvis kan andra beskriva den saken.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dropbox kan också användas på olika sätt, men som jag har det inställt så måste jag välja explicit att en fil ska vara tillgänglig offline för att den ska laddas ner och ta upp plats på enheten.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, skrev Cecilia:

Dropbox kan också användas på olika sätt, men som jag har det inställt så måste jag välja explicit att en fil ska vara tillgänglig offline för att den ska laddas ner och ta upp plats på enheten.

Vet ej vad jag har för inställningar på dropboxappen men den verkar inte ta någon plats som onedrive gör iaf. Lika bra radera onedriveappen kanske . Kommer ju åt filerna via webbläsare ändå. Fast appen är trevlig öppna filer i ändå. Slippa gå ut på webben. Hm se hur jag gör. Kanske inte behöver Dropbox appen heller egentligen för kommer ju åt filerna via läsare där med fast den är ju enkel öppna och se filer ?
 

Cecilia:

Varför har du appen Dropbox? Du Kommer ju åt filerna ändå via webbläsare. Är det för att det är enkelt gå in i appen och se filer!? ?

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väljer då och då att göra några filer tillgängliga offline så att jag inte är beroende av vare sig begränsad mobildata eller andras trådlösa nätverk. Alltså sådana filer som jag vill kunna kolla på eller visa upp när jag inte är hemma.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...