Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Välja webbläsare/tillägg med hög integritet och säkerhet


Gigabyte
 Share

Rekommendera Poster

Vilken webbläsare är säkrast/bäst integritet för att surfa på webben? Bland annat när det gäller spårning, blockera annonser och läcka användardata/sökningar och så vidare.

 

Räcker det att installera tillägg i till exempel Edge eller krävs det byte av webbläsare? 

 

Vad finns det för bra tillägg för att surfa säkert? Jag har tittat på DuckDuckGo tillägg. Hur bra är det?

 

Används HTTPS oftare på vissa webbläsare? Finns det tillägg som hanterar HTTPS på ett bra sätt?

 

Jag har ett eget exempel på datainsamling. Jag skrev in uppgifter på ett försäkringsbolags hemsida utan att trycka på OK, godkänner eller klart men bestämde mig för att ringa istället. När jag sedan ringde hade de min information om namn, adress osv. Är det normalt att denna information samlas in utan att trycka på OK eller liknande? Hade det gått att förhindra med något tillägg eller någon webbläsare?

 

Jag känner till Tor men den kanske är för långsam? Eller kanske Brave som har integrerat Tor? Eller Vivaldi? Eller är det Firefox som gäller? Eller räcker det att installera tillägg i till exempel Edge? Vilken/vilka webbläsare/tillägg är säkrast och bäst? Alla erfarenheter, synpunkter, tankar, idéer och konspirationer är välkomna.

 

 

 

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken webbläsare som kan vara bäst gällande säkerhet/integritet, vet jag inte, vet inte om det finns något vettigt test som kan påvisa detta?

 

Viss spårning går nog inte att blockera, annonser och i viss mån kakor går att styra genom tillägg och inställningar i Windows.

 

Det är standard idag att använda HTTPS, finns vissa webbsidor som inte kör detta, men vad jag vet så kör alla webbläsare detta i alla fall.

 

Beträffande ditt exempel på datainsamling, så räcker det med att försäkringsbolaget frågar efter ditt personnummer, så får dom fram allt sådant direkt.

 

Tor och liknande "anonyma webbläsare", fungerar säkert bra, dom är kanske något långsammare, men måste man vara så oerhört anonym, så kanske man ska tänka efter om man ska vara ute på nätet överhuvudtaget, för helt anonym kan du inte bli därute, du lämnar alltid spår efter dig.

 

Jag använder Firefox och Opera för mina enheter, med tillägg att filtrera annonser, har klickat i dom flesta nej-knappar i Windows under Sekretess, resten får vara, jag har inga problem med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, skrev Gigabyte:

Används HTTPS oftare på vissa webbläsare? Finns det tillägg som hanterar HTTPS på ett bra sätt?

Om det blir HTTP eller HTTPS bestäms i huvudsak av webbservern. Men åtminstone till Firefox finns det ett tillägg som heter HTTPS everywhere, nu blir det ju inte HTTPS överallt och jag tror det är allt mer sällan som det gör något men några sidor kan det väl styra om.

 

Firefox i sig innehåller spårningsskydd av olika slag och möjlighet att finjustera användningen av cookies/kakor. NoScript, Privacy Badger och DuckDuckGo Privacy Essentials är de andra sekretesshöjande tillägg som jag har. En varning dock när det gäller NoScript att om det verkligen ska göra mycket nytta så krävs det mycket inställningar per webbplats. Ghostery är ett annat välkänt sekretesshöjande tillägg.

 

Utökad sekretess får man genom att gå via en tillförlitlig VPN-server.

 

1 timme sedan, skrev Gigabyte:

Jag har ett eget exempel på datainsamling. Jag skrev in uppgifter på ett försäkringsbolags hemsida utan att trycka på OK, godkänner eller klart men bestämde mig för att ringa istället. När jag sedan ringde hade de min information om namn, adress osv. Är det normalt att denna information samlas in utan att trycka på OK eller liknande? Hade det gått att förhindra med något tillägg eller någon webbläsare?

Hur skulle de kunna koppla ihop ditt telefonsamtal med information i datorn?

Jag tror mer på att de har sett vilket telefonnummer du ringde från och det fanns i databasen som kontaktuppgift för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Hur skulle de kunna koppla ihop ditt telefonsamtal med information i datorn?

Jag tror mer på att de har sett vilket telefonnummer du ringde från och det fanns i databasen som kontaktuppgift för dig.

Jag hade även angett specifika uppgifter som inte står i några register och som de läste upp ordagrant.

 

En fördel med Firefox kan vara att den uppdateras utan att bytas ut genom åren medan till exempel Microsoft kommer med helt nya versioner med  jämna mellanrum.

 

Det kanske är tryggast att välja webbläsare och tillägg med öppen källkod?

 

På denna webbsida har jag slagit ifrån personliga annonspreferenser men när jag tittar på sidan igen så är varje gång ena eller båda tillslagna igen. Detta på samma webbläsare och utan att rensa cookies. Måste jag installera tillägg för det? 

https://adssettings.google.com/

 

 

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Om det blir HTTP eller HTTPS bestäms i huvudsak av webbservern. Men åtminstone till Firefox finns det ett tillägg som heter HTTPS everywhere, nu blir det ju inte HTTPS överallt och jag tror det är allt mer sällan som det gör något men några sidor kan det väl styra om.

Så här står det om duckduckgo.

"Utökat krypteringsskydd – Vi tvingar webbplatser att använda en krypterad anslutning för att skydda dina uppgifter från nyfikna ögon – som internetoperatörers.

Gör det någon nytta att även installera  HTTPS everywhere i alla fall?

 

 

 

 

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Gigabyte:

En fördel med Firefox kan vara att den uppdateras utan att bytas ut genom åren medan till exempel Microsoft kommer med helt nya versioner med  jämna mellanrum.

Det var en stor ändring för några år sen då alla tillägg behövdes skrivas om och det ledde ju till att många tillägg försvann. Så liknande situationer kan uppstå även med Firefox Det har även förekommit så stora ändringar i användargränssnittet att det nästan har känts som en ny webbläsare. Ingen skulle nog vilja gå tillbaks till hur Firefox såg ut för mer än 15 år sen så stora ändringar är nödvändiga då och då.

 

1 timme sedan, skrev Gigabyte:

Det kanske är tryggast att välja webbläsare och tillägg med öppen källkod?

Så har jag tyckt och framför allt att använda en webbläsare från ett företag som inte kan utnyttja vad jag gör för att tjäna pengar. Alltså har Internet Explorer, Edge och Chrome gått bort. Firefox och Vivaldi verkar mer pålitliga i det avseendet. Av samma anledning söker jag sällan med Google utan med DuckDuckGo men numera finns det ju andra alternativ också.

 

1 timme sedan, skrev Gigabyte:

Gör det någon nytta att även installera  HTTPS everywhere i alla fall?

Jag är inte säker på vad de menar, om de menar verkligen alla sidor man har som bokmärken t ex eller bara de sidor man kommer till efter att ha sökt med DuckDuckGo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev Gigabyte:

Jag kan inte annonsblockerare men jag har förstått att det är mycket viktigt att kolla upp dem. Eftersom de är så populära är det många som har försökt utnyttja det för att tjäna pengar på dåliga varianter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag kan inte annonsblockerare men jag har förstått att det är mycket viktigt att kolla upp dem. Eftersom de är så populära är det många som har försökt utnyttja det för att tjäna pengar på dåliga varianter.

Den har mååånga positiva omdömen och öppen källkod. Tänk om den spärrar alla annonser.....

Redigerad av Gigabyte
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Laso:

Jag använder Firefox och Opera för mina enheter, med tillägg att filtrera annonser, har klickat i dom flesta nej-knappar i Windows under Sekretess, resten får vara, jag har inga problem med det.

Vilka tillägg använder du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Webbläsare har sina brister som alla andra program använder Internet.

Jag brukar tänka så här nu mera hela världen vet jag skriver just något intenet. 

Så fort det används skrips fil från surven, så delar med info . 

Vilken webläsare bäst med el utan tillägg ?! 

Det handlar ju tycke och smak.

Windows webläsare och Google weblässre har alltid tagit tagit reda hur vi surfar med sina skript filer

 

Opera var riktigit bra. Bara skydda använda så lång det gick .. tyvärr såld opera sina rättigheter.   

 

Visst ska vara tveksama och fundera som händer , 

Olika websidor och app efter frågar väldigt myck info av använda. Varför ska då till gång till "mic" varför ha tillgång våra telefon list.

 

Köpa mobil från Indien eller Kina.  

För alldel från någon annan känd tillverkar. Så fort jag statar upp mobilen

Efter  frågas en massa saker . Gäller samma sak med daton 

När hela proceduren är klar, då är dax ta hem app, program .. 

Frågan är berättat... vad är säker eller inte säker ..

Usa, Kina , Ryssland,  till island känner till att du finns ute Internet,  fråga är om dom intresserad av veta surfar det program eller andra program .

Reklam tillverkarna . Vill veta allt om oss och vanor .. till med tobaks affären vill ha info . Finns ett netvärk,  har mobilen redan noterat att vi på plats . 

Även om  vi inte loggar in ställ netvärk .  Så Går att fram info. Av enheten som befinner sig  plats.  

 

Förlåt ...... så illa vår värld ut i dag . 

 

Som beta testare av olika webbsidor, system , använder jag minst 4 -7 el fler webläsare för testa sidor.  Någ veta värld om mig .

 

Sök motor så sluta använda av Bing 

 

 

 

Redigerad av Stafstaf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan, skrev Stafstaf:

Vilken webläsare bäst med el utan tillägg ?! 

Det handlar ju tycke och smak.

Jag tänkte på vilken som är bäst när det gäller säkerhetsfunktioner.

 

1 timme sedan, skrev Stafstaf:

Opera var riktigit bra. Bara skydda använda så lång det gick .. tyvärr såld opera sina rättigheter. 

Hur är det med säkerhet för Vivaldi? Någon från Opera har varit med att utveckla Vivaldi.

 

Vet du något om Brave? Den ska blockera spårare, blockera annonser, alltid använda HTTPS och skydda mot DNS läkage. Det kanske inte behövs några tillägg till Brave? Och den har öppen källkod. Kan Brave ha problem på en del webbsidor eftersom den inte är så känd? Eller brukar det fungera när den baseras på Chromium?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Gigabyte:

Opera har varit med att utveckla Vivaldi

Som jag minns det jag läste så var det de ursprungliga utvecklarna av Opera som kände sig överkörda av... någon/några? och inte gillade den väg man valde att Opera skulle ta så man hoppade av och började med Vivaldi.

Vivaldi är som en hybrid mellan Opera & Chrome skulle jag påstå. Mera Opera men använder tillägg via Chrome web store.

Jag använder Vivaldi privat i Linuxmiljö och i jobbet i Windowsmiljö. Privat har jag DuckDuckGo, i jobbet Google.

Vivaldi kom även i en version för Android och jag gav den ganska lågt betyg eftersom den saknade möjlighet att använda uBlock Origin och fick då svaret att man skulle kolla på det i framtiden.  (Detta var i November i fjol ser jag) Nu fungerar deras egen inbyggda blockerare utmärkt och jag har Vivaldi både i mobilen och i surfplattan. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

39 minuter sedan, skrev Mikael63:

Jag använder Vivaldi privat i Linuxmiljö och i jobbet i Windowsmiljö.

Är den bättre än Brave? Brave blockerar även skript. Jag läste även att en del hade problem med att Vivaldi hakade upp sig. Hur får Vivaldi inkomster?

 

41 minuter sedan, skrev Mikael63:

 lågt betyg eftersom den saknade möjlighet att använda uBlock Origin

Är uBlock Origin bättre än AdGuard AdBlocker?

 

Går det att veta hur bra tillägg fungerar tillsammans om man installerar flera samtidigt? Till exempel för HTTPS och/eller spårare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-10-10 på 11:30, skrev Gigabyte:

Vilken webbläsare är säkrast/bäst integritet för att surfa på webben? Bland annat när det gäller spårning, blockera annonser och läcka användardata/sökningar och så vidare.

...

Används HTTPS oftare på vissa webbläsare? Finns det tillägg som hanterar HTTPS på ett bra sätt?

 

På 2020-10-10 på 12:04, skrev Laso:

Det är standard idag att använda HTTPS, finns vissa webbsidor som inte kör detta, men vad jag vet så kör alla webbläsare detta i alla fall.

 

På 2020-10-10 på 12:39, skrev Cecilia:

Om det blir HTTP eller HTTPS bestäms i huvudsak av webbservern. Men åtminstone till Firefox finns det ett tillägg som heter HTTPS everywhere, nu blir det ju inte HTTPS överallt och jag tror det är allt mer sällan som det gör något men några sidor kan det väl styra om.

 

På 2020-10-10 på 13:26, skrev Gigabyte:

Så här står det om duckduckgo.

"Utökat krypteringsskydd – Vi tvingar webbplatser att använda en krypterad anslutning för att skydda dina uppgifter från nyfikna ögon – som internetoperatörers.

 

Om inte en webbserver hanterar HTTPS (som Cecilia är inne på) så förstår jag inte hur webbläsare och tillägg lyckas "tvinga" den till att göra det. Finns inte stöd för kryptering så finns den väl inte.


När det gäller HTTPS Everywhere så verkar det handla om länkar på webbplatsen, den webbplats man besöker måste hantera HTTPS.

"HTTPS Everywhere can protect you only when you're using sites that support HTTPS and for which HTTPS Everywhere include a ruleset. If sites you use don't support HTTPS, ask the site operators to add it; only the site operator is able to enable HTTPS."
https://www.eff.org/https-everywhere


DuckDuckGo skriver: "... when available ..."
"Smarter encryption.
We force sites to use encrypted connections when available, protecting your data from prying eyes."

https://duckduckgo.com/app


Rubriken handlar om Facebook och om de avlyssnar samtal, men Elin skriver också om hur våra vanor och intressen kartläggs. Inte bara med de kakor för de webbplatser vi besöker utan också genom våra kontakter på sociala medier och vad de besöker och skriver om. Pusselbitar fås också genom att se var vi befinner oss och om våra kontakter samtidigt finns på samma plats.
https://teknifik.se/2017/11/tjuvlyssnar-facebook-pa-dig-genom-mobilen-att-servera-reklam/


Bra tips i slutet av artikeln:
https://internetkunskap.se/integritet/gar-det-ens-att-vara-anonym-nar-du-surfar/


Några till länkar:
https://internetkunskap.se/amne/integritet/

https://internetkunskap.se/integritet/lyssnar-mobilen-i-smyg/

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-ar-konspirationsteorier-bluff

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Gigabyte:

Är den bättre än Brave? Brave blockerar även skript

Vet inte. Brave har jag nog bara testat någon minut i mobilen, för länge sedan.

 

15 minuter sedan, skrev Gigabyte:

Hur får Vivaldi inkomster?

Ingen aning.

 

15 minuter sedan, skrev Gigabyte:

Är uBlock Origin bättre än AdGuard AdBlocker?

Vet inte eftersom jag aldrig testat AdGuard och µBlock Origin fungerar alldeles för bra för att det ska finnas anledning att testa annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev ChristerE:

Om inte en webbserver hanterar HTTPS (som Cecilia är inne på) så förstår jag inte hur webbläsare och tillägg lyckas "tvinga" den till att göra det. Finns inte stöd för kryptering så finns den väl inte.

Håller med där, hur en webbläsare med ett tillägg kan aktivera ett godkänt/verifierad säkerhetscertifikat enligt gängse säkerhetsrutiner förstår inte jag heller?

Detta måste man normalt få via specifika säkerhetsgodkända webbplatser, knappast inte via ett vanligt webbläsar-tillägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, skrev ChristerE:

Utöver det som tagits upp i denna tråd avseende webbläsare och inställningar kan man även komplettera med VPN uppkoppling.

 

I länken från ChristerE skrivs det följande avseende VPN:

 

Citat

En VPN-tunnel döljer din ip-adress och allt du gör på nätet för utomstående, även på publika wifi-nätverk eftersom allt du gör krypteras. Det finns gott om gratis VPN på nätet, innan du laddar ner kan det vara bra att dubbelkolla att det är en trovärdig och säker leverantör.

 

Nu gällde visserligen frågan i denna tråd val av webbläsare, men är integritet och säkerhet viktigt räcker det enligt mig inte enbart med att välja webbläsare utan det bör även kompletteras med en VPN uppkoppling.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan, skrev Laso:
1 timme sedan, skrev ChristerE:

Om inte en webbserver hanterar HTTPS (som Cecilia är inne på) så förstår jag inte hur webbläsare och tillägg lyckas "tvinga" den till att göra det. Finns inte stöd för kryptering så finns den väl inte.

Håller med där, hur en webbläsare med ett tillägg kan aktivera ett godkänt/verifierad säkerhetscertifikat enligt gängse säkerhetsrutiner förstår inte jag heller?

Detta måste man normalt få via specifika säkerhetsgodkända webbplatser, knappast inte via ett vanligt webbläsar-tillägg.

Som jag tolkar det så används ibland endast HTTP trots att det finns HTTPS och då tvingar tillägget att HTTPS används. Finns det något bra sätt att kontrollera om krypteringen fungerar i praktiken? 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan, skrev Automan:

Nu gällde visserligen frågan i denna tråd val av webbläsare, men är integritet och säkerhet viktigt räcker det enligt mig inte enbart med att välja webbläsare utan det bör även kompletteras med en VPN uppkoppling.

Jag använder en VPN-tjänst eftersom jag litar mer på den än på Telia, Tele2 och Bahnhof. Men det gäller att tänka sig för.

https://kryptera.se/darfor-ska-du-inte-anvanda-vpn-⚠️/

 

Jag tror att säkraste lösningen är att använda olika webbläsare för olika användning. En specifik webbläsare för Googles tjänster en annan för Facebook och Tor när man vill vara extra anonym och så vidare. Och mycket bättre att använda Tor än inPrivate Surf-läget.

https://kryptera.se/en-miljon-anvander-nu-facebook-over-tor/

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Thirteen:

Tackar. Det är viktigt att stänga av VPN vid användning av Tor.

https://write.privacytools.io/my-thoughts-on-security/slicing-onions-part-2-onion-recipes-vpn-not-required

https://www.torproject.org/

 

"HTTPS is also important for connections over the Tor anonymity network, as malicious Tor nodes could otherwise damage or alter the contents passing through them in an insecure fashion and inject malware into the connection. This is one reason why the Electronic Frontier Foundation and the Tor project started the development of HTTPS Everywhere,[4] which is included in the Tor Browser Bundle.[9]

As more information is revealed about global mass surveillance and criminals stealing personal information, the use of HTTPS security on all websites is becoming increasingly important regardless of the type of Internet connection being used......"

https://en.wikipedia.org/wiki/HTTPS

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Gigabyte:

Som jag tolkar det så används ibland endast HTTP trots att det finns HTTPS och då tvingar tillägget att HTTPS används.

En del (många?) webbservrar som har certifikat ändrar själva till HTTPS när man t ex klickar på en länk där HTTP anges. Om inte så kanske tillägget testar om det fungerar med HTTPS. Bra så, men lite märkligt att kalla det "tvingar", och använder webbservern inte certifikat så blir ju trafiken okrypterad. Något man bör vara medveten om ifall ett sådant tillägg används.
 

16 timmar sedan, skrev Gigabyte:

Finns det något bra sätt att kontrollera om krypteringen fungerar i praktiken? 

Webbläsare brukar ju visa med hänglås i adressfältet, som också brukar gå att klicka på för att få mer information. Men du frågar kanske efter något med mer "bevisvärde".

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev ChristerE:

Men du frågar kanske efter något med mer "bevisvärde".

Yes. Jag läste någonstans att det kan stå HTTPS trots att det är helt eller delvis HTTP (tex bilder). Och hur vet man att det inte blir problem med HTTPS om man har flera tillägg installerade samtidigt? Till exempel DuckDuckGo och HTTPS Everywhere.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev Gigabyte:

Jag läste någonstans att det kan stå HTTPS trots att det är helt eller delvis HTTP (tex bilder).

När man klickar på hänglåset i Firefox får upp man upp sån information.

 

36 minuter sedan, skrev Gigabyte:

Och hur vet man att det inte blir problem med HTTPS om man har flera tillägg installerade samtidigt? Till exempel DuckDuckGo och HTTPS Everywhere.

Bara att pröva. Om utvecklaren av tillägget har ett eget forum kan man fråga där om kompatibilitet.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...