Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Användare mapp


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Köpt ny bärbar dator med Windows 10.

 

Mappen som ligger under c/användare och kan exempelvis vara ett förnamn. Hur ändrar man namn på den mappen med förnamnet om man skulle vilja? 
 

Namnet på mappen blev kortare än vad jag tänkt men det gör ju inget egentligen och spelar mindre roll var den mappen heter egentligen. Man har ju sina vanliga mappar ändå sedan som jag direkt brukar lägga på c. 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Den får väl namnet efter användarnamnet som du loggar på med, skulle jag tro.

Om vi pratar om samma användarmapp.

 

Skapar du en ny användare så skapas samtidigt en ny hemmamapp med det namnet.

Men du kan ju ändra användarnamn: https://support.microsoft.com/sv-se/help/4027722/microsoft-account-how-to-change-your-display-name

Sen vet jag inte om man måste logga ut/starta om och om mappen sedan också ändrar sig. Har aldrig varit aktuellt att ändra på mina användarnamn och användar-mappnamn.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Den blev namnet som jag tänkt men sistabokstaven kom tydligen inte med av nån anledning.

 

När man går in på c disken så finns det en mapp som heter Användare. . Under mappen Användare ser jag en mapp med mitt namn som saknar sista bokstaven ?

 

Det går iaf inte högerklicka på den för att byta namn. Är väl inget jätteviktigt kanske så länge det inte påverkar något. 
 

Hoppas vi menar samma?

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är mitt förnamn som saknar sista bokstaven. Inga konstiga tecken 

 

c/användare/mittförnamn

 

Är det mek byta namn på ”mittförnamn”?
 

Räcker det välja kontrollpanel/ användarkonton /ändra namn på ditt konto?

Eller behövs det ytterligare moment? 

 

 

 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda säkra sättet att byta namn på själva mappen är att skapa en ny användare/nytt konto med korrekt namn, flytta över alla filer och göra alla önskade inställningar i det kontot för att sen sluta använda det gamla kontot. När man vet att man har fått över alla filer och alla inställningar är som man vill kan man ta bort det gamla kontot. Normalt sett mer jobb än det är värt.

 

Anledningen till att man inte kan ändra namn på själva mappen är att program kan ha sparat sökvägen med namnet för att hitta fram till sina inställningar och liknande anledningar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Mappen har som sagt mitt förnamn men saknar sista bokstaven men jag kan ju skippa det och låta det vara som det är annars om det inte påverkar annat. Startade datorn nu och när jag ska skriva in pinkoden står mitt förnamn och efternamn korrekt iaf ?


Hur är det om man går in i kontrollpanel/ användarkonton /ändra namn på ditt konto. Ändras bara namnet vid inloggningsrutan då eller påverkar det nåt annat? 

 

En annan sak:

När jag startar datorn och ska logga in står det ange pinkod istället för lösenord i nya datorn. Vet att när jag slog på nya datorn igår för första gången så kunde jag välja ha pin. Så när jag slår på datorn anger jag pin  och kommer sedan in i Windows som vanligt. Är det ok ha det så? I gamla datorn har jag väl skapat inloggningslösen istället men det blir väl samma sak? Eller ska ha gå in och skapa ytterligare lösen?

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev Cecilia:

PIN-kod är en ny funktion jämfört med lösenord som ju har funnits sen typ Windows 98.

https://www.howtogeek.com/232557/how-to-add-a-pin-to-your-account-in-windows-10/

 

Ok men det är ok använda pin istället då eller är det säkrare med lösen som man kunnat skapa sedan förr i kontrollpanel. 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev Martassen:

Ok men det är ok använda pin istället då eller är det säkrare med lösen? Eller ska jag även skapa ett lösenord?

Microsoft rekommenderar en PIN-kod, men glöm ej bort ditt Password för du kommer att behöva detta emellanåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev bgjo:

Microsoft rekommenderar en PIN-kod, men glöm ej bort ditt Password för du kommer att behöva detta emellanåt.

Menar du lösenord till Microsoftkontot eller menar du lösenord för logga in i Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev bgjo:

Lösenordet för Microsoft är det samma som lösenordet för Windows

Nu fattar jag inte riktigt.

på min gamla dator har jag ett lösenord.

 

du kan skapa inloggningslösen via kontrollpanelen.

 

du kan skapa pin 

 

Du har även ett lösenord i ditt Microsoftkonto.

 

Jag kör nu pin på nya datorn. Om jag fattat rätt kan jag använda Microsofts lösenord också om jag ej vill slå pin. 
 

Så om man kör pin antar jag man ej behöver gå in i kontrollpanel /lösenord ?
 


 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte heller riktigt vad du menar. Jag använder själv en PIN-kod när jag loggar in på min dator, men emellanåt frågar systemet efter mitt lösenord till mitt Microsoftkonto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev bgjo:

Förstår inte heller riktigt vad du menar. Jag använder själv en PIN-kod när jag loggar in på min dator, men emellanåt frågar systemet efter mitt lösenord till mitt Microsoftkonto.

Ja och då frågar den efter din Microsoftslösen och inte efter det inloggningslösen som man kunnat skapa sedan 1998 via Windows!?

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det beror ju på om man har ett Microsoft-konto som Windows-konto eller ett lokalt konto.

Vad är det för skillnad? 
 

På min tidigare dator loggar jag in med Windowslösenord som man kan skapa via kontrollpanel/lösenord. På den nya matar jag in pin istället.  
 

Jag antar det ej går ha både pinkod och ett lösenord som man kunnat skapa via kontrollpanelen/lösenord ?

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Begriper inte riktigt skillnaden på min nya och gamla dator som båda har windows10.  Köpte datorn slog på typ. På gamla har jag satt lösenord via kontrollpanelen och uppdateringar sker som vanligt. På nya slog jag på datorn igår för första gången och gick igenom guiden på skärmen ?. Spelar mig ingen roll om jag anger pin eller om det är lösen eller hur det funkar. Bara det funkar ?. Jag fattar det nu som att pin räcker och att jag inte behöver gå in i kontrollpanel göra något mer . 
 

Antagligen har väl nya datorn ett Microsoft konto som windowskonto. !?

Huvudsaken är det fungerar och är korrekt ?


 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev bgjo:

Lösenordet för Microsoft är det samma som lösenordet för 

8 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det enda säkra sättet att byta namn på själva mappen är att skapa en ny användare/nytt konto med korrekt namn, flytta över alla filer och göra alla önskade inställningar i det kontot för att sen sluta använda det gamla kontot. När man vet att man har fått över alla filer och alla inställningar är som man vill kan man ta bort det gamla kontot. Normalt sett mer jobb än det är värt.

 

Anledningen till att man inte kan ändra namn på själva mappen är att program kan ha sparat sökvägen med namnet för att hitta fram till sina inställningar och liknande anledningar.

 

Jag tänkte jag inte bryr mig om försöka ändra namn på den mappen om den ändå inte har nån funktion.!!?Själva inloggningsrutan har ju mitt namn som det ska nu när jag loggar in med pin.

 

Om man väljer kontrollpanel/ användarkonton /ändra namn på ditt konto. Vad påverkar detta? Är det enbart namnet i inloggningsrutan? (Om man kör inloggning utan Microsoftkonto?)

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Martassen:

Är det enbart namnet i inloggningsrutan?

Det är nog det som syns mest i alla fall.

 

Om man har en mejladress knuten till sitt konto så är det ett Microsoft-konto och sådana  kom med Windows 8.

Annars har man ett lokalt konto som tidigare var den enda kontotyp som fanns.

 

Microsoft vill att man ska ha ett Microsoft-konto som det står på sidan bgjo länkade till samt på https://www.lindasdatorskola.se/microsoft-konto-eller-lokalt-konto/.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Det är nog det som syns mest i alla fall.

 

Om man har en mejladress knuten till sitt konto så är det ett Microsoft-konto och sådana  kom med Windows 8.

Annars har man ett lokalt konto som tidigare var den enda kontotyp som fanns.

 

Microsoft vill att man ska ha ett Microsoft-konto som det står på sidan bgjo länkade till samt på https://www.lindasdatorskola.se/microsoft-konto-eller-lokalt-konto/.

Gamla datorn är antagligen också Microsoft konto men kanske inte just inloggningen i Windows!?  

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, skrev Cecilia:

Microsoft vill att man ska ha ett Microsoft-konto som det står på sidan bgjo länkade till samt på https://www.lindasdatorskola.se/microsoft-konto-eller-lokalt-konto/.

Att Microsoft gärna vill att man loggar in på sitt Microsoft-konto, beror också på att från Windows 10 så ligger Produktnyckeln inte länge med automatik på moderkortet. Och kontaktar du Microsoft, så begär dom att du loggar in på Microsoft-kontot, och sedan kopplar dom denna nyckel till ditt konto, så att eventuellt nästa gång du behöver omaktivera ditt operativ, du kanske har bytt någon komponent i datorn, som kräver omaktivering, så ska det enligt Microsoft räcka med att logga in på detta Microsoft-konto, så sker aktivering via nätet.

 

Detta för att bl.a underlätta för alla som faktiskt kanske uppdaterar sin dator ofta, många gör ju det flera ggr per år, och då har Microsoft börjat att förstå detta, och ändrar hur det borde fungera i dagens datasamhälle.

Har själv råkat ut för detta, och det har fungerat bra för mig, även om jag normalt använder lokalt konto.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att mitt namn visas fullständigt vid inloggningen men inte i mappen under amvändare? (Fattar ej varför sista bokstaven i mitt namn ej är med på mappen).

Är det för att jag loggar in med Microsoftinloggning som namnet syns fullständigt där? 
 

Om man väljer kontrollpanel/användarkonton /ändra namn på ditt konto. Detta har inget med mappen att göra som ligger under c/användare/mittnamn? 
Om man ändrar namn där så påverkar det bara det som syns vid inloggningsrutan alltså?(om kör lokalt ?).  Så kan inget konstigt hända iaf? Tänkte bara höra. 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Martassen:

Om man väljer kontrollpanel/användarkonton /ändra namn på ditt konto. Detta har inget med mappen att göra som ligger under c/användare/mittnamn?

Nej, mappen kommer att fortsätta heta samma sak för att inte riskera att det blir problem med olika program.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...