Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skicka ut Epost beroende på datum i celler/kolumn


Patahl03
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

letat i en halvtimma nu men finner inget "remotely" nära mitt problem - Rätta mig gärna om jag har fel.

 

Jag har ett excelark med flera flikar utifrån årtal. På dessa flikar (vi gör det enkelt och tänker enbart på innevarande år), har jag frekvent återkommande uppgifter.

Dessa uppgifter faller ofta i glömska fram till den dag det redan skulle varit gjort och då blir det panik. Outlook och kalender löser inte detta med påminnelser som kanske kunde varit något, men de påminnelsedialogerna släcker man ju bara ned... Hade velat ha möjligheten till ett mer beständigt e-post meddelande.

 

Min tanke var, men mina kunskaper brister, att kunna koppla uppgiftens datum och "namn", dra ifrån viss tid (för att kunna påminna i förväg, säg en, två, tre månader) och utifrån det skicka ett e-post meddelande. D. v. s. Ett avtal ska vara klart att skickas in för förhandling 2022-03-31, jag skulle utifrån detta vilja få en påminnelse (till upp till 4 e-postadresser) i form av e-post innan datum inträffar med uppgifterna: VAD gäller det, vilken uppgift noterat i cell A2, baserat på datum i cell A3 till e-postadresser 1, 2, 3, 4.

 

Jag har bara en idé i huvudet och vet inte om jag kan beskriva det mer utförligt. Jag tänker efter lite läsande på CDO snarare än sendmail, men vet inte varför ;)

 

Någon som har lite input ?? SMSReminder är ett program jag hittat, men sitter på ett stängt intranät, så det är inte aktuellt.

 

Mvh och önskan om fantastisk helg.

 

Patric.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet här är att du ger Excel en uppgift som inte Excel kan lösa.

 

Ditt antagande bygger på att Excel alltid ska köra och automatiskt känna av om ett värde i en serie av celler uppfyller ett visst värde, då göra en aktion.

 

men visst, Excel skulle kunna göra detta varje gång Excel startas eller att användaren klickar på en knapp.

CDO är spåret jag nog rekommenderar MEN det kräver samtidigt att du anger användarnamn och lösenord i Excel och sparar det där. Sendmail nyttjar outlook vilket ger andra problem men inte just det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta går faktiskt att lösa med programmet Automate. Åtminstone har jag testat så långt att det fungerar om man använder en (gömd?) kolumn i Excel-boken som innehåller "förfallodatum" minus det antal dagar som man i förväg vill bli meddelad.

Dock kostar det programmet en rejäl slant och jag har möjligen en för gammal version eftersom jag inte lyckas stänga arbetsboken efter mig och tvingas därför döda Excel för att inte boken ska bli låst för redigering.

Tillägg:

Nä, det fungerar att stänga boken bara man anstränger sig och hittar på ett annat namn än Bok1.xlsx :blush:

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael63 och Monshi, tack för era svar.

 

Avseende Automate, så är det likt SMSReminder inte aktuellt då jag sitter bakom starkt hermetiskt tillslutet intranät, tyvärr. Annars var nog resonemanget från min, inom excel, outbildade uppenbarelse att utgå från ett fast datum och "magiskt" få excel att resonera sig fram till ex antal dagar innan och skicka email.

 

Men, som jag läser Monshi, är det inte möjligt utan vissa detaljer som t. e. x. anv. namn och password angivet vilket skulle vara obra, tillyttermera får jag erkänna att jag borde förstått det.

 

Försökte  med Outlook och "påminnelser" först, men det är ju endast i dialogform på datorn, vilka ingen i hela världen de facto läser, hehe...

 

Jag tackar för er tid att besvara vad som visade sig vara en dummare fråga än initialt tänkt.

 

Patric.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Patahl03:

Avseende Automate, så är det likt SMSReminder inte aktuellt då jag sitter bakom starkt hermetiskt tillslutet intranät, tyvärr

Så du kan inte skicka e-post då?

 

Så här ser det jag testat ut:

 

image.png.b5332be695fa0ad461880d631d41b446.png

 

Där på rad 8 har jag bara en dialogruta som poppar upp och jag har inte tagit med någon mer förklarande info om vilken/vilka uppgifter som förfallodatumet har passerat på.

Jag skull kunna använda funktionen SendMail istället. Gmail fungerar fint som avsändare.

 

(det tog ett tag innan jag insåg att man inte kan använda Date() - dagens datum - när man jämför utan man måste skyffla över dagens datum till en variabel och använda den i stället...)

 

Denna "task" kan man triggas att köras närhelst man vill, en gång i sekunden eller en gång i månaden..

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...