Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hämta värden från delsumma beroende på valda filter


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Jag TROR att jag greppat vad hon vill, denna där, som jag bor med..

 

Tanken är att man med en knapp "Uppdatera" ska hämta in värden till de gula fälten när man filtrerat.

Om man väljer Anna, väljer typ a, väljer år 2021 så ska delsumman i D10 (som med detta urval bör bli 12) klistras in i gult fält för a (B1)

Värdet ska sedan vara kvar där, för a, tills dess att man nästa gång väljer a som typ och klickar på "Uppdatera".

 

Om man väljer Bertil, väljer typ e, väljer år 2021 så ska delsumman i D10 (som med detta urval bör bli 11) klistras in i gult fält för e (B5)

Värdet ska sedan vara kvar där, för b, tills dess att man nästa gång väljer b som typ och klickar på "Uppdatera".

 

Skulle man välja både Anna och Bertil, typ a, år 2021 och där delsumman då blir 20 så är det visserligen bra, eller det gör inget, om 20 klistras in för a (B1) men det kan lika gärna resultera i typ värdefel om det skulle vara enklare så.

 

Ja, ginge det att lösa så att värden för a-h visas utan att man filtrerar på typ a, uppdatera, filtrerar på typ b, uppdaterar osv.. så är det ju väldigt bra.

 

image.thumb.png.fe7f2f567c2cc326c3fc2e579184a920.png

 

 

Tillägg:

Just nu kodas det visst något makro där man får ange person och år och sedan görs filtrering av de olika typerna. Typerna skrivs in i koden och hämtas inte.

Därefter klistras det in värden i cellerna.

Jag tänker att det vore bra om typer kan hämtas, det kan ju tillkomma fler typer och då måste dessa skrivas in i koden.

En "InputBox" har hon, denna där, snott från något som @Monshi fixat åt mig tidigare men jag tänker att det vore bra med en lista att välja från i stället ifall man missar någon stavning.  Årtalet kan man ju inte skriva fel så där kan det vara InputBox

 

 

delsumma1.xlsx

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

manuellt?

Är nog enklast... imho om jag nu greppat problemet korrekt.

 

fast om det byggs ett formulär är det inget större problem, bara man vet var data ska hämtas, att fylla i en dropdown med möjliga val exempelvis.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja en manuell körning för att filtrera och slänga in värden är tanken.

Nu blir det en kodsnutt som filtrerar på a skyfflar värden, en annan snutt som filtrerar på b, skyfflar värden osv fast dessa körs direkt efter varandra i samma makro.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag ska kolla på detta i mitt eget exempel senare. Ed: Ja det fungerar och det kan komma att nyttjas till annat. Hon hälsar & tackar!

 

För det skarpa projektet har det nu jobbats på så att man bara anger (exakt) namn och årtal så presenteras allt som det ska.

Allt fungerar med önskat resultat.

(I verkligheten ser det ju annorlunda ut än mitt nerbantade exempel.)

 

Nu skulle det vara fint om:

1a. Inputboxen där man skriver exakt namn idag ersätts med en dropdown och där valbara värden hämtas från (i mitt exempel) B13 och neråt, dock bara med ETT av vardera namnen i listan. Fylls det på med ett namn i B så ska det namnet finnas med i listan vid nästa körning.

eller

1b. Ovanstående men där det, om det är enklare, i listan visas namn man knackat in i koden.

 

2a & 2b lika ovanstående men för årtal då.

 

Vi vet inte hur man använder en dropdown i stället, Inputbox är som sagt knyckt från annan kod.

 

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej men det är mer en fråga hur man får upp en sådan dropdown-lista när man kör makrot, en lista att välja ur i stället för att skriva ett exakt namn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en liten återkoppling: Just nu är det lite "out of range" i huvudet på hon, denna där, jag bor med (jo det är min fru) pga. en massa annat men kommer att kika på detta, snygga till allt, i ett senare läge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...