Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kassettskatten förlegad


Automan
 Share

Rekommendera Poster

Läste en artikel på Computer Sweden som tog upp att Copyswede och Elektronikbranshen kommit överens om kassettskatten. Tyvärr ser det inte ut som att denna skatt/avgift kommer försvinna när man läser artikeln. Några saker som nämns.

 

Citat

Det är mycket glädjande att vi nu har ett samförstånd med Elektronikbranschen. De här ersättningarna är viktiga för ett långsiktigt, hållbart kulturskapande. Inte minst ser vi det i dessa dagar, när kulturskapare i Sverige och övriga världen har det extra tufft med inställda föreställningar, konserter och produktioner, säger Copyswedes vd Mattias Åkerlind om avtalet.

Borde inte en ersättning vara kopplat till köpet av en produkt eller tjänst. Om en kulturskapare inte kan leva på vad denne skapar, är det då meningen att jag som konsument ska betala en avgift till kulturskaparen bara för att jag har en CD/DVD/Mobil/Hårddisk etc. som möjliggör lagring av en produkt eller tjänst?

 

Varför kan inte avgiften läggas på det faktiska köpet oavsett om det handlar om en CD eller att man köper en tjänst via nätet? Att jag har möjligheten att spara musik på min mobil förutsätter att jag köpt in den aktuella musiken, om nu ersättningen till kulturskaparen är kopplad till privatkopieringen?

 

Men om jag inte har köpt in någon produkt från kulturskaparen X, varför ska då denne ha rätt till någon form av ersättning från mig för att jag köpt en tom CD eller en extern hårddisk? 

Vill de ta ut en ersättning är det ok för mig, så länge de lägger den på det faktiska köpet av varan/tjänsten och inte på sådant som inte har med kulturskaparens alster att göra. 

 

Citat

För konsumenten innebär dock detta att priserna kommer att gå upp.

 

Javisst kommer de att gå upp. Här finns det massor av kulturskapare som har svårt att leva på vad de producerar och då ska vi ge konstgjord andning åt dem genom att stjäla pengar på andra saker från konsumenterna. Det verkar nästan som att de tycker att konsumenterna är riktiga idioter som inte köper allt fantastiskt om dessa kulturskapare producerar. Men är det för få som vill köpa varan/tjänsten kan man alltid krama ut pengar från andra varor.

 

Citat

Vi säger att det är så förlegat att man överhuvudtaget håller på att prata om att kopiera. Det är inte så mediekonsumtion ser ut, och då blir hela situationen lite knasig. De som har upphovsrätt ska naturligtvis få betalt för sitt jobb, men att lägga det på hårdvara funkar inte längre. Den tiden är förbi. Det får man lägga på tjänsterna istället.

 

Lycka till med det. Copyswede kommer aldrig att backa från detta, däremot utöker nog gärna detta till att även omfatta tjänster. Det är milt sagt helt sjukt att det ska behöva utredas i flera år självklarheter som att en avgift ska vara kopplad till det faktiska köpet av varan eller tjänsten istället för som nu läggas på ett media som inte har någon som helst koppling till kulturskaparens alster.

 

Citat

Och en ny lag är på gång. Den 20 augusti tog regeringen beslut om att tillsätta en utredning för att modernisera lagstiftningen, vilket också välkomnas av Copyswede. Utredningen vill säkerställa att kulturskaparna på ett effektivt sätt får den ersättning de har rätt till när deras arbete kopieras för privat bruk.

 

Fast en kulturskapare har ingen rätt till ersättning om ingen kopiering sker för privat bruk eftersom detta förutsätter att kulturskaparens alster har köpts in. Att köpa en telefon eller annat media som kan lagra data innebär inte per automatik att kulturskaparen ska ha rätt till ersättning.

 

Det behövs ingen utredning för detta. Om en avgift ska finnas, lägg den på det faktiska köpet. Då får de kulturskaparen som säljer mycker, mer ersättning än de som säljer lite. De som inte kan sälja tillräckligt för att leva på sitt kulturskapande får skola om sig till något annat.

 

 

 

  • Gilla 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst ComputerSwedens artikel utan känner mig tillräckligt informerad av ditt välformulerade inlägg och jag håller med dig till 100%.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nordic Hardware har också en artikel och där kan man se "prislistan":

Nära dubbla datoravgifter när Copyswede skriver avtal

 

Den som uteslutande använder strömmande betaltjänster tex. Spotify måste ju oftast använda nån form av dator/smartfåne och då betalar man alltså pengar ytterligare en eller flera ggr.

 

Finns en tråd från december 2010 på Eforum: Copyswede med många synpunkter och verkar lika aktuell i dag som då.

Och det är ju inte bara musikartister som man betalar till heller...

Copyswede_Fördelning av ersättngar-2019.pdf

 

bild.png.646c1048bea10ece33d22289772c260e.png

Årsredovisng kan hittas här https://www.copyswede.se/om-copyswede/arsredovisning/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Finns en tråd från december 2010 på Eforum: Copyswede med många synpunkter och verkar lika aktuell i dag som då.

Det har mao inte hänt något på 10 år och i princip alla utom Copyswede verkar vara överens om att dagens system med kassettskatt inte är något önskvärt.

 

Marin Appel tar upp detta i PC för alla och jag tycker det är vettiga saker han tar upp. Det bästa vore att avveckla skatten/avgiften helt, men det kommer troligen inte att ske eller att man lägger den på den vara/tjänst som kulturskaparen säljer. Vi får se vad utredningen mynnar ut i.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Automan:

i princip alla utom Copyswede

Ja det tro f-n det, de plockar ju en del av pengarna.

 

Borde man inte lägga på en smuggelskatt när man köper en bil?

Man kan ju använda bilen för att smuggla sprit och då är det väl inte mer än rätt att staten ska ha ersättning?

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Mikael63:

Borde man inte lägga på en smuggelskatt när man köper en bil?

Man kan ju använda bilen för att smuggla sprit och då är det väl inte mer än rätt att staten ska ha ersättning?

Nej, det är ett brott som du kan straffas för medan det är en rättighet att kopiera film och musik privat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Nej, det är ett brott som du kan straffas för medan det är en rättighet att kopiera film och musik privat.

Sant. Men en utlåningsskatt då? Jag kan ju tänkas låna ut bilen till en kompis. Då bör ju biltillverkaren få en slant?

 

Tillägg:

Nej det haltar också.

Det måste bli en samåkningsskatt. När båda kan dela på samma bil samtidigt.

Redigerad av Mikael63
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avgiften är redan idag helt urbota dum, men det kan bli värre. Det finns de som gillar att vara ute och jogga på vägar eller i skogen istället för att träna på gym. Detta innebär att gymen inte får den ersättning de har rätt till då konsumenten väljer att träna på andra ställen.

 

Lösningen på detta problem är mycker enkel. Inför en koldioxidavgift som inte är baserad på antalet km du springer, eftersom det handlar om att du har möjligheten att jogga och med det kommer de stackars gymägarna gå miste om den inkomst de har rätt till.

 

Ev. invändingar mot det ologiska i detta bemöts enkelt genom att säga att vi behöver få stopp på växthusgaserna och dessa joggare är ena riktiga miljösvin som släpper ut betydligt mer koldioxid än de som föredrar soffan hemma.

 

När följdfrågan kommer att även de som tränar på gym släpper ut koldioxid kommer svaret tillbaka lika snabbt. Det är helt ovidkommande, här handlar det om att få den ersättning som gymägarna har rätt till och ingen ska tro att det är ok att träna själv utan något gym.

 

Men de som inte tränar alls då, ska de också betala denna avgift?

 

Javisst, även om de inte tränar har de möjligheten att träna utan något gym och med det går gymägarna miste om ersättning på samma sätt som att du har möjligheten att spara en kopia av din inköpta musik.

 

Detta är komplicerade frågor och vi får tänka på att inte överbelasta våra intelligenta beslutsfattare med sådana här komplexa frågeställningar. Det är därför som vi nu tillsätter en utredning för att ta reda på huruvida detta behöver utredas ytterligare och om så är fallet kommer detta att utredas ytterligare.

 

Skulle utredaren mot förmodan komma fram till fel slutsats (Att avgiften tas bort), är detta inget problem. Vi tillsätter då ytterligare en utredning till vi fått en korrekt slutsats, att denna avgift ska finnas kvar, så alla får den ersättning de såväl förtjänar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utredningsskatt!

Uppskatta kostnader för utredning. Nä inte en utredning för att uppskatta, utan lite grovt bara, kanske som Palme-utredningen.

Ta den pengen och ge till "rättighetshavarna".

Det är ju ändå vi som får slanta upp i slutändan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...