Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Visa beräknat värde i annan cell


Runne71
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

Nu har jag kört fast och behöver er expertis.

Går det i Excel att beräkna ett värde i cell A1 och visa resultatet i cell B1. Alltså ska B1 inte innehålla någon formel utan bara värdet.

Alternaivt beräkna värdet i cell A1. Formeln i cell B1 hämtar det beräknade värdet i cell A1 och visar endast värdet i cell C1.

 

Har nämligen vissa celler som inte får innehålla formler utan bara värden.

 

Tack på förhand.

 

/Rickard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1000 tack för snabbt svar.

Då var det inte så enkelt som jag hoppades på. Makro är en lösning, men IT-Henke lär gå i taket. 

 

Citat

 

Men varför kan du inte ha en formel i B2? Om du inte vill att folk skall kunna trixa med cellen den är det väl enklare att låsa?

https://support.microsoft.com/sv-se/office/skydda-ett-kalkylblad-3179efdb-1285-4d49-a9c3-f4ca36276de6

 

Jag vill beräkna ett värden i några celler, men resultatet måste vara "plain". Detta är en inläsningsfil och vårt system godtar tyvärr inte beräknade värden vid inläsning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Runne71:

1000 tack för snabbt svar.

Då var det inte så enkelt som jag hoppades på. Makro är en lösning, men IT-Henke lär gå i taket. 

 

 

Jag vill beräkna ett värden i några celler, men resultatet måste vara "plain". Detta är en inläsningsfil och vårt system godtar tyvärr inte beräknade värden vid inläsning.

Exportera filen som csv och använd den för inläsning. Då kommer inte formler med. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Exportera filen som csv och använd den för inläsning. Då kommer inte formler med. 

Tack! Värt att testa. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...