Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MSI Laptop - Ingen skärm efter uppgraderat ram-minne.


MrWinter87
 Share

Rekommendera Poster

Har en MSI GS63VR -6RF som jag nyligen bytte ramminnen på. 
Monterade HyperX Impact DDR4 2400mhz  2x16gb.

Tidigare satt det 2x8 gb minnen, har inte tillgängligt för stunden vilken modell. Men tänker att det är irrelevant. De nya minnena ska vara kompatibel med moderbordet.

 

Har skruvar datorer i många år, så bytet gjordes enligt konstens alla regler.

 

Men efter bytet så startar inte skärmen. Datorn startar och jag kan köra extern skärm via HDMI och då fungerar allt, Windows hittar båda minnena. 
 Tänkte först att jag råkat skada skärmkabeln, så beställde en ny och bytte. Men fortfarande ingen bild. 
Provade byta tillbaks till de gamla minnena, men samma problem kvarstod.

 

Eftersom datorn är utrustad dels med ett GTX1060 samt en intern Intel GPU så gick jag in i enhetshanteraren för att kolla. Och där hittas båda GPU:erna. Provade inaktivera Intel GPU, utan att nått hände. När jag avaktiverade 1060 så slocknad externa skärmen. (Jag gissar att  HDMI utgången går via 1060 kortet, och det är därför. Eftersom båda korten hittas i enhetshanteraren så bör inte nått av dem gått sönder (?).)

 

Någon som har en tanke på vad som kan ha hänt, samt kanske en lösning?

 

Jag får för mig att det är något jag behöver göra i bios, typ nollställa CMOS eller liknande. Dock kommer jag mig inte in i bios på extern skärm. (Är väl som jag förstår det en säkerhetsfunktion som är tillslagen från fabrik. Som man stänger av i bios.. *moment 22*..

 

Jag har även testat att fysiskt koppla ur den interna skärmen, för att på så vis försöka ”tvinga” signalen till HDMI:n men de fungerade inte heller.

 

Tack på förhand,

 

Mvh

André

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Prova tryck Fn + F2 för att växla skärmläge (intern skärm, extern utgång eller båda)

Du kan även prova trycka Windows-knappen + P när du har den externa skärmen inkopplad.

 

Redigerad av Ove Söderlund
Mer info i inlägget.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även testat detta utan framgång.

 

Om jag öppnar bildskärmsinställningarna i win 10, under visningsalternativ så får jag endast upp den externa skärmen. Den finner inte den interna. 

Även under enhetshanteraren finns bara den externt ansluta hdmi skärmen. 

 

/André 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Då låter det som om att du är ute på djupt vatten och kanske är det enklare att ta kontakt med MSI-support.

 

I denna tråd på Reddit beskrivs en lösning där du blint behöver göra en fabriksåterställning av datorn...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...