Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Välkomna till det nya, lite dummare IT-samhället (upplösningen)


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

I skrivande stund har jag ännu inte lyckats få igång mitt nya bredband men de jobbar tydligen på det. Jodå, jag hade tecknat ett nytt nytt, Modernt breband via min Fiberanslutning! Åhh, så modernt och bra! Tjo-hoo!  Men allt har sin ordning.

 

Jah hade som sagt beslutat mig för att vara modern och skaffa mig ett avtal om bredband via fiber. Själva fibern är indragen men jag hade ingen tjänst. Då jag står i begrepp att lägga om mitt tak, något som innebär att min takantenn får stryka på foten, så valde jag att teckna ett avtal med TV. Inte för att man behöver så stort paket för att titta på 10 minuter Corona news, ursäkta: SVTs nyheter, varje kväll men det finns inga mini paket att tillgå. Nå, TV-boxen var gratis så "kör i vind". Jodå, det var 2 paket att hämta på posten. Mycket spännande. Så igår lördag skulle jag koppla in det hela. Men jag fick då ett antal problem. Vi tar dem i orning...

 

Först så var beskrivningen dålig. Det stod bara att man skulle ansluta en kabel mellan routern och "Bredbansduttaget". ? Eh, tack för kaffet då... Dylika uttag må finnas i moderna villor, lägenheter, kontor och offentliga lokaler. Men inte i äldre villor ute i rikets mindre samhällen. Inte ett ord var nämnt om någon "mediaomvandlare" eller vad katten den nu heter (Detta talade jag också om för supporten när jag väl kom fram). Nåväl, jag är väl inte helt tappad bakom en vagn så jag kopplade en kabel mellan "Lan1" med röd markering och routern (visade sig korrekt). Men jag fick ingen kontakt med ovärden. På routern blinkade "power" lampan vilket enligt instruktionen betyder att det inte finns någon kommunikation mellan mig och Bahnhof. Ok, får väl ringa då. Gjorde så men var 1 minut för tidig, de öppnade inte förrän klockan 10 (pga Covid). OK, ringde igen och fick sitta 40 minuter (!) i kö. Jodå, jag hade kopplat rätt. Vad lyser på media enheten? Två gröna och en gul (Lan1). Och på routern? 2 gröna ("jordgloben och WifFi) samt att power blinkar rött. Ok, det var fel. De skulle sätta en tekniker på det för det fanns ingen kommunikation. Bra.

 

Men hur är det med TV undrade jag då. I instruktionen står (åter igen med förutsättningen att det finns bredbandsuttag) att en  kabel ska kopplas till tv-boxen. Fungerar det inte över WiFi? Nej, det gjorde det inte. Du behöver en kabel eller en splitter. WTF ? ! Behöver jag TRE saker för att se på tv? Aldrig i livet! Trodde att utvecklingen år 2020 hade kommit så långt att man kan skicka trådlösa signaler mellan tv-boxen och routern. I min värld är det samma sorts ettor och nollor som ska hanteras. Men inte då...

 

Jag fick lite senare ett sms att man börjat titta på mitt problem och jag skulle ha min utrustning igång och påslagen. OK, kopplade in den och slog på den. Det är nu söndag kväll och Power blinkar forfarande rött. I morse fanns ett mail i min telefon (hade tydligen blivit hängande på vägen för det var tidsstämplat 10.47 vilket i tid stämmer med mitt telefonsamtal. Fick det först vid samma tid på kvällen). Jag svarade på mailen och förklarade hur det såg ut i min ände. Det var samma, förutom att "Lan1" nu är grön. Jag framförde också att jag inte tänker betala för någon tv-tjänst då den utrustning jag fått inte kan överföra tv-signalen trådlöst. Sökte tidigare på nätet och såg att det finns diskreta inomhusantenner. Det får väl bli en sådan. Men hur modernt är det?... Så välkommen till framtiden! Här är tekniken dummare än den någonsin har varit! ? Hurra!

Redigerad av DePhaz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev DePhaz:

OK, ringde igen och fick sitta 40 minuter (!) i kö

En till mig närstående person fick sitta 41 minuter i kö innan denne fick meddelande om placeringen i kön, som var plats 16.

Det var Bahnhof vilket jag förstår även avses i denna tråd.

 

2 timmar sedan, skrev DePhaz:

Fungerar det inte över WiFi? Nej, det gjorde det inte. Du behöver en kabel eller en splitter. WTF ? ! Behöver jag TRE saker för att se på tv? Aldrig i livet! Trodde att utvecklingen år 2020 hade kommit så långt att man kan skicka trådlösa signaler mellan tv-boxen och routern. I min värld är det samma sorts ettor och nollor som ska hanteras. Men inte då...

Visst borde det kunna ingå sk. Powerplug/homeplug, eller wifi-adapter eller wifi-extender eller vad man nu väljer att kalla dem, tillsammans med TV-boxen men eftersom det då riskeras kvalitetsförsämring med tillhörande tillströmning av frågor till supporten har man nog medvetet valt bort detta alternativ.

Det får man köpa till i efterhand.

Och då haltar visserligen mitt resonemang för då måste man ju likafullt svara på supportfrågor men för de som löser detta med kabel slipper man ju...

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillade din kommentar och visst är det möjligt att det skulle fungera. Men det står inte på deras hemsida att extra utrustning behövs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev DePhaz:

Men det står inte på deras hemsida att extra utrustning behövs!

Man skulle kunna tycka att ju tydligare information på hemsidan, desto färre supportsamtal.

Informationsteknik, i form av information då, är tydligen inte bolagens vassaste sida...

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att skicka TV- och/eller radio-signaler trådlös, även i ett hem, krävs sändningstillstånd. Det är huvudorsaken till att det inte finns legal utrustning för ändamålet för hemmabruk. Sändningstillståndet utfärdas av Terracom/Regeringen och är tidsbegränsat.

Det kan tyckas trångsynt att inte kunna få överföra TV- och/eller radio-signaler trådlöst i sitt hem men det beror på att signalen kan fångas upp av andra. Allt handlar om sändningstillstånd.

Redigerad av X-Men
Förtydligade att utrustningen gäller hemmabruk.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev X-Men:

För att skicka TV- och/eller radio-signaler trådlös, även i ett hem, krävs sändningstillstånd. Det är huvudorsaken till att det inte finns legal utrustning för ändamålet för hemmabruk. Sändningstillståndet utfärdas av Terracom/Regeringen och är tidsbegränsat.

Det kan tyckas trångsynt att inte kunna få överföra TV- och/eller radio-signaler trådlöst i sitt hem men det beror på att signalen kan fångas upp av andra. Allt handlar om sändningstillstånd.

Fast att skicka TV-sändningar från en enhet till en annan i hemmet omfattas ej av Radio- och tv-lag (2010:696). Se t.ex. dess 3 kap. 1 § 18 pt. för definition av tv-sändning.

 

I annat fall skulle Apple TV , Chromecast och liknande anordningar ej lagligen kunna säljas eller användas i Sverige.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det där vet jag inget om men jag håller med dig Cluster. Det finns så många sätt att se på tv så det borde inte vara något problem att fixa. Och om inte annat så borde det väl sändas via nätet...

 

Att förutsätta att nätverksuttag finns i varje rum är dock helt befängt och då jag inte blev upplyst om att så krävdes anser jag mig lurad. Hur det gått med felsökningen av själva uppkopplingen vet jag i skrivande stund inte. Jag ska kontrollera när jag kommer hem. Överväger nästan att häva avtalet. Maken till arrogans har jag aldrig varit med om. Ska man sälja tjänster till de som inte har sakkunskap (undertecknad inräknad) så får man vara tydlig. Vilket Bahnhof i detta fall misslyckats med.  

Redigerad av DePhaz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cluster:

Fast att skicka TV-sändningar från en enhet till en annan i hemmet omfattas ej av Radio- och tv-lag (2010:696). Se t.ex. dess 3 kap. 1 § 18 pt. för definition av tv-sändning.

 

I annat fall skulle Apple TV , Chromecast och liknande anordningar ej lagligen kunna säljas eller användas i Sverige.

Du får skilja mellan att skicka TV och radiosignaler trådlöst på det sätt som TS önskar och det sätt som Apple-TV, Miracast och GoogleChrome skickar signalerna.

 

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2003389-om-elektronisk-kommunikation_sfs-2003-389

Redigerad av X-Men
Rättstavning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har under många år från teve-leverantörerna kunnat köpa särskilda enheter, en vid routern och en vid teven, som överför IP-signalen som ska till teve-boxen trådlöst. Började komma innan trådlöst nätverk via 5 GHz-nätet var vanligt men har nog sen dess upphört när allt fler routrar klarar av 5 GHz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev X-Men:

Du får skilja mellan att skicka TV och radiosignaler trådlöst på det sätt som TS önskar och det sätt som Apple-TV, Miracast och GoogleChrome skickar signalerna.

Ja exakt! Det är ju det ena som tråden handlar om.

DePhaz har väl knappast efterfrågat en (tillståndspliktig) TV-sändare utan enbart något som "kan skicka trådlösa signaler mellan tv-boxen och routern" eventuellt över Wi-Fi. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev X-Men:

För att skicka TV- och/eller radio-signaler trådlös, även i ett hem, krävs sändningstillstånd. Det är huvudorsaken till att det inte finns legal utrustning för ändamålet för hemmabruk.

 

3 timmar sedan, skrev DePhaz:

Det där vet jag inget om men jag håller med dig Cluster. Det finns så många sätt att se på tv så det borde inte vara något problem att fixa.

 

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Man har under många år från teve-leverantörerna kunnat köpa särskilda enheter, en vid routern och en vid teven, som överför IP-signalen som ska till teve-boxen trådlöst. Började komma innan trådlöst nätverk via 5 GHz-nätet var vanligt men har nog sen dess upphört när allt fler routrar klarar av 5 GHz.

IPTV är ett rätt generellt begrepp. När det gäller tablåsänd tv används multicast för att inte slösa med bandbredd (på "internet"). Förstår jag rätt så hanterar vanliga trådlösa routrar, eller separata accesspunkter, inte den trafiken.


Telia har i många år haft routrar som distribuerar både tv och övrig trafik i samma lokala nätverk, men har sålt separat trådlös utrustning för tv. Till användarna kommer ofta tv och övrig internettrafik i olika nätverk (vlan för tv), därav det speciella med Telias routrar och att allt kan hanteras i samma lokala närverk, ingen separat kabel från t ex en bredbandsdelare, för tv. Men att hantera tv trådlöst är inte lika enkelt. Har för mig att Telias senare routrar har inbyggt det som behövs för att skicka tv trådlöst. Men det fungerar inte med en vanlig trådlös brygga vid "digitalboxen", det behövs en mottagare på samma sätt som tidigare.


Tror inte att det är 5 GHz-bandet som är orsaken utan det handlar om hanteringen av multicast.


När det gäller "playkanaler" så antar jag att även det som tittas på direkt när det sänds skickas som unicast, därav att det fungerar med t ex Apple TV och ordinarie WiFi. 


Så där har i alla fall jag uppfattat det hela, rätta mig gärna om det inte stämmer.

 

 

På 2020-10-04 på 15:31, skrev DePhaz:

Trodde att utvecklingen år 2020 hade kommit så långt att man kan skicka trådlösa signaler mellan tv-boxen och routern. I min värld är det samma sorts ettor och nollor som ska hanteras. Men inte då...

Samma sorts ettor och nollor, men de ska ju också transporteras med olika protokoll, m m.

 

 

3 timmar sedan, skrev DePhaz:

Att förutsätta att nätverksuttag finns i varje rum är dock helt befängt och då jag inte blev upplyst om att så krävdes anser jag mig lurad.

...

Maken till arrogans har jag aldrig varit med om. Ska man sälja tjänster till de som inte har sakkunskap (undertecknad inräknad) så får man vara tydlig.

Gillar DePhaz inlägg om teknikens vedermödor (även tidigare), och håller med om att det finns mycket att önska när det gäller information. Men jag tycker det är lite mycket begärt att tillverkare och leverantörer, m m, ska räkna upp vad som INTE fungerar. - Den här soffan är INTE i skinn. Den här bilen har INTE automatväxel. Det ingår INTE pool när du beställer det här huset. Och så vidare ... - Det luriga här är väl att mycket "bara fungerar" så man tänker inte alltid på att kolla före.
 

 

Har inte läst hela artikel för att se om mina kommentarer stämmer med den. Googlade och skickar med "första bästa ...".
"The problems with multicast over WiFi vs wired"
https://wirelesslywired.com/2019/05/02/multicast-over-wireless/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kjell föreslår Home plugs, alltså överföring via lägenhetens/husets elnät, när man inte kan dra kabel mellan routern och teve-boxen: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/tv-teknik/ovriga-mottagningssatt/iptv-inkoppling längst ner

 

Citat

Kan man köra Bahnhof TV trådlöst?
Ja, på vissa modeller är det möjligt. Men vi rekommenderar att ansluta digitalboxen med en nätverkskabel eftersom det kan uppstå kvalitets- och stabiltetsproblem via en trådlös förbindelse.

https://www.bahnhof.se/support/category/tv-streaming/assistance

Redigerad av Cecilia
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Kjell föreslår Home plugs

Telia har denna lösning:
https://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/products/smart-wifi-extendrar

 

Canal Digital har denna:

https://www.canaldigital.se/boxar/wifi-adapter/

 

Viasat beskriver sina lösningar här:

https://www.viasat.se/kundservice/3772/koppla-tv-box-till-internet/?phrase=wifi

 

Vad Bahnhof har framgår nog bara om man är medlem/kund. Det var som sagt lite brister vad gäller IT där...

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristerE: Tack för länken, det var intressant. Möjligtvis blev det lite för tekniskt men jag förstod ändå merparten av det hela. Vi kan avsluta den delen nu då jag har lite bättre förståelse för tekniken. 

 

Mikael63: Ja, deras hemsida är inget att hurra för. Under "Läs mer" när jag skulle lägga till tv paket stod det i princip: "Vill du titta på lagom mycket tv så välj paketet Mellan. Vill du titta på ännu mer tv så välj paketet Stor". Hade berörd webmaster bråttom? Det hade inte stört någon om texten hade varit lite utförligare samt att man lagt till en info ruta om att extra utrustning behövdes. Noterbart: beskrivningen hur jag skulle koppla in mediaomvandlaren till routern fann jag på Telias hemsida (!) efter internetsök. Det hade inte ruinerat firman att förlänga instruktionsboken (av miniformat) med en ytterliggare en bild samt en rad text.

 

Cecilia: Ja, home plug finns ju. Är dock så trött på detta nu så jag ska försöka dra mig ur tv-avtalet. Det får bli en slimmad inomhusantenn istället. Förslag mottages varmt. Och routern får fortfarande inte kontakt. Skulle kunna starta om den men det får jag inte göra förrän jag erhålligt klarrapport.

Citat:

"Din felanmälan är vidareskickad till vår servicepartner. Vi återkopplar till dig så snart vi har mer information om ditt ärende.
Tänk på att du måste ha din enhet ansluten och påslagen tills dess att vi klarskrivit ärendet.
(Detta SMS går inte att besvara)
Mvh, Bahnhof".

(Slut citat). Väntar ännu...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Mikael63:

Telia har denna lösning:
https://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/products/smart-wifi-extendrar

 

Canal Digital har denna:

https://www.canaldigital.se/boxar/wifi-adapter/

 

Viasat beskriver sina lösningar här:

https://www.viasat.se/kundservice/3772/koppla-tv-box-till-internet/?phrase=wifi

 

Vad Bahnhof har framgår nog bara om man är medlem/kund. Det var som sagt lite brister vad gäller IT där...

 

Japp, det var den typen av särskilda paket med accesspunkt+brygga som jag såg hos många leverantörer för några år sen.

 

1 timme sedan, skrev DePhaz:

Det får bli en slimmad inomhusantenn istället. Förslag mottages varmt.

Vi är nöjda med den som Boxer säljer, vi fick den gratis när vi började med dem mot att binda avtalet ett år. Men vi har bra sikt mot tevemasten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev DePhaz:

Förslag mottages varmt.

Jag har en som liknar denna:

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/antenner-tillbehor/tv-antenner/inomhusantenner/luxorparts-aktiv-inomhusantenn-for-tv-p30284

(det kan vara en tidigare modell från Kjell)

Att tänka på med just den typen är att en antennkabel kan vara ganska stel och "puttar iväg" antennen då den är så lätt. Särskilt om man inte använder en vinklad kontakt och antennen placeras på en hylla, mot en vägg (ja riktad ut mot ett fönster då)

Den jag har är ganska kinkig även om jag i princip har fri sikt mot en stor radiomast. 

 

Vet inte om en dyrare antenn per automatik är bättre eller om den bara blir mer riktningskänslig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På 2020-10-06 på 07:57, skrev Mikael63:

Jag har en som liknar denna:

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/antenner-tillbehor/tv-antenner/inomhusantenner/luxorparts-aktiv-inomhusantenn-for-tv-p30284

(det kan vara en tidigare modell från Kjell)

Att tänka på med just den typen är att en antennkabel kan vara ganska stel och "puttar iväg" antennen då den är så lätt. Särskilt om man inte använder en vinklad kontakt och antennen placeras på en hylla, mot en vägg (ja riktad ut mot ett fönster då)

Den jag har är ganska kinkig även om jag i princip har fri sikt mot en stor radiomast. 

 

Vet inte om en dyrare antenn per automatik är bättre eller om den bara blir mer riktningskänslig?

På fredagen inhandlade jag just en sådan antenn. Försäljaren var inte säker på att det skulle fungera (en ärlig försäljare, så ovanligt) och meddelade att jag hade öppet köp. Nå, jag tar den förlusten svarade jag. Och nä, det fungerade inte. Nå, ingen skugga över dig Mikel, du var bara vänlig. Tack för det.

 

Hur har det gått i övrigt då? Inte speciellt bra. Jag fick en faktura som jag delvis bestred med motiveringen att jag inte blivit informerad om vad som krävdes före köpet. Jag erhöll dock inget svar... Jag har också, via mail, sagt mig vilja avsluta tjänsten men har inte fått någon reaktion. Saken är anmäld till Konsumentverket och komunens konsumentvägledare tyckte jag borde gå till ARN. Jag får ta nya tag i nästa vecka. Blir det någon förändring så skriver jag i tråden. Och nyheter kan jag se på nätet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, skrev DePhaz:

borde gå till ARN

Vilket är bortkastat och slukar bara en massa energi *). Tro mig, jag vet.

Om du efter något halvår eller mer mot förmodan skulle få rätt hos ARN så förändrar det inget i sak.

 

*) Lägg den energin på att klamra en nätverkskabel mellan router & teven i stället. DET kommer att fungera. Med trådlösa överföringar finns alltid risk för störningar/kvalitetsförsämringar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så hur har det gått med ärendet då? Jo tack, ett steg framåt och tre tillbaka...(suck). 

 

Den 13 okt skickade jag in en skriftlig bestridande till Bahnhof av den faktura jag fått. Jag bestred tv delen av avtalet. För 3 (!) Dagar sedan, den 20 okt fick jag då äntligen svar.

Citat:

"Ursäkta den sena återkopplingen.

Vi har kollat igenom beställningen som ni gjort angående tv-paketet.

Vid beställningen av detta paket så står informationen " för att kunna se tv via ert bredband så behöver en Tv-box"

Denna text är även markerad. Vi vill självklart inte lura våra kunder och anser inte heller att vi gjort detta då det står informationen om extern box när man beställer.

 

Det vi kan göra är att ångra eran tjänst från datumet ni inkom med första informationen kring detta vilket var 2020-10-09.

Ni kommer då få stå för startavgiften 495:- samt de dagarna tjänsten varit aktiv. ( vilket blir 7 dagar).

Angående fraktsedel så är detta inget vi skickar till våra kunder vid ånger.

Vänligen återkoppla hur ni önskar göra". Slut citat.

 

Att det skulle ha framgått av hemsidan var som krävdes avfärdar jag som en lögn. I vart fall gäller det inte mobilversionen. Noterbart: man kan inte på förhand läsa om olika delpaket, alla beslut måste tas i beställnings ögonblicket (om man inte vil fejka en beställning). Jag svarade på meddelandet samma dag och framhöll bristerna i deras information samt att jag accepterade deras lösning. Att jag själv ska bekosta återsändandet av tv-mottagar enheten anser jag orätt då det inte är frågan om "ånger" utan om "uppsägning". Nå, det finns ju elektronik återvinning. Jag avslöjade också att jag anmält till min lokala konsumentvägledare och Konsumentverket och deras syn på saken. Dessutom skrev jag att jag skickat en redogörelse till deras huvudkontor i Stockholm. Det är nu fredag morgon den 23/10 2020 och jag har ännu inte gått något svar från operatören...(Suck).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev DePhaz:

Vid beställningen av detta paket så står informationen " för att kunna se tv via ert bredband så behöver en Tv-box"

Denna text är även markerad.

Ja, men det är väl inte det som är bristen i detta ärende?

Bristen är väl att tv-boxen måste anslutas med nätverkskabel? Står det någonstans?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väljer att bespara er alla detaljer och skeenden i detta ärende men vi kan konstatera att jag blev sur. "Lindqvists sur". Kunde (naturligtvis) inte säga upp Bahnhof via deras sida så jag tog hjälp av en god vän som vet hur man hanterar folk. Via telefon sades avtalet upp i sin helhet och det enda som nu återstår är att betala fakturan så ordnar operatören en återbetalning senare. Snålt mog får jag stå för returfrakten av utrustningen men det kan det vara värt.

Redigerad av DePhaz
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...