Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

[ändrad] Något stör USB-enheter


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Så här några dagar senare kan jag se ett samband. Inte 100 % åt endera hållet men om jag rör musen, dvs. håller i den med ena handen samtidigt som jag växlar dator (till Windowsdatorn) så är det större chans, eller risk då, att det blir fel.

Omvänt så kan jag alltså minska risken att det blir fel genom att släppa musen, skifta dator.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nej, detta visade sig som så mycket annat vara högst slumpartat, konstaterandes efter 10 dagar...

Att spänningsmata USB-switchen hjälper inte. Genom ett idogt tok-klickande på fjärrkontrollen kan man till slut få detta att släppa. Fattar inte att Windows ska vara så kinkig?

Kanske måste kolla på en lösning där man delar USB-port över nätverket i stället..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ger upp denna ATEN USB-switch nu.

 

Någon som kan tipsa om en mekanisk USB-switch, en som verkligen växlar fyra poler mellan två datorer?

 

Kostar inte mycket (162 kr) att bygga en sådan själv men finns färdig produkt till rimlig peng så...

Redigerad av Mikael63
162 kr
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-10-04 17:51, skrev Mikael63:

Har ingen mjukvara alls som det verkar (funderar på var jag konfade så att knapp G5 ska vara lika som klick på skrollhjulet)

Ja just det. Det är inte möjligt att konfigurera fler musknappar annat än via mjukvara eller via Logitechs-drivrutin som också innehåller mjukvara att kunna konfigurera musen.

M.a.o så måste du ha antingen Logitechs s/w alt. dess avancerade drivrutinspaket som - givetvis innehåller s/w för att kunna konfigurera musen.

 

I det första fallet klicka start > skriv logitech

I det andra fallet Start > Kontrollpanelen > Maskinvara och ljud > Enheter och skrivare > högerklicka på Logitech musen (och den måste heta rätt - Ej nån generic MS-mus) > Musinställningar > Setpoint settings > Verktygsfliken  

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Flyfisherman:

I det första fallet klicka start > skriv logitech

I det andra fallet Start > Kontrollpanelen > Maskinvara och ljud > Enheter och skrivare > högerklicka på Logitech musen (och den måste heta rätt - Ej nån generic MS-mus) > Musinställningar > Setpoint settings > Verktygsfliken  

Hittar inget Logitech alls där. Kanske har jag konfat knappen på någon virtuell maskin. Spelar ingen större roll då knappen funkar som tänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepigt och jag hade velat se om du hade detta och i så fall en annan särskild inställning i detta - i programvaran då.
Men ok.

 

Tillbaks till ruta ett då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara Logitech-musen som beter sig underligt utan även den från 3M och tangentbordet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ordningsfråga.

När jag skapade tråden misstänkte jag att det förekom en störning "från" Bluetooth och som påverkade musen.

Senare kunde störning av mus - och tangentbord - kopplas till en växling av dessa från Linux till Windows (men aldrig tvärtom) och jag ändrade trådtiteln. Därefter har fokus legat på just detta att enheterna växlar dator.

Nyss drog jag igång Blåtandhögtalaren igen och då blir det också störningar som påverkar musen.

Fortfarande bara i Windowsmiljö dock. Bara Logitech G602.

Två olika problem således.

Mittåt! Nej även tangentbordet påverkas!

Redigerad av Mikael63
Men va f-n..
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Mikael63:

Två olika problem således.

Bara som notering/kommentar/minnesanteckning.

 

Eftersom även det trådbundna tangentbordet påverkas har jag gjort försök där jag skriver

101010101.. osv. i jämn takt. Störning kan då resultera i 100101011 där en siffra missas eller som 101010111111111111 där det fylls på en radda siffror, orsakade av störningen.

A. I det fall där störning sker efter att ha växlat med USB-switchen spelar det ingen roll om endera dongeln är ansluten eller ej, eller båda. Tangentbordet påverkas ändå.

 

B. I det fall störning sker när bluetooth-ljud är igång (alltså att det strömmar ljud ur högtalaren) tycks inte tangentbordet påverkas om ingen dongel är ansluten. Om den ena eller andra dongeln, eller båda, är ansluten påverkas tangentbordet.

 

B kan jag liksom förstå. Både Bluetooth och donglarna arbetar med ungefär samma frekvens och kan påverka varandra. Donglarna är ansluten till en USB-hubb där även tangentbordet är ansluten.

A förstår jag inte alls. (men hoppas ett en egenbyggd USB-switch hjälper)

 

Inga störningar med exakt samma hårdvara, inklusive bluetooth-ljudet, på samma fysiska plats, uppträder på/med Linuxdatorn.

 

(Och nej, dessa USB-prylar har ingenting att göra med USB-problemen i min tråd gällande Raspberry, även om problemen påminner om varandra)

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Problemet eskalerade!

 

"Vad kan störa trådlös kommunikation?" tänkte jag. Jo annan trådlös kommunikation.

Vilken annan trådlös kommunikation finns? Jo, det trådlösa nätverket. Jag har datorn uppkopplad så.

Tog och avaktiverade det trådlösa nätverkskortet och då blev det omedelbart mycket kraftiga störningar, hade fullt sjå att med musen kunna navigera och aktivera kortet igen och så fort jag hade gjort det upphörde de kraftiga störningarna (men små fanns kvar)

 

Dock:

Kanske för tidigt att ropa Hej! men en kollega hade ett förslag som ledde mig in på rätt spår, hoppas jag.

USB-switchen fungerade även som en USB-hubb då man kunde ansluta fyra enheter till den (och sedan växla till två datorer)
Utan den använde jag en passiv USB-hubb för att bara ha en(1) kabel att ansluta växelvis mellan två datorer. Mus 1, mus2 och tgb ansluten.
Kollegan föreslog en hubb med extern strömförsörjning och jag testade direkt. Enda skillnaden blev att den ena musen verkligen ballade ur.

Gemensam nämnare är alltså USB-hubb, i någon form.


Nu har jag kopplat ena dongeln direkt till datorn, den andra dongeln direkt till datorn i en annan port.
Switchen är framplockad igen och bara tangentbordet är ansluten dit.
Nu kan jag köra med blåtandsljud och en frånkoppling av det trådlösa nätverkskortet påverkar inget. (borde ju inte gjort det heller men tydligen)
Nackdelen då att jag behöver ytterligare en datormus på skrivbordet, till min privata dator.

 

Jobbardatorn + Windowshelvetet klarar tydligen inte av att hantera signaler från pekdon om dessa är ansluten via en USB-hubb.
 

Nu markerar jag detta som löst och håller tummarna för att det verkligen är löst. Såna här problem är energikrävande.

 

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

En liten återkoppling så här 10 dagar senare.

 

Jag har sedan senast fortsatt att använda min (köpta) switch dock med bara tangentbord och Logitech ansluten till denna.

Jag har inte forcerat ett antal växlingar och de "verkliga" växlingarna har varit mer normala och inte lika intensiva som det periodvis har varit. Med normalt menar jag att jag växlar till privata datorn på vardagar efter 16 och åter till jobbardatorn på vardagar kl 07. Jag har försökt att inte tänka/bry mig om eventuella störningar. Detta har fungerat bra. För att forcera "lite" anslöt jag, för någon dag sedan, även dongeln till min 3M-mus men i övrigt lika normal användning av switchen. Jag kunde ganska snart märka att störningarna började uppträda men gjorde inte något tok-testande för att verifiera detta. Flyttat tillbaks den dongeln till en annan USB-port och störningarna tycks ha upphört. Även här inget för att verifiera det.

 

Kollar man i tid så började jag denna tråd 4/10 och då torde jag kanske ha haft störningarna i låt säga 7-10 dagar innan.

Min 3M-mus skickades från Dustin 3/9.

Stämmer kanske inte helt i tid, att skylla problemen på denna 3M, men det är inte allt för långsökt.

 

Nu när jag fått lite distans till allt detta elände så skulle man, med viss reservation, både här & där, kunna säga att problemen uppstår när dongel för Logitech och dongel för 3M sitter på samma port och påverkar även tangentbordet som också sitter på samma port. Samma USB-port på datorn blir det ju om alla tre enheter är ansluten via gemensam USB-hubb, så som ex. switchen. Störningarna, när de så att säga börjat visa sig, blir värre om blåtandkommunikation sker och/eller om trådlöst nätverkskort inaktiveras. (låter konstigt men...)

När störningarna väl börjat påverka datorn/Windows hjälper det inte att man flyttar runt, eller tar bort, donglarna.

 

Att enbart lasta 3M för detta kan jag egentligen inte hävda. Det kan ju vara så att det är Logitechs dongel som inte pallar med att något annat sitter på samma port.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Återkoppling.

 

Nu kan jag med rätt stor sannolikhet konstatera vissa fakta.

Problemen började i samband med att jag lånade ut min dockningsenhet även om jag då inte med säkerhet kunde fastslå att så var fallet.

Efter att jag fått tillbaks denna enhet och har kopplat kabeln till USB-switchen till dockan har jag inte upplevt dessa störningar.

Windows ensamt var då inte så kinkig som jag tidigare befarade.

Kombinationen av två trådlösa enheter + tangentbord kopplade till samma USB-port, via switch/hubb, direkt till en Lenovo Thinkpad med Windows 10 ger upphov till detta problem.

 

Att använda dockan tycks innebära att den på något sätt kan filtrera/dämpa de uppkomna störningarna.

Dock behöver jag, till synes slumpmässigt, lossa och sätta tillbaks en displayport-kabel för att den skärmen ska vakna utan att stå och blinka.

Man kan inte få allt man önskar, människan måste alltid anpassa sig till tekniken och inte tvärtom...

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...